Z początkiem tego roku rozpoczęła oficjalnie działalność spółka Airbus Atlantic, należąca w całości do Airbusa i będąca globalnym graczem w branży produkcji struktur lotniczych. Nowa firma łączy zasoby i kompetencje zakładów Airbusa w Nantes i Montoir-de-Bretagne, a także zakładów STELIA Aerospace na całym świecie. Prawdopodobnie dlatego Airbus chce pozyskać ETOPS dla maszyn BelugaXL.
Cel – ujednolicenie firmy
Ujednolicenie organizacji jest częścią projektu transformacji Airbusa, ogłoszonego w kwietniu 2021 r. Jego celem jest wzmocnienie łańcucha montażowo-produkcyjnego konstrukcji lotniczych w strukturze przemysłowej, która to działalność jest uznawana za podstawową. Airbus chce nadal rozwijać konkurencyjność, innowacyjność i ulepszać jakość swoich produktów. Spółka Airbus Atlantic będzie istotnym elementem łańcucha produkcyjnego całej grupy Airbusa. Ma odgrywać główną rolę we współpracy z ponad 500 dostawcami bezpośrednimi (komponentów do statków powietrznych) i ponad 2 tys. dostawcami pośrednimi (produktów do zamówień ogólnych).
– Airbus Atlantic, stanowiąca serce Airbusa, ma sprostać wielkim wyzwaniom związanym z dążeniem do zrównoważonego przemysłu lotniczego, będąc jednocześnie pionierem wykorzystania nowych technologii. Naszym pierwszym zadaniem jest zapewnienie zadowolenia wszystkich klientów oraz ustanowienie nowych standardów doskonałości w zakresie jakości i efektywności operacyjnej. Mam pełne zaufanie do talentu, entuzjazmu i zaangażowania pracowników Airbus Atlantic. Wierzę, że z sukcesem napiszemy nowy rozdział historii firmy – powiedział Cédric Gautier, dyrektor generalny Airbus Atlantic.
Pomoże w tym BelugaXL?
To m.in. dlatego prawie rok temu Airbus informował, że chce latać przez Atlantyk nowymi transportowymi samolotami.
Mówił o tym główny inżynier Airbusa Pascal Vialleton w lutym 2021 r. Francuski producent stara się o certyfikat ETOPS dla maszyn BelugaXL. Po jego uzyskaniu otworzyłoby to również nowe możliwości dla zwykłych przewozów towarowych o dużych gabarytach.
Głównym celem Airbusa w wykorzystaniu Beluga XL z certyfikatem ETOPS jest transport satelitów z Europy do Stanów Zjednoczonych, z których zostaną wyniesione na orbitę z różnych miast. Kolejnym bardzo ważnym celem jest wspieranie wewnętrzego łańcuchs dostaw producenta, przewożąc części kadłuba i komponenty na linie montażu końcowego A320 i A220 w Mobile (USA) i Mirabel (Kanada). Mogą również służyć do operacji czarterowych, przewożąc duże, ciężkie i ponadgabarytowe ładunki na zlecenie klientów. Ze względu na średnicę kadłuba wynoszącą 8,8 m, BelugaXL oferuje o 30 proc. większą pojemność w porównaniu do Belugi ST. Jednak w przeciwieństwie do samolotów cargo takich jak Antonow An-124 czy An-225, BelugaXL nie jest w stanie załadować lub rozładować ładunków z poziomu ziemi, co sprawia, że warunkiem koniecznym do wykonania takich zadań jest mobilna platforma przechowywana w samolocie lub specjalna rampa do rozładunku i załadunku.
Airbus Atlantic
Zatrudniająca ponad 13 tys. pracowników w pięciu krajach na trzech kontynentach, dysponująca wolumenem obrotów szacowanym na około 3,5 mld euro rocznie, firma Airbus Atlantic zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem produkcji struktur lotniczych i jest numer jeden pod względem produkcji foteli dla pilotów. Zarazem sytuuje się w pierwszej trójce pod względem produkcji foteli pasażerskich dla klas biznes i pierwszej, które nadal będą sprzedawane pod marką STELIA Aerospace.