Airbus i ITA Airways podpisały w ostatnich dniach memorandum (MoU) dotyczące współpracy w zakresie miejskiej mobilności powietrznej (Urban Air Mobility-UAM) we Włoszech. Obie firmy mają zbadać możliwości tworzenia dostosowanych do potrzeb usług UAM, identyfikując przy tym strategiczne przypadki zastosowania rozwiązań w zakresie bezemisyjnej mobilności.
Porozumienie przewiduje wspólne podejście do lokalnych interesariuszy mobilności w celu pozyskania dodatkowych partnerów dla bezpiecznego i zrównoważonego uruchomienia operacji z wykorzystaniem opracowywanego obecnie elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL) CityAirbus NextGen. Strony uzgodniły również, że określą przypadki pilotażowe w celu zapewnienia społecznej akceptacji UAM poprzez zademonstrowanie wartości dodanej, jaką może ona przynieść społecznościom.
- Partnerstwo pomiędzy ITA Airways i Airbusem rozpoczęło się od ewolucji w kierunku bardziej nowoczesnych, komfortowych i przyjaznych dla środowiska samolotów komercyjnych, wyposażonych w najnowocześniejsze technologie. Dzięki tej umowie nasze partnerstwo rozszerza się na segment miejskiej mobilności powietrznej, aby zapewnić szerszą, zorientowaną na klienta, innowacyjną i zrównoważoną ofertę dla naszych klientów - powiedział Alfredo Altavilla, Prezes ITA Airways.
Wschodzący rynek mobilności powietrznej w mieście (Urban Air Mobility - UAM) zaczyna się umacniać, dlatego producent zapoczątkował nową generację CityAirbusów. CityAirbus NextGen to w pełni elektryczny pojazd wyposażony w stałe skrzydła, ogon w kształcie litery V oraz osiem śmigieł napędzanych elektrycznie w ramach unikalnie zaprojektowanego rozproszonego układu napędowego. Jest przeznaczony do przewozu maksymalnie czterech pasażerów - w tym pilota - w lotach bezemisyjnych o wielu zastosowaniach na odległość 80 km przy osiąganiu prędkości przelotowej do 120 km/h, dzięki czemu doskonale nadaje się do operacji w dużych miastach w ramach różnych misji. Przy okazji tego projektu Airbus szczyci się zerową emisją CO2 podczas lotów nowego pojazdu.
- Ta umowa jest świadectwem silnych relacji między Airbusem a ITA Airways. Jest to okazja do wykorzystania naszych wspólnych ambicji - pionierskich rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju w przemyśle lotniczym - i opracowania nowych rozwiązań w zakresie mobilności lotniczej dla bezemisyjnych lotów pionowych w celu wsparcia naszych miast i społeczności jeszcze w tej dekadzie - powiedział Guillaume Faury, prezes i dyrektor generalny Airbusa.
Od 2014 r. Airbus bada, w jaki sposób napęd elektryczny może pomóc w rozwoju nowych rodzajów pojazdów powietrznych.
We wrześniu 2021 r. firma zaprezentowała swój w pełni elektryczny prototyp eVTOL - CityAirbus NextGen. Airbus opracowuje rozwiązanie UAM z eVTOL-ami nie tylko po to, aby zaoferować nową usługę mobilności, ale także jako ważny krok w dążeniu do ograniczenia emisji w lotnictwie w całej gamie swoich produktów.