Airbus ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2023 roku, zakończony 31 marca. Złożone w tym okresie zamówienia brutto na odrzutowce komercyjne sięgają 156 maszyn, a zamówienia netto po anulowaniach to 142 samoloty. Portfel niezrealizowanych zamówień wyniósł na koniec marca 7254 maszyn.
– Pierwsze trzy miesiące potwierdziły duży popyt na nasze produkty, zwłaszcza samoloty komercyjne. Dostarczyliśmy 127 odrzutowców pasażerskich i towarowych, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach finansowych tego kwartału. Odnotowaliśmy również dobry wynik Airbus Helicopters – skomentował Guillaume Faury, prezes Airbusa.
– Nadal mamy do czynienia z niekorzystnym środowiskiem biznesowym, w szczególności z utrzymującymi się problemami w łańcuchu dostaw komponentów. Nasze wytyczne do działania na rok 2023 pozostają niezmienione. Liczymy się z opóźnieniami w dostawach maszyn komercyjnych, ale koncentrujemy się na rozwoju ich produkcji i długofalowej transformacji technologicznej – dodał Faury.
Nieznaczny spadek przychodówDział
Airbus Helicopters otrzymał zamówienia netto na 39 wiropłatów, dobrze rozłożonych na poszczególne typy. Wartość zamówień zebranych z kolei przez
Airbus Defence and Space wyniosła 2,5 mld euro. Skonsolidowane przychody korporacji spadły nieznacznie do poziomu 11,8 mld euro.
Łącznie Airbus przekazał klientom 127 samolotów komercyjnych, w tym: dziesięć
A220, 106
A320, sześć
A330 i pięć
A350. Przychody generowane w dziedzinie samolotów komercyjnych spadły o pięć proc. rok do roku, głównie w wyniku niższych dostaw, częściowo skompensowanych poprzez umocnienie kursu dolara amerykańskiego.
Dostawy
Airbus Helicopters wzrosły do 71 sztuk, głównie w segmencie lekkich śmigłowców. Przychody pionu wiropłatów wzrosły o 26 proc. To efekt dobrych wyników we wszystkich programach i dobremu rozpoczęciu roku w usługach. Przychody
Airbus Defence and Space (ADS) spadły natomiast o sześć proc. Głównym powodem był niższy wolumen fakturowania w obszarze wojskowych systemów lotniczych i systemów kosmicznych.
W pierwszym kwartale 2023 roku dostarczono jeden transportowiec
A400M. Firma kontynuuje zwiększanie tempa produkcji
A220 w kierunku czternastu samolotów miesięcznie do połowy dekady. W programie
A320 planuje do końca 2024 roku osiągnąć tempo produkcji 65 samolotów miesięcznie. Niedawno ogłoszona
decyzja o budowie drugiej linii montażu końcowego w Tianjin pozwoli składać maszyny z rodziny A320 na dziesięciu liniach montażowych, wspierając ambicje dotyczące produkcji aż 75 takich samolotów miesięcznie w 2026 r.
Postępy programów A321XLR i A350FPostępuje też program testów w locie
wąskokadłubowca dalekiego zasięgu A321XLR. Oczekuje się, że maszyny tego typu wejdą do eksploatacji
w drugim kwartale 2024 r. Ponadto firma planuje wytwarzać cztery
A330 miesięcznie w 2024 roku i dziewięć
A350 miesięcznie pod koniec 2025 r. Pierwsze komponenty
A350F zostały niedawno
wyprodukowane w Airbus Atlantic w Nantes. Za sprawą doświadczeń z pierwszych etapów montażu tego typu frachtowców nieznacznie skorygowano harmonogram ich produkcji seryjnej. Obecnie przewiduje się, że wejście do eksploatacji
A350F nastąpi w 2026 r.
W programie
A400M kontynuowane są działania rozwojowe zmierzające do dotrzymania harmonogramu wdrażania poszczególnych zdolności. Prace modernizacyjne postępują w ścisłym porozumieniu z klientem. Nadal istnieje ryzyko związane z zatwierdzaniem poszczególnych zdolności technicznych i związanymi z tym kosztami, niezawodnością operacyjną samolotu czy redukcją kosztów. Warte odnotowania jest to, że skonsolidowane wydatki własne korporacji Airbus na badania i rozwój wyniosły w raportowanym okresie 683 mln euro. Dla porównania przed rokiem w tym samym okresie osiągnęły 586 mln euro.
Wytyczne wydane w lutym 2023 roku pozostają niezmienione. Prognozy na 2023 rok zakładają brak dodatkowych zakłóceń w funkcjonowaniu światowej gospodarki, ruchu lotniczego, łańcuchu dostaw, wewnętrznej działalności spółki i jej możliwościach wywiązywania się z dostaw i świadczenia usług serwisowych. Na tej podstawie Airbus planuje w 2023 roku dostarczyć około 720 samolotów pasażerskich i towarowych, wypracować skorygowany zysk w wysokości sześciu mld euro oraz utrzymać wolne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów w wysokości trzech mld euro.