Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus dostarczył 127 samolotów w Q1. Faury: Liczymy się z opóźnieniami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
04-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Airbus

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus dostarczył 127 samolotów w Q1. Faury: Liczymy się z opóźnieniami
fot. Airbus
Airbus ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2023 roku, zakończony 31 marca. Złożone w tym okresie zamówienia brutto na odrzutowce komercyjne sięgają 156 maszyn, a zamówienia netto po anulowaniach to 142 samoloty. Portfel niezrealizowanych zamówień wyniósł na koniec marca 7254 maszyn.

– Pierwsze trzy miesiące potwierdziły duży popyt na nasze produkty, zwłaszcza samoloty komercyjne. Dostarczyliśmy 127 odrzutowców pasażerskich i towarowych, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach finansowych tego kwartału. Odnotowaliśmy również dobry wynik Airbus Helicopters – skomentował Guillaume Faury, prezes Airbusa.

– Nadal mamy do czynienia z niekorzystnym środowiskiem biznesowym, w szczególności z utrzymującymi się problemami w łańcuchu dostaw komponentów. Nasze wytyczne do działania na rok 2023 pozostają niezmienione. Liczymy się z opóźnieniami w dostawach maszyn komercyjnych, ale koncentrujemy się na rozwoju ich produkcji i długofalowej transformacji technologicznej – dodał Faury.

Nieznaczny spadek przychodów

Dział Airbus Helicopters otrzymał zamówienia netto na 39 wiropłatów, dobrze rozłożonych na poszczególne typy. Wartość zamówień zebranych z kolei przez Airbus Defence and Space wyniosła 2,5 mld euro. Skonsolidowane przychody korporacji spadły nieznacznie do poziomu 11,8 mld euro.

Łącznie Airbus przekazał klientom 127 samolotów komercyjnych, w tym: dziesięć A220, 106 A320, sześć A330 i pięć A350. Przychody generowane w dziedzinie samolotów komercyjnych spadły o pięć proc. rok do roku, głównie w wyniku niższych dostaw, częściowo skompensowanych poprzez umocnienie kursu dolara amerykańskiego.

Dostawy Airbus Helicopters wzrosły do 71 sztuk, głównie w segmencie lekkich śmigłowców. Przychody pionu wiropłatów wzrosły o 26 proc. To efekt dobrych wyników we wszystkich programach i dobremu rozpoczęciu roku w usługach. Przychody Airbus Defence and Space (ADS) spadły natomiast o sześć proc. Głównym powodem był niższy wolumen fakturowania w obszarze wojskowych systemów lotniczych i systemów kosmicznych.

W pierwszym kwartale 2023 roku dostarczono jeden transportowiec A400M. Firma kontynuuje zwiększanie tempa produkcji A220 w kierunku czternastu samolotów miesięcznie do połowy dekady. W programie A320 planuje do końca 2024 roku osiągnąć tempo produkcji 65 samolotów miesięcznie. Niedawno ogłoszona decyzja o budowie drugiej linii montażu końcowego w Tianjin pozwoli składać maszyny z rodziny A320 na dziesięciu liniach montażowych, wspierając ambicje dotyczące produkcji aż 75 takich samolotów miesięcznie w 2026 r.

Postępy programów A321XLR i A350F

Postępuje też program testów w locie wąskokadłubowca dalekiego zasięgu A321XLR. Oczekuje się, że maszyny tego typu wejdą do eksploatacji w drugim kwartale 2024 r. Ponadto firma planuje wytwarzać cztery A330 miesięcznie w 2024 roku i dziewięć A350 miesięcznie pod koniec 2025 r. Pierwsze komponenty A350F zostały niedawno wyprodukowane w Airbus Atlantic w Nantes. Za sprawą doświadczeń z pierwszych etapów montażu tego typu frachtowców nieznacznie skorygowano harmonogram ich produkcji seryjnej. Obecnie przewiduje się, że wejście do eksploatacji A350F nastąpi w 2026 r.

W programie A400M kontynuowane są działania rozwojowe zmierzające do dotrzymania harmonogramu wdrażania poszczególnych zdolności. Prace modernizacyjne postępują w ścisłym porozumieniu z klientem. Nadal istnieje ryzyko związane z zatwierdzaniem poszczególnych zdolności technicznych i związanymi z tym kosztami, niezawodnością operacyjną samolotu czy redukcją kosztów. Warte odnotowania jest to, że skonsolidowane wydatki własne korporacji Airbus na badania i rozwój wyniosły w raportowanym okresie 683 mln euro. Dla porównania przed rokiem w tym samym okresie osiągnęły 586 mln euro. 

Wytyczne wydane w lutym 2023 roku pozostają niezmienione. Prognozy na 2023 rok zakładają brak dodatkowych zakłóceń w funkcjonowaniu światowej gospodarki, ruchu lotniczego, łańcuchu dostaw, wewnętrznej działalności spółki i jej możliwościach wywiązywania się z dostaw i świadczenia usług serwisowych. Na tej podstawie Airbus planuje w 2023 roku dostarczyć około 720 samolotów pasażerskich i towarowych, wypracować skorygowany zysk w wysokości sześciu mld euro oraz utrzymać wolne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów w wysokości trzech mld euro. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5