Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus: Debiut pionowzlotu CityAirbus NextGen (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

W czwartek (7 marca), w niemieckim Donauwörth, Airbus zaprezentował oficjalnie prototyp w pełni elektrycznego pionowzlotu CityAirbus NextGen, przed jego pierwszym lotem, który odbędzie się jeszcze w tym roku. CityAirbus to satatek powietrzny o masie 2 ton i rozpiętości skrzydeł ok. 12 m. Jak podaje producent jego zasięg wynosić ma 80 km, a prędkość przelotowa – 120 km/h, dzięki czemu będzie mógł wykonywać misje w dużych miastach.

Prezentacja zbiegła się w czasie z otwarciem nowego centrum testowego CityAirbus w Donauwörth, które będzie przeznaczone do testowania systemów dla elektrycznych pionowzlotów (eVTOL). Centrum, które jest częścią trwającej i długoterminowej inwestycji Airbusa w zaawansowaną mobilność lotniczą (AAM), rozpoczęło swoją działalność wraz z włączeniem zasilania w maszynie CityAirbus NextGen w grudniu 2023 r. i będzie wykorzystywane do pozostałych testów wymaganych przed pierwszym lotem prototypu w dalszej części roku. Testy te obejmują silniki elektryczne z ośmioma wirnikami, a także inne systemy samolotu, takie jak sterowanie lotem czy awionika.

- Zaprezentowanie CityAirbus NextGen po raz pierwszy jest ważnym i bardzo realnym krokiem, który podejmujemy w kierunku zaawansowanej mobilności lotniczej oraz naszego przyszłego produktu i rynku. Dziękujemy naszej społeczności, zespołowi i partnerom na całym świecie za pomoc w urzeczywistnieniu tego celu - powiedział Balkiz Sarihan, szef działu Urban Air Mobility w firmie Airbus.

Jednocześnie Airbus poinformował, że rozszerza swoją globalną sieć i partnerstwa, aby stworzyć unikalny ekosystem, który będzie sprzyjał udanemu i rentownemu rynkowi AAM. Airbus podpisał niedawno umowę partnerską z LCI, wiodącą firmą lotniczą, aby skupić się na rozwoju różnych scenariuszy partnerstwa i modeli biznesowych w trzech kluczowych obszarach AAM: strategii, komercjalizacji i finansowaniu.

CityAirbus NextGen

Ten w pełni elektryczny pionowzlot jest wyposażony w skrzydła, ogon w kształcie litery V i osiem śmigieł zasilanych energią elektryczną w ramach unikalnego rozproszonego systemu napędowego. Jest on przeznaczony do przewozu do czterech pasażerów oraz wielu innych zastosowań. Przy okazji tego projektu Airbus szczyci się zerową emisją CO2 podczas lotów nowego pojazdu.

Poziom hałasu jest kluczowym czynnikiem w przypadku misji miejskich; rozległe doświadczenie Airbusa w projektowaniu przyjaznych dla hałasu konstrukcji sprawia, że poziom hałasu CityAirbusa wynosi poniżej 65 dB(A) podczas przelotu i poniżej 70 dB(A) podczas lądowania. Jest on zoptymalizowany pod kątem wydajności w zawisie i przelocie, a jednocześnie nie wymaga ruchomych powierzchni ani przechylania części podczas przejścia między trybami lotów. Pionowzlot spełnia najwyższe standardy certyfikacji (EASA SC-VTOL Enhanced Category) i jest zaprojektowany z myślą o prostocie użytkowania. Według procudenta CityAirbus NextGen będzie oferował najlepsze w swojej klasie wyniki ekonomiczne w zakresie eksploatacji i wsparcia.

Przy okazji tego projektu Airbus korzysta z wieloletnich badań, innowacji, dwóch demonstratorów elektrycznego pionowego startu i lądowania (eVTOL), rozwoju technologii w całym portfolio produktów, a także z dziesięcioleci doświadczenia w certyfikacji samolotów. Demonstratory Vahana i CityAirbus przeprowadziły wspólnie 242 testy w locie i na ziemi oraz przeleciały łącznie około tysiąca kilometrów. Ponadto Airbus przeprowadził szeroko zakrojone testy w podskali, kampanie w tunelu aerodynamicznym oraz wykorzystał swoją moc obliczeniową i modelarską.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

American Airlines na zakupach. Linia zamówiła 260 samolotów

Biznes i przemysł

American Airlines na zakupach. Linia zamówiła 260 samolotów

Piotr Bożyk 04 marca 2024

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Biznes i przemysł

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Arab Aviation Summit 04 marca 2024

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Mateusz Kieruzal 03 marca 2024

American rozważa zamówienie samolotów wąsko i szerokokadłubowych

Biznes i przemysł

Lufthansa wynajmie airbusy A220-300 od airBaltic

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

American Airlines na zakupach. Linia zamówiła 260 samolotów

Biznes i przemysł

American Airlines na zakupach. Linia zamówiła 260 samolotów

Piotr Bożyk 04 marca 2024

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Biznes i przemysł

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Arab Aviation Summit 04 marca 2024

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Mateusz Kieruzal 03 marca 2024

American rozważa zamówienie samolotów wąsko i szerokokadłubowych

Biznes i przemysł

Lufthansa wynajmie airbusy A220-300 od airBaltic

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5