Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus A330-900neo z certyfikatem typu


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2018-09-26 14:04
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus A330-900neo z certyfikatem typu
fot. Piotr Bożyk
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała dziś (26 września) certyfikat typu dla Airbusa A330-900neo z silnikami Rolls-Royce Trent 7000. Certyfikacja wykazała, że maszyna spełnia wymogi wszystkich przepisów lotniczych oraz ochrony środowiska wydanych przez EASA. 
Otrzymany certyfikat pozwala europejskim liniom lotniczym, jak również tym, które stosują przepisy EASA, na użytkowanie i obsługę samolotu A330-900 z silnikami Rolls-Royce Trent 7000. Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wyda stosowny certyfikat w ciągu kilkunastu dni. 

– Certyfikacja jest zwieńczeniem ciężkiej pracy i rygorystycznego programu testowego, który rozpoczął się w ubiegłym roku. Dzięki tej certyfikacji, ten nowy i fantastyczny A330neo jest gotowy do lotów komercyjnych. Airbus, linie lotnicze oraz firmy leasingowe czekają na zaprezentowanie nowego A350XWB pasażerom na całym świecie – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa. 

Do całego programu testów posłużyły łącznie trzy samoloty A330-900neo. Od 19 października 2017 r. samoloty te wylatały ponad 1400 godzin podczas ponad 400 lotów. Proces certyfikacji dla programu zakończył się zgodnie z założonym planem. Dostawy A330neo rozpoczną się w czwartym kwartale 2018 r. Pierwszego A330-900neo odbierze linia TAP Portugal, której samolot posłużył do testów nowej kabiny pasażerskiej Airspace by Airbus i odwiedził 12 krajów na całym świecie. 

A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa 

A330neo będzie produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Pierwszy lot techniczny mniejszej wersji A330-800neo zaplanowany jest jesienią tego roku. 

Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1715 samolotów, z czego 1417 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1011) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 298 samolotów A330, w tym 10 w wersji cargo oraz 10 wojskowych. 

 

Wspólny type rating dla A330, A330neo i A350 

Linie lotnicze i piloci będą posiadać nowe korzyści szkoleniowe dzięki wspólnemu type ratingowi dla A330 oraz A350. Piloci, którzy są wyszkoleni i latają na A330 mogą rozpocząć swoje przygotowania do lotów maszyną A350 przechodząc tylko szkolenie z różnic w obydwu samolotach. 

Nowa opcja daje znaczną redukcję kosztów dla linii lotniczych, ponieważ szkolenie w różnicach maszyn nie wymaga korzystania z pełnego naziemnego symulatora lotów. Pozwala to na zmniejszenie o 65 proc. czasu szkolenia pilotów do zaledwie ośmiu dni, w porównaniu do standardowego okresu szkoleń. Wspólny type rating pozwala także na stworzenie grupy pilotów, którzy mogą latać zarówno A330 jak i A350XWB w koncepcji Single Fleet Flying (SFF), która zwiększy elastyczność planowania operacyjnego. Znaczącym czynnikiem w osiągnięciu wspólnego type rating'u A330/A350 jest podobieństwo właściwości pilotażowych między dwoma samolotami. Zostało to niedawno zweryfikowane przez pilotów reprezentujących europejskie i amerykańskie władze lotnictwa cywilnego, które dokonały oblotu obydwu samolotów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Rekordowy wrzesień w Katowice Airport. 27. miesiąc ze wzrostem ruchu pasażerskiego

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy wrzesień w Katowice Airport. 27. miesiąc ze wzrostem ruchu pasażerskiego

Redakcja 02 października 2018

Enter Air: Po pierwszym półroczu 34-proc. wzrost przychodów

Biznes i przemysł

Enter Air: Po pierwszym półroczu 34-proc. wzrost przychodów

Emilia Derewienko 02 października 2018

Ryanair podwaja liczbę samolotów bazujących w Pradze

Infrastruktura i lotniska

Ryanair podwaja liczbę samolotów bazujących w Pradze

Justyna Urbaniak 02 października 2018

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5