Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus A330-900neo z certyfikatem typu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-09-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus A330-900neo z certyfikatem typu
fot. Piotr Bożyk
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała dziś (26 września) certyfikat typu dla Airbusa A330-900neo z silnikami Rolls-Royce Trent 7000. Certyfikacja wykazała, że maszyna spełnia wymogi wszystkich przepisów lotniczych oraz ochrony środowiska wydanych przez EASA. 

Otrzymany certyfikat pozwala europejskim liniom lotniczym, jak również tym, które stosują przepisy EASA, na użytkowanie i obsługę samolotu A330-900 z silnikami Rolls-Royce Trent 7000. Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wyda stosowny certyfikat w ciągu kilkunastu dni. 

– Certyfikacja jest zwieńczeniem ciężkiej pracy i rygorystycznego programu testowego, który rozpoczął się w ubiegłym roku. Dzięki tej certyfikacji, ten nowy i fantastyczny A330neo jest gotowy do lotów komercyjnych. Airbus, linie lotnicze oraz firmy leasingowe czekają na zaprezentowanie nowego A350XWB pasażerom na całym świecie – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa. 

Do całego programu testów posłużyły łącznie trzy samoloty A330-900neo. Od 19 października 2017 r. samoloty te wylatały ponad 1400 godzin podczas ponad 400 lotów. Proces certyfikacji dla programu zakończył się zgodnie z założonym planem. Dostawy A330neo rozpoczną się w czwartym kwartale 2018 r. Pierwszego A330-900neo odbierze linia TAP Portugal, której samolot posłużył do testów nowej kabiny pasażerskiej Airspace by Airbus i odwiedził 12 krajów na całym świecie. 

A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa 

A330neo będzie produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Pierwszy lot techniczny mniejszej wersji A330-800neo zaplanowany jest jesienią tego roku. 

Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1715 samolotów, z czego 1417 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1011) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 298 samolotów A330, w tym 10 w wersji cargo oraz 10 wojskowych. 

 

Wspólny type rating dla A330, A330neo i A350 

Linie lotnicze i piloci będą posiadać nowe korzyści szkoleniowe dzięki wspólnemu type ratingowi dla A330 oraz A350. Piloci, którzy są wyszkoleni i latają na A330 mogą rozpocząć swoje przygotowania do lotów maszyną A350 przechodząc tylko szkolenie z różnic w obydwu samolotach. 

Nowa opcja daje znaczną redukcję kosztów dla linii lotniczych, ponieważ szkolenie w różnicach maszyn nie wymaga korzystania z pełnego naziemnego symulatora lotów. Pozwala to na zmniejszenie o 65 proc. czasu szkolenia pilotów do zaledwie ośmiu dni, w porównaniu do standardowego okresu szkoleń. Wspólny type rating pozwala także na stworzenie grupy pilotów, którzy mogą latać zarówno A330 jak i A350XWB w koncepcji Single Fleet Flying (SFF), która zwiększy elastyczność planowania operacyjnego. Znaczącym czynnikiem w osiągnięciu wspólnego type rating'u A330/A350 jest podobieństwo właściwości pilotażowych między dwoma samolotami. Zostało to niedawno zweryfikowane przez pilotów reprezentujących europejskie i amerykańskie władze lotnictwa cywilnego, które dokonały oblotu obydwu samolotów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hainan Airlines planują zamówienie airbusów A330-900neo

Pasażer i linie lotnicze

Hainan Airlines planują zamówienie airbusów A330-900neo

Piotr Bożyk 06 kwietnia 2024

Boeing z Airbusem przejmą Spirit AeroSystems?

Biznes i przemysł

Boeing z Airbusem przejmą Spirit AeroSystems?

Mateusz Kieruzal 09 kwietnia 2024

Royal Jordanian odebrały pierwszego airbusa A321F

Biznes i przemysł

Korean Air Lines podtwierdzają zakup 33 airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

Ostatni lot Air Malta. KM Malta Airlines nowym przewoźnikiem Malty

Pasażer i linie lotnicze

Indyjskie linie IndiGo rozważają zakup airbusów A350

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Hainan Airlines planują zamówienie airbusów A330-900neo

Pasażer i linie lotnicze

Hainan Airlines planują zamówienie airbusów A330-900neo

Piotr Bożyk 06 kwietnia 2024

Boeing z Airbusem przejmą Spirit AeroSystems?

Biznes i przemysł

Boeing z Airbusem przejmą Spirit AeroSystems?

Mateusz Kieruzal 09 kwietnia 2024

Royal Jordanian odebrały pierwszego airbusa A321F

Biznes i przemysł

Korean Air Lines podtwierdzają zakup 33 airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

Ostatni lot Air Malta. KM Malta Airlines nowym przewoźnikiem Malty

Pasażer i linie lotnicze

Indyjskie linie IndiGo rozważają zakup airbusów A350

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5