Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Air Malta do zamknięcia. Nowy przewoźnik Malty jeszcze w tym roku?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Air Malta do zamknięcia. Nowy przewoźnik Malty jeszcze w tym roku?
fot. Piotr Bożyk
Air Malta zostanie rozwiązana do końca 2023 r. , a do tego czasu prawdopodobnie powstanie nowy narodowy przewoźnik - donosi maltański portal śledczy The Shift. Według niego Komisja Europejska niebawem oficjalnie odrzuci wniosek maltańskiego rządu o dokapitalizowanie linii, która boryka się z trudną sytuacją finansową, pogarszającą się od 2020 r.

Dwa lata temu maltański rząd zwrócił się do Brukseli o pozwolenie na przekazanie państwowemu przewoźnikowi kolejnych 290 mln euro (319 mln dolarów) w ramach zastrzyku kapitałowego. Źródła The Shift powiedziały, że biorąc pod uwagę mało prawdopodobne zatwierdzenie planu zastrzyku finansowania, Valletta już teraz zdecydowała się zamknąć linię lotniczą. Obecnie trwają dyskusje , w jaki sposób można ustanowić następcę przewoźnika bez nadużywania zasad pomocy państwa.

Gazeta doniosła, że dziesiątki milionów euro zostaną przeznaczone na zwolnienia i odprawy, ponieważ linia zostanie rozwiązana i, miejmy nadzieję, zastąpiona bardziej rentownym przewoźnikiem.

Nowy narodowy przewoźnik w miejsce Air Malta

Zeszłego lata pojawiły się doniesienia, że rząd maltański opracował plany awaryjne rozwiązania Air Malta i przeniesienia kilku pozostałych rentownych aktywów do nowej, jeszcze nienazwanej, państwowej linii lotniczej. Ale jesienią ubiegłego roku jej prezes David Curmi powiedział portalowi ch-aviation, potwierdzając istnienie planu awaryjnego, że wciąż ma nadzieję, że Bruksela nie odrzuci wniosku o pakiet ratunkowy.

Linia teraz potrzebuje znacznych środków finansowych, ale blokowanie tej drogi to zasada „jednorazowa i ostatnia”, zgodnie z którą pomoc przyznana w ramach unijnych wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji może być udzielona tylko raz na okres 10 lat. Air Malta zrobiła to w 2016 r., zabraniając dalszego finansowania przewoźnika ze środków publicznych do 2026 r. Podobno rząd Malty badał przekształcenie Alitalii w ITA Airways jako rozwiązanie problemu zatrzymania przewoźnika finansowanego przez państwo.

Źródła Times of Malta potwierdziły, że plan awaryjny B był teraz prawdopodobną opcją, polegającą na zamknięciu Air Malta i utworzeniu nowego zastępcy „od razu” – być może nawet bez zakłócania rozkładu lotów. Źródła gazety w Brukseli powiedziały, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta, a ostatnia runda spotkań pozostaje w nadchodzących tygodniach, ale zgodzili się, że w obecnej sytuacji komisja jest zdecydowana odrzucić wniosek maltańskiego rządu o zastrzyk pomocy państwa. Dodali, że ostatnio Bruksela poprosiła o więcej szczegółów na temat operacji Air Malta, w tym floty i pracowników.

Poproszony o komentarz maltański minister finansów Clyde Caruana jedynie potwierdził dziennikowi, że rząd odbył w połowie kwietnia br. długie spotkania z przedstawicielami KE. Według kalendarza wydarzeń KE wynika, że Johannes Hahn, komisarz ds. budżetu i administracji, udał się do Valletty na rozmowy z Caruaną i premierem Robertem Abelą.

Po tym David Curmi, szef Air Malta, powiedział dziennikowi Times of Malta, że kraj będzie miał nową narodową linię lotniczą do końca roku i że przejście z Air Malta będzie „w dużej mierze bezproblemowe” dla pasażerów. Tworzenie kolejnego przewoźnika jest w końcowej fazie, ponieważ KE odrzuciła rządowy wniosek o pomoc państwa dla istniejącej firmy.

- Bruksela powiedziała nam, że nie chce kopii obecnej linii Air Malta. Stworzyliśmy pięcioletni biznesplan i jesteśmy bliscy zawarcia w tej sprawie porozumienia. Jeśli będziemy trzymać się tego planu, będziemy mieć narodową linię, która ma sens biznesowy. Koniec 2023 r. to docelowa data przejścia nowego przewoźnika. Nowa linia lotnicza będzie miała własną platformę rezerwacyjną i tam będą sprzedawane bilety. Stara firma będzie kontynuować działalność do samego końca, kiedy przejmie ją nowa. Malta nadal będzie miała narodową linię lotniczą. To, czym nigdy nie będzie, to tani przewoźnik. Będziemy nadal latać do kluczowych portów lotniczych w kluczowych miastach, jednocześnie kontynuując loty towarowe, które rosną wykładniczo ze względu na poprawę usług. Nowa linia lotnicza nie będzie konkurować ceną, ale usługami. To będzie nasza przewaga konkurencyjna - podsumował David Curmi.

Informacyjnie o przewoźniku

Air Malta powstała w 1947 r. po połączeniu Malta Instone Airline, BAS (Malta) Ltd i Malta Airlines. Ostatecznie w 1951 r. Malta Airlines przejęła działalność Air Malta Ltd i kontynuowała działalność na mocy umowy z British European Airways (BEA) do 1973 r. Na początku lat 70. rząd maltański wyznaczył Alberta Mizziego na prezesa linii lotniczej i zwrócił się do międzynarodowego partnera lotniczego o pomoc w założeniu przewoźnika. Nazwa wybrana dla nowej linii była podobna do jej poprzednika, Air Malta Co Ltd, a spółka została oficjalnie utworzona 31 marca 1973 r.

Mimo to, linie BEA zostały poproszone, aby nadal kontynuowały działalność lotniczą na Malcie, tym razem dla Air Malta, aż do pierwszego lotu Air Malta, który nastąpił 1 kwietnia 1974 r. Zarówno Malta Airlines, jak i Malta Aviation Services zostały przejęte przez rząd, a prywatni właściciele otrzymali udziały w Air Malta Co. Ltd.

W ostatnich kilku latach linia walczyła o przetrwanie. Zysk w wysokości 1,2 mln euro przewoźnik osiągnął w 2018 r. To był pierwszy raz od 18 lat, kiedy Air Malta mogła zakończyć rok na plusie. Mimo, że na przestrzeni lat we flota składała się z różnych samolotów, to obecnie jest to linia korzystająca wyłącznie z samolotów Airbusa. Dla Air Malta latają trzy A320 i pięć A320neo. Linia także tymczasowo, na zasadach wet-lease, wykorzystuje dwa kolejne A320. Jednego od SmartLynx, a drugiego od Fly2Sky.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Air Malta konsoliduje swoją siatkę połączeń

Pasażer i linie lotnicze

Air Malta konsoliduje swoją siatkę połączeń

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2022

Air Malta zaoferują latem 51 lotów tygodniowo. Najczęściej rejsy na Sycylię

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Air Malta konsoliduje swoją siatkę połączeń

Pasażer i linie lotnicze

Air Malta konsoliduje swoją siatkę połączeń

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2022

Air Malta zaoferują latem 51 lotów tygodniowo. Najczęściej rejsy na Sycylię

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5