Partner serwisu
Prawo i polityka

Air France-KLM walczy z kryzysem i wyższymi opłatami klimatycznymi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Air France-KLM walczy z kryzysem i wyższymi opłatami klimatycznymi
fot. Air France
Holding Air France-KLM sprzeciwia się wysokim opłatom klimatycznym, które potęgują kryzys linii lotniczych, próbujących przetrwać pandemię koronawirusa SARS-CoV-2.

Wcześniej Greenpeace zwróciła się do sądu, aby cofnąć państwową pomoc dla narodowego przewoźnika Holandii, który zyskał pakiet ratunkowy w wysokości 3,4 mld euro. Według organizacji ekologicznej takie wsparcie szkodzi ochronie środowiska.

Holding Air France-KLM, który w sumie od decydentów z Paryża i Hagi otrzymał 10,4 mld euro w ramach pomocy, nie jest w stanie realizować narzuconych celów klimatycznych w aktualnej sytuacji. Plany Unii Europejskiej, dotyczące podniesienia regulacyjnych opłat za emisje dwutlenku węgla przez linie lotnicze, grożą kolejną zapaścią przewoźników.

Smith: Wyższe podatki nie wspierają redukcji emisji

- Nowe podatki przyniosą efekt przeciwny do zamierzonego. Pozbawią nas środków finansowych, które mogłyby zostać zainwestowane w projekty klimatyczne. Na pewno nie wspierają redukcji emisji CO2 - podkreślił Ben Smith, cytowany przez Agencję Reutera. Prezes holdingu Air France-KLM ostrzegł, że działania skierowane przeciwko przewoźnikom będą skutkować kolejnymi zwolnieniami w branży i zaszkodzą w ogóle rozwojowi technologii niskoemisyjnych.

Unia Europejska zamierza zmniejszyć w następnej dekadzie aż o 55 proc. emisję gazów cieplarnianych. To o 15 proc. więcej niż wcześniej zakładano. Pandemia stłumiła protesty klimatyczne prowadzone przez Extinction Rebellion i szwedzką aktywistkę Gretę Thunberg, ale ich polityczna działalność wciąż ma silne oddziaływanie w bieżącym kryzysie gospodarczym.

Samorządowe wybory we Francji, które odbyły się 28 czerwca, przyniosły zwycięstwa ekologicznej partii w Lyonie, Bordeaux i Strasbourgu. Następnego dnia prezydent Francji Emmanuel Macron zadeklarował 146 propozycji "obywatelskiej konwencji klimatycznej. Zakładały one podwyżkę opłat lotniczych do 30 euro za pasażera na krótkich trasach i do 400 euro na za loty długodystansowe. Dotychczasowe stawki wynosiły odpowiednio półtora i osiemnaście euro.

Niektórzy kluczowi członkowie rządu nad Sekwaną, który zagwarantował siedem mln euro wsparcia dla Air France, wycofują się z takich zobowiązań. - Groteską byłoby zabrać lewą ręką sektorowi lotniczemu to, co daliśmy prawą ręką - przyznał Bruno Le Maire, minister finansów, który udzielił wywiadu "Les Echos".

Egenhofer: Podatki zawsze rosły i wszyscy to wiedzą

Emisje CO2 przewoźników powietrznych stanowią aktualnie 2,5 proc. całkowitych na świecie. Do 2050 roku mają jednak wzrosnąć trzykrotnie. Airbus planuje do 2035 roku oddać do użytku bezemisyjny samolot, ale wielu ekspertów odnosi się sceptycznie do tego wyznaczonego terminu.

Urzędnicy z Brukseli zasygnalizowali działania zmierzające do zniesienia zwolnienia z podatku dla paliwa do silników odrzutowych, zapisanego w traktatach międzynarodowych. To może zająć jednak kilka lat. Niemcy przyspieszyły już kroki zwiększające opłaty lotnicze, aby dofinansować tańsze podróże koleją.

- Zależność linii lotniczych od rządów wzmacnia argumenty za działaniami na rzecz ograniczenia emisji - przekonuje Andrew Murphy z brukselskiego Transport & Environment. - Zwykli konsumenci w całej Europie nadal będą żądać niskich cen, możliwości wyboru i konkurencji - broni z kolei przewoźników powietrznych ICAO, czyli Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przy ONZ.

- Utrzymanie zwolnień z podatku paliwowego stanowiłoby rażącą niespójność z celami klimatycznymi Unii Europejskiej. Podatki zawsze rosły i będą rosły, wszyscy to wiedzą. Opodatkowanie paliwa lotniczego jest ważnym krokiem do osiągnięcia celów - podsumował stanowczo Christian Egenhofer z think tanku CEPS, działającego w stolicy Belgii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Air France i KLM w projekcie promującym ekologiczne loty

Biznes i przemysł

Dodatkowe cele Air France i KLM w zakresie redukcji emisji CO2

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Air France i KLM w projekcie promującym ekologiczne loty

Biznes i przemysł

Dodatkowe cele Air France i KLM w zakresie redukcji emisji CO2

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5