Odnawianie floty wąskokadłubowej Air France już na końcówce. W połowie listopada br. w Mirabel w Kanadzie francuska linia odebrała 50. z 60 zamówionych A220-300, które zastępują we flocie airbusy A318 i A319 obsługujące krótko i średniodystansowe połączenia.
0. airbus A220-300 zbudowany dla Air France, to samolot o numerze seryjnym MSN 55399 i rejestracji F-HPNZ. To 50. maszyna, która 14 listopada br. wylądowała na lotnisku CDG i pochodzi z zamówienia ogłoszonego w 2019 r. Kilka dni później, 17 listopada, nowy A220 zadebiutował na siatce połączeń francuskiej linii.
Samolot otrzymał imię Valbonne. To gmina położona w pobliżu Nicei, w departamencie Alpes-Maritimes, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w południowo-wschodniej Francji. Nazwa Valbonne oznacza „dobrą dolinę” w języku prowansalskim, a w języku oksytańskim brzmi „Vaubona”. Gmina należy do Communauté d'agglomération de Sophia Antipolis. Część parku technologicznego Sophia Antipolis znajduje się właśnie w Valbonne.
Pokład A220Nowe A220-300 AF zabierają na pokład 148 pasażerów (2-3). Dla porównania A318 i A319 mieszczą na pokładzie kolejno 131 i 142/143 pasażerów. Warto dodać, że każdy fotel w A220 jest wyposażony w porty USB typu A i C, a wszyscy pasażerowie mogą korzystać z dostępu do Wi-Fi na swoich osobistych urządzeniach. Samoloty te zadebiutowały na połączeniach Air France z początkiem sezonu zimowego 2021/22. O tym jak podróżuje się airbusem
A220 Air France mogliśmy się przekonać sami lecąc w 2023 r.Zamówienie A220Oprócz zamówienia 60 maszyn A220 przewoźnik posiada także 30 opcji oraz 30 praw zakupu większego A220-300. Dostawy nowych samolotów zakończą w drugiej połowie 2026 r. Nowe A220-300 zastępują sukcesywnie flotę airbusów A318 i A319, których łącznie przewoźnik posiada jeszcze siedem sztuk. Opcje i prawa zakupu mogą być wykorzystane do powiększenia floty lub wsparcia spółki zależnej Air France-HOP!.
Trzeci na świecie największy użytkownik A220Do tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 101 mln pasażerów na 827 obsługiwanych trasach. Na koniec listopada br. zamówionych było 940 maszyn A220: 118 A220-100 oraz 822 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 465 samolotów tego typu do 23 linii lotniczych: 73 A220-100 oraz 392 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (81), airBaltic (50) oraz Air France (50). Największe zamówienia do tej pory złożyły cztery linie: Delta Air Lines (145), jetBlue (100) oraz ex aequo na trzecim miejscu airBaltic (90) z Breeze Airways (90). Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają te samoloty, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu "
Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220".