Partner serwisu
Biznes i przemysł

Air Force One przyleci 24 marca do Europy

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
20-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Air Force One przyleci 24 marca do Europy
Fot. Master Sgt. Stacey Barkey
Air Force One, czyli samolot twierdza, zawsze wzbudza największe zainteresowanie. Maszyna ta wkrótce wyląduje w Unii Europejskiej, a konkretniej w Brukseli. Prezydent USA Joe Biden przyleci do Europy, aby wziąć udział w szczycie NATO oraz Rady Europejskiej. Wszystko też na to wskazuje, że Biden odwiedzi również Polskę.

Jen Psaki, rzeczniczka prasowa Białego Domu, potwierdziła, że prezydent Stanów Zjednoczonych uda się z oficjalną wizytą do Unii Europejskiej. Joe Biden przyleci na pokładzie Air Force One 24 marca 2022 roku, aby wziąć udział w nadzwyczajnym szczycie Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz Rady Europejskiej. Oba wydarzenia zostaną zorganizowane w Brukseli, gdzie znajdują się siedziby główne obu instytucji. Wizyta amerykańskiego prezydenta ma być świadectwem solidarności i jedności wewnątrz NATO oraz wyrazem wsparcia dla Ukrainy, która od ponad trzech tygodni skutecznie przeciwstawia się militarnej agresji Rosji.

- Celem prezydenta Bidena jest osobiste spotkanie z europejskimi partnerami i rozmowa na temat tego, jak wygląda sytuacja w konflikcie związanym z inwazją Rosji na Ukrainę. Do tej pory byliśmy bardzo zgodni. To nie dzieje się przypadkiem, bo prezydent jest wielkim zwolennikiem dyplomacji twarzą w twarz. Jest to więc okazja, by to zrobić - przekazała rzeczniczka Białego Domu.

Według niepotwierdzonych jeszcze informacji Joe Biden ma się również udać do Warszawy. Air Force One może wylądować w Polsce w najbliższy piątek.

Kryptonim Air Force One

Air Force One to kryptonim nadawany każdemu samolotowi amerykańskich sił powietrznych, na którego pokładzie znajduje się urzędujący Prezydent Stanów Zjednoczonych. Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) posiadają dwa samoloty VC-25A, o numerach 28000 i 29000. Są to zrobione na zamówienie i specjalnie przystosowane wersje cywilnych samolotów Boeing 747-2G4B Jumbo Jet.

Przed wprowadzeniem w 1990 roku samolotów VC-25A, od 1958 były wykorzystywane dwa inne Boeingi typu 707-320B o numerach 26000 i 27000.

Wystrój wnętrza samolotu jest całkowicie zmieniony i przystosowany do potrzeb prezydenta. Są w nim luksusowe sypialnie, gabinety, dwie kuchnie, a także sala operacyjna i dobrze wyposażona apteka. Każda z maszyn jest naszpikowana sprzętem komunikacyjnym, mają własne centrale telefoniczne, mogą także spełniać rolę latającego centrum dowodzenia na wypadek zmasowanego ataku atomowego. Jest także miejsce dla prezydenckiej rodziny, części personelu Białego Domu i dla przedstawicieli mediów. Air Force One jest chroniony przed atakiem rakietami ziemia-powietrze lub powietrze-powietrze, a także może być tankowany w powietrzu.



Przygotowania do przylotu prezydenta USA

Każdą wizytę prezydenta USA zabezpieczają logistycznie samoloty transportowe. Popularne Globemastery przywożą sprzęt techniczny w tym samochody Secret Service, ochrony prezydenta USA. Boeing C-17 Globemaster III to ciężki wojskowy samolot transportowy produkowany przez firmę Boeing. Czasem pojawia się także transportowy C-5 Galaxy, który w niektórych latach przywoził m.in. limuzynę prezydencką Cadillac One zwaną pieszczotliwie Bestia.



Lockheed C-5 Galaxy to ciężki, wojskowy samolot transportowy zbudowany przez firmę Lockheed Martin. Został zaprojektowany w celu zapewnienia strategicznego, międzykontynentalnego transportu wojska i sprzętu wojskowego jako następca wycofanego ze służby C-141 Starlifter. C-5 Galaxy jest największym amerykańskim wojskowym samolotem transportowym i jedną z największych tego typu maszyn na świecie. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych są jedynym użytkownikiem tej maszyny.

Kryptonim Air Force Two

Gdy leci wiceprezydent, dana maszyna otrzymuje nazwę Air Force Two. To właśnie na pokładzie tego ostatniego kryptonimu, czyli Boeinga C-32, przyleciała w ostatnich dniach wiceprezydent USA Kamala Harris.

Boeing C-32 to wojskowa wersja pasażerskich boeingów B757-200, głównie przeznaczona do przewozu Wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych, żony prezydenta, członków Gabinetu i Kongresu USA. W przypadku kiedy na pokładzie znajduje się wiceprezydent, samolot otrzymuje kodową nazwę Air Force Two. Okazjonalnie z usług C-32 korzystali również prezydenci USA. Łącznie siły powietrzne USA dysponują czterema egzemplarzami C-32 o numerach bocznych 90001, 90002, 90003 oraz 90004. Na pokład maszyn zabiera 16 osób załogi oraz może przyjąć do 45 gości.

Konstrukcyjnie samoloty nie różnią się od standardowych maszyn B757-200. Wyróżnia je za to wyposażenie i zainstalowane na pokładzie systemy. Kabinę pasażerską podzielono na cztery przedziały. Na przedzie znajduje się centrum łączności połączone z salonką do przewozu 10 osób. Następny przedział przeznaczony jest w całości dla głównego pasażera. Znajdują się tam miejsca do wypoczynku, spania, garderoba i prywatna toaleta. Kolejną sekcje tworzy sala konferencyjna zdolna pomieścić osiem osób. Ostatnia cześć to przedział przeznaczony do przewozu 32 pasażerów wyposażony w toalety, kuchnie i garderoby. Kabina towarowa przystosowana została do montażu urządzeń łączności, systemów samoobrony samolotu oraz dodatkowego zbiornika paliwa. Wśród systemów pokładowych zainstalowanych na wszystkich czterech maszynach znajdują się między innymi systemy TCAS, GPWS, Global Positioning System, Predictive Windshear Warning System i Flight Management System/Electronic Flight Instrument System. W odróżnieniu od niektórych cywilnych wersji samolotu, C-32 na końcach skrzydeł posiada zainstalowane winglety.



Boeing C-40

Lotnictwo wojskowe używa także boeinga C-40, czyli wojskowej wersji samolotu pasażerskiego B737-700. Używany jest zarówno przez Marynarkę Wojenną, jak i Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, a także został zamówiony przez Korpus Piechoty Morskiej USA. Wariant C-40A Marynarki Wojennej nosi nazwę "Clipper", natomiast warianty C-40B/C Sił Powietrznych USAF oficjalnie nie mają nazwy. Łącznie amerykańskie używa 28 samolotów tego typu.



Będzie nowy Air Force One

W marcu 2020 r. Boeing rozpoczął modyfikacje pierwszego z dwóch komercyjnych samolotów B747-8I, które mają zostać przekształcone w prezydenckie samoloty VC-25B dla United States Air Force (USAF). Dwa nowoczesne VC-25B będą latać jako Air Force One przez następne 30 lat. Jak informuje USAF, w zakładzie Boeinga w San Antonio w Teksasie rozpoczęły się modyfikacje nowych samolotów. USAF obecnie pracuje nad zastąpieniem obecnej floty samolotów prezydenckich, dwóch samolotów VC-25A opartych na B747-200, dostarczonych w 1991 r. na dwa B747-8I, oryginalnie zbudowanych dla rosyjskiego przewoźnika Transaero, który ogłosił upadłość w 2015 r. tuż przed dostawą tych maszyn. Komercyjne B747 wymagają rozbudowanych modernizacji, aby mogły zostać przekształcone w konfigurację VC-25B. Np. dwie pary drzwi, jedne przed skrzydłem a drugie za skrzydłem na dolnym pokładzie, nie wchodziły w wyposażenie komercyjnej konfiguracji samolotów pasażerskich, zgodnie z dokumentami USAF wydanymi w lipcu 2018 r. chowane schody powietrzne mają umożliwić opuszczanie pokładu przez pasażerów i załogę bez konieczności polegania na schodach naziemnych.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5