Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

737 MAX: Przygotowania do testów na symulatorach i kolejne doniesienia o zaniedbaniach Boeinga


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-10-21 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ CNN/ tvn24.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

737 MAX: Przygotowania do testów na symulatorach i kolejne doniesienia o zaniedbaniach Boeinga
Fot. CNN Media
Dwa niezależne źródła informują, że na początku listopada piloci rozpoczną testy na symulatorze mające pomóc w zakończeniu uziemienia, które trwa od marca – podaje stacja CNN.
To dość niespodziewane doniesienie napawa umiarkowanym optymizmem co do styczniowego terminu zakończenia uziemienia. Trzeba jednak pamiętać, że testy będą nadzorowane tylko przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA). To zdaje się potwierdzać, że europejski organ kontrolny będzie chciał przeprowadzić osobny, własny proces certyfikacji.

Nie pomoże międzynarodowy charakter testów, o których informuje CNN. Na symulatorach z sytuacją, jaka spotkała pilotów Lion Air i Ethiopian Airlines mają się mierzyć lotnicy ze wszystkich amerykańskich linii posiadających najnowsze 737 we flocie oraz wybrani przedstawiciele przewoźników z całego świata. Nie ma możliwości, by zaprosić do współpracy pilotów wszystkich użytkowników MAX-ów, ale nikt nie mówi, jakim kluczem będą się kierować organizatorzy testów. Mówi się jedynie, że zależy im, by byli to przedstawiciele jak najszerszego przekroju geograficznego.

Brak zaufania

Nie jest to jedyna niewiadoma, jaka pojawia się przy doniesieniach o testach. Mają one potrwać tydzień i po nich ma zapaść decyzja o lotach certyfikacyjnych. Nie do końca jest jednak jasne, jak będą wyglądać testy. Mówi się o tym, że lotnicy mają być konfrontowani z awarią systemu MCAS. To właśnie ten defekt miał doprowadzić do katastrof obydwu MAX-ów. Pytanie jednak jak można testować system, skoro jeszcze nie wiemy dokładnie, co się wydarzyło w październiku 2018 roku i marcu tego roku?

Według "The Washington Post" firma już w 2016 roku, czyli dwa lata przed pierwszą katastrofą, wiedziała, że zamontowany w MAX-ie system ma poważną wadę. Ówczesny główny pilot techniczny projektu Boeing 737 pisał do innego pilota, że system "włącza się jak szalony" i że problem z nim jest "rażący". Tych opinii nie przekazano do Federalnej Administracji Lotnictwa, która miała dopuścić maszyny do służby. W 2017 roku MAX-y zaczęły latać. Rok później doszło do pierwszej katastrofy.

– Jako piloci straciliśmy troszeczkę zaufanie do Boeinga, dlatego że Boeing nie powiadomił nas o instalacji tego systemu. Ten system był nieopisany. My nie wiedzieliśmy, że ten system był zamontowany w samolocie - mówi TVN24 Artur Kielak, kapitan Boeinga 737 służący w PLL LOT. – Przy drugiej katastrofie piloci tuż przed katastrofą gwałtownie wertowali instrukcję. To jest coś nie do pomyślenia – dodaje w rozmowie ze stacją Tomasz Białoszewski, ekspert lotniczy.

Coraz bliżej końca uziemienia?

MAX-y nie latają od marca tego roku. To rodzi problemy dla producenta, linii i pasażerów. Teraz jednak nikt nie chce na siłę dopuścić do latania felernych maszyn. Ostatni raport międzynarodowych specjalistów zbeształ za to Boeinga i FAA. Teraz federalny urząd chce zaprosić do nadzorowania testów związki pilotów i inne zainteresowane strony. Transparentność ma być jak najpełniejsza.

FAA musi sprawdzić, czy zasiadający za sterem MAX-ów zachowują się w sposób przewidziany przez producenta. W wypadku dwóch katastrof, w których zginęło łącznie 346 osób, piloci nie wiedzieli, co się dzieje. Wynika to z informacji, które już dziś posiadamy.

Jeżeli testy przebiegną po myśli organu i producenta, to realny staje się termin zakończenia uziemienia MAX-ów z końcem tego roku, czy początkiem następnego. Pamiętać jednak trzeba, że najprawdopodobniej zniesienie zakazów lotów będzie dotyczyć tylko Stanów Zjednoczonych i pewnie Kanady. Europa i Azja zdają się już nie ufać FAA i zadecydują na podstawie własnych badań o tym, kiedy najnowsze 737 wzbija się w powietrze.  

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Sprzedaż jednego MAX-a niewiele zmienia. Fatalne wyniki Boeinga

Biznes i przemysł

Sprzedaż jednego MAX-a niewiele zmienia. Fatalne wyniki Boeinga

Aleksander Domański 09 października 2019

Fatalne wyniki produkcyjne Boeinga

Biznes i przemysł

Fatalne wyniki produkcyjne Boeinga

Aleksander Domański 13 września 2019

United Airlines kupuje 19 używanych B737-700 w zastępstwie MAX-ów

Pasażer i linie lotnicze

United Airlines kupuje 19 używanych B737-700 w zastępstwie MAX-ów

Aleksander Domański 18 lipca 2019

 

Franek LOT-u poleciał na przegląd do Emiratów

Biznes i przemysł

Franek LOT-u poleciał na przegląd do Emiratów

22 października 2019

Shenzhen: Nowoczesne projektowanie drogi na lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Shenzhen: Nowoczesne projektowanie drogi na lotnisko

22 października 2019

Katowice: Lekki spadek w trzecim kwartale

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Lekki spadek w trzecim kwartale

22 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5