Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

#LOTdoDomu: Mamy szczegółowe podsumowanie. Zobacz skąd wróciło najwięcej Polaków!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
#LOTdoDomu: Mamy szczegółowe podsumowanie. Zobacz skąd wróciło najwięcej Polaków!
fot. Piotr Bożyk
#LOTdoDomu, czyli największe operacyjne przedsięwzięcie w historii Polskich Linii Lotniczych LOT, dobiegło końca. Dzięki współpracy z polskim rządem, w okresie od 15 marca do 5 kwietnia do kraju powróciło 54 tysiące Polaków, których pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 rozdzieliła z bliskimi. Narodowy przewoźnik wykonał 388 rejsów z sześciu kontynentów, zabierając pasażerów m.in. z Peru, Meksyku, Argentyny, Japonii i Korei Południowej.

71 miast w 53 krajach w zaledwie 22 dni - #LOTdoDomu to jedna z najbardziej skomplikowanych organizacyjnie i logistycznie operacji lotniczych w ponad 100-letniej historii polskiego lotnictwa cywilnego. Akcja została przygotowana w rekordowo szybkim tempie, jako odpowiedź na potrzebę pomocy rodakom, którzy w obliczu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 pozostali za granicą, daleko od rodzin. 13 marca wieczorem rząd ogłosił decyzję o czasowym zamknięciu granic Rzeczypospolitej Polskiej i zawieszeniu połączeń lotniczych, a już w niedzielę 15 marca ruszyły pierwsze loty czarterowe LOT, umożliwiające Polakom powrót do domu. Dzięki wsparciu projektu przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, podróżujący płacili zryczałtowaną stawkę za każdy lot, pozostałą kwotę dopłacił polski rząd. Wraz z rozwojem projektu do akcji dołączyli również inni narodowi przewoźnicy - PKP Intercity oraz firma autokarowa Polonus, dzięki którym możliwy był transport wielu Polaków bezpośrednio do rodzinnych miejscowości.

"Liczba zgłoszeń rosła lawinowo z każdym dniem"

- Operacja #LOTdoDomu powstała z potrzeby pomocy rodakom, których strategiczna i podyktowana bezpieczeństwem publicznym decyzja o zamknięciu granic kraju pozostawiła daleko od domu. Skala tego wyjątkowego projektu była ogromna, praca wielowymiarowa, a do tego technicznie i dyplomatycznie bardzo skomplikowana. Uruchomiona została specjalna podstrona umożliwiająca rejestrację zapotrzebowania na loty, równocześnie rozpoczęło się planowanie pierwszych połączeń i organizacja ich zaplecza. Liczba zgłoszeń rosła lawinowo z każdym dniem sprawiając, że skala projektu przybrała niespotykany dotąd rozmiar. Zrealizowane na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 388 operacji lotniczych do 71 destynacji z misją pomocy dla ponad 54 tys. obywateli Polski jest największym repatriacyjnym przedsięwzięciem w historii Polski, od czasu II wojny światowej. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania za ciężką pracę należą się wszystkim zaangażowanym instytucjom publicznym oraz wykonawcy, spółce PLL LOT - podsumował Michał Dworczyk, Minister-Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Wraz z rozpoczęciem operacji uruchomiona została strona LOTdoDomu.com zawierająca formularz, przez który Polacy mogli zgłosić zapotrzebowanie na lot z miejsca, w którym przebywali. W ciągu pierwszych 24 godzin od uruchomienia strony chęć powrotu do kraju z całego świata zgłosiło ponad 23,5 tysiąca osób. Rozpoczął się skomplikowany proces szacowania zapotrzebowania na rejsy, wyścigu z czasem i zamykaniem granic kolejnych państw oraz planowania lotów także z portów, do tej pory nie obsługiwanych przez LOT, m.in. z: Agadiru, Alicante, Abu Dhabi, Cebu i Manili, Baku, Reykjaviku, Sydney, Malty, Malediwów, Cork, Trondheim, Malagi, Marrakeszu, Ammanu, Algieru, Rijadu, Dohy czy Lizbony. Rejsy, których organizacja w normalnych warunkach zajmuje kilka miesięcy, w ramach operacji #LOTdoDomu uruchamiane były w czasie od kilkunastu godzin do kilku dni. Ich utworzenie wymagało ogromnego zaangażowania i współpracy wszystkich zespołów naziemnych PLL LOT, załóg pokładowych, pilotów, a także mechaników i inżynierów, zapewniających zaplecze techniczne i logistyczne dla każdego rejsu. Szczegółowe informacje o lotach dostępnych w ramach operacji #LOTdoDomu dostępne były na stronie lot.com, umożliwiającej także zakup biletu na wybrany rejs.

W ciągu trzech tygodni od uruchomienia operacji #LOTdoDomu, PLL LOT przywiozły do kraju 54 tys. pasażerów w ramach 388 połączeń lotniczych z sześciu kontynentów, obsługiwanych przez 44 maszyny ze wszystkich typów samolotów dostępnych we flocie LOT-u. Samoloty z Polakami wróciły m.in.: ze Stanów Zjednoczonych, Zanzibaru, Filipin, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Azerbejdżanu, Sri Lanki, Meksyku, Kuby, Norwegii, Portugalii, Argentyny, Filipin, Korei Południowej i Finlandii. Wśród tych połączeń były także rejsy, które zmieniły dotychczasowe oblicze operacji repatriacyjnej w misję ratunkową. Z Peru, Brazylii, czy Meksyku LOT zabrał do Polski rodaków, którzy znaleźli się w bardzo ciężkim położeniu spowodowanym lokalnymi ograniczeniami w przemieszczaniu się, zamknięciem bazy hotelowej, czy utrudnionym dostępem do opieki medycznej.

"Konieczne było zdobycie licznych dodatkowych pozwoleń"

- Samoloty w ramach operacji #LOTdoDomu dotarły wszędzie tam, gdzie Polacy potrzebowali pomocy w powrocie do rodzin - to misja i obowiązek narodowego przewoźnika. Sukces ten nie byłby możliwy bez poświęcenia i ciężkiej pracy zarówno naszych załóg, jak i pracowników biurowych wykonujących i koordynujących operację #LOTdoDomu. Ze względu na presję czasu i zamknięte przestrzenie lotnicze, organizacja każdego rejsu była ogromnym wyzwaniem. Konieczne było zdobycie licznych dodatkowych pozwoleń, spełnienie rygorystycznych standardów bezpieczeństwa oraz zapewnienie pełnego zaplecza technicznego i logistycznego - wyznał Rafał Milczarski, Prezes Zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.

Najwięcej osób przywiezionych do Polski w ramach operacji #LOTdoDomu skorzystało z rejsów z Londynu. W ramach 133 operacji z portów Heathrow i London-City do kraju wróciło około 21 tys. rodaków. Około 3200 osób w ramach 22 rejsów przywiozły samoloty z Dublina, w ramach takiej samej liczby połączeń z Oslo powróciło około 2700 Polaków. Na kolejnej pozycji jest Chicago z 12 lotami i liczbą 3100 przewiezionych pasażerów. Około 2200 pasażerów wybrało jeden z 10 lotów z Bangkoku, natomiast 2000 rodaków wróciło z LOT-em w ramach 12 rejsów z Edynburga. Zestawienie najbardziej popularnych kierunków operacji #LOTdoDomu zamykają: Paryż z 11 lotami i 1100 osób oraz Amsterdam, z którego w ramach 10 lotów wróciło 970 pasażerów. Skala działań i wymienione połączenia lotnicze sprawiły, że operację #LOTdoDomu podsumowują imponujące statystyki - 2 404 568 kilometrów i 2884 godzin spędziły z powietrzu samoloty i załogi LOT-u, realizując misję sprowadzenia do kraju rodaków, którzy nie mieli możliwości połączyć się z rodzinami za pomocą innych środków transportu. Operacja #LOTdoDomu zakończyła się 5 kwietnia.

- Operacja #LOTdoDomu umożliwiała powrót do Polski tysiącom Polaków rozsianych po całym świecie. To przykład jak polskie państwo może dobrze radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. To dzięki temu, że ma w swoim ręku narzędzia, aby tego typu operacje przeprowadzać. To właśnie dzięki wsparciu i zaangażowaniu spółek Skarbu Państwa, w tym Polskich Linii Lotniczych LOT, we współpracy z PKP Intercity oraz firmą autokarową Polonus możliwa była realizacja tak skomplikowanej operacji. Nie byłoby tego sukcesu bez ogromnej pracy i poświęcenia bardzo wielu osób, począwszy od tych, którzy tę akcję zaplanowali jak kadra kierownicza, ale również ogromnej rzeszy pracowników - dodał Jacek Sasin, Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Aktywów Państwowych.

"Mogliśmy ułatwić powrót do domów tysiącom rodaków"

Każdy kolejny dzień operacji #LOTdoDomu naznaczały nie tylko nowe wyzwania, ale przede wszystkim nowe projekty, które pozwoliły usprawnić akcję i uczynić ją bardziej komfortową dla pasażerów. Także jeszcze lepiej zadbać bezpieczeństwo publiczne, związane z obowiązkową kwarantanną osób powracających do kraju. Dzięki modyfikacji rozkładów lotów oraz współpracy z Lotniskiem Chopina, PKP Intercity i firmą Polonus od 20 marca wprowadzony został bezpłatny transport krajowy dla pasażerów operacji #LOTdoDomu. Akcja ta stanowi pierwszy przypadek zastosowania na szerszą skalę transportu intermodalnego w działalności operacyjnej LOT-u.

- PKP Intercity uczestniczyło w operacji #LOTdoDomu prawie od samego początku jej trwania. Jako spółka Skarbu Państwa rozumiemy, że realizacja misji publicznej to nasze podstawowe zadanie. Dzięki zaangażowaniu kolejarzy, którzy każdego dnia pełnią służbę, mogliśmy ułatwić powrót do domów tysiącom rodaków. Priorytetem pozostaje dla nas bezpieczeństwo pasażerów i naszych pracowników. Pragnę podziękować wszystkim naszym pracownikom, którzy w obliczu trudnej dla całego kraju sytuacji, rozumieją powagę sytuacji i realizują swoje zadania dbając tym samym o dobro Polaków – podkreślił Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Pasażerowie spoza Warszawy otrzymali możliwość bezpłatnego dojazdu pociągiem PKP Intercity bądź autokarem Polonus w pobliże miejsca swojego zamieszkania na terenie całego kraju. Autobusy i pociągi odjeżdżały bezpośrednio z Lotniska Chopina, gdzie zlokalizowane zostały punkty informacyjne przewoźników. Informacje o rozkładach połączeń dostępne były na stronie lot.com, a także w serwisach przewoźników - PKP Intercity, z których usług skorzystało 3171 podróżnych wracających do Polski z LOT-em.

- 10 554 rodaków bezpiecznie dotarło do swoich domów na pokładach 50 biało-czerwonych autokarów narodowego przewoźnika autokarowego Polonus. Dziękuję wszystkim pracownikom, którzy brali udział w tej skomplikowanej akcji. W szczególności jestem wdzięczny każdemu ze 120 kierowców, którzy przez całą dobę z pełnym zaangażowaniem i poświęceniem bardzo ciężko pracowali, aby wszyscy pasażerowie mogli wrócić do swoich bliskich - stwierdził Maciej Acedański, Prezes Zarządu Polonus. Narodowy przewoźnik autokarowy w ramach operacji #LOTdoDomu przewiózł 10,5 tys. pasażerów, realizując 654 specjalne kursy autokarowe w ramach 9 linii łączących 66 miast.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Infrastruktura i lotniska

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Łukasz Malinowski 17 listopada 2023

Sabre i Polskie Linie Lotnicze LOT rozszerzają współpracę

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 14 listopada 2023

Zobacz również:

#LOTdoDomu. PLL LOT spisał się celująco, gorzej było na warszawskim lotnisku (aktualizacja)

Prawo i polityka

#LOTdoDomu. PLL LOT spisał się celująco, gorzej było na warszawskim lotnisku (aktualizacja)

simetrArtur Bogdanowicz/ współpraca Simetra 09 kwietnia 2020

Lot do domu: Polacy z Jersey odlecą w sobotę do Warszawy

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Infrastruktura i lotniska

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Łukasz Malinowski 17 listopada 2023

Sabre i Polskie Linie Lotnicze LOT rozszerzają współpracę

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Testujemy Airbus A330 Air Belgium [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 14 listopada 2023

Zobacz również:

#LOTdoDomu. PLL LOT spisał się celująco, gorzej było na warszawskim lotnisku (aktualizacja)

Prawo i polityka

#LOTdoDomu. PLL LOT spisał się celująco, gorzej było na warszawskim lotnisku (aktualizacja)

simetrArtur Bogdanowicz/ współpraca Simetra 09 kwietnia 2020

Lot do domu: Polacy z Jersey odlecą w sobotę do Warszawy

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5