Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

50 lat od pierwszego lotu B747


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-02-09 15:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

50 lat od pierwszego lotu B747
fot. Boeing Media
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
50 lat od pierwszego lotu B747
Dziś (9 lutego) mija 50 lat od pierwszego lotu technicznego ikony lotnictwa. Jumbo Jet, Królowie Nieba – żaden inny model samolotu nie stał się takim symbolem i nie doczekał się tylu nazw co boeingi B747. Od ich wprowadzenia do użytku minęło prawie 50 lat, ale wiele linii wciąż chętnie z nich korzysta.
Do końca stycznia 2018 r. cała rodzina B747 wylatała prawie 121,5 miliardów kilometrów i przewiozła prawie 6 mld pasażerów, czyli 78 proc. ludzkiej populacji (dane Boeinga). Amerykański producent wyprodukował Jumbo Jety w łącznie kilkunastu różnych wariantach, w tym czterech głównych: -100, -200, -300 i -400. Najpopularniejszy był ten ostatni. Dostarczono ponad 440 B747-400, a licząc razem ze zbudowanymi na jego bazie wariantami o wydłużonym zasięgu (ER) i cargo (F, ERF) – ponad 700 sztuk. Obecnie Boeing produkuje jeszcze B747 w wersji cargo B747-8F.

Przez 50 lat zamówiono 1572 Jumbo Jety, z czego 1548 zostało dostarczonych. Na dostawę czeka jeszcze 26 B747: 24 B747-8F i dwa Air Force One, które zastąpią obecnie używane B747 starszej generacji. Jako ciekawostkę warto dodać, że 747-8 Intercontinental to obecnie najdłuższy samolot pasażerski świata. Boeing odebrał to miano airbusowi A340-600, który jest krótszy o jeden metr.



Zmierzch czterosilnikowców

Nowy B747-8 nigdy nie był dla Boeinga kluczowy, ponieważ była to modyfikacja produkowanego od ponad 50 lat JumboJeta, a koszty jego rozwoju były względnie niskie. Gdy amerykańska firma ogłaszała ten program, od dawna pracowała już nad samolotem, który miał zapoczątkować rewolucję na rynku – B787 Dreamliner. Jednak zbliżający się koniec A380, to dla Airbusa porażka wizerunkowa zupełnie nieporównywalna z klapą programu B747 i B747-8. Boeing sprzedał łącznie ponad 1500 Jumbo Jetów od początku ich produkcji. Model ten już dawno się zwrócił i po prostu dożył swoich lat. Odchodzi na tarczy jako ikona zupełnie innej epoki w lotnictwie. Ostatni Airbus A380 może zejść z linii produkcyjnej jako symbol przestrzelonych prognoz europejskiego koncernu.

Gdzie jeszcze latają B747?

Przedstawiamy listę dziesięciu największych użytkowników samolotu-ikony – Jumbo Jeta. Do zestawienia sklasyfikowaliśmy linie lotnicze posiadające B747 w wersji pasażerskiej lub cargo na podstawie liczby maszyn cały czas wykorzystywanych do lotów handlowych danej linii. W styczniu 2019 r. aktywnych było 536 boeingów B747: 12 B747-100, 19 B747-200, trzy B747-300, 372 B747-400 oraz 130 B747-8. W sumie 11 przedstawionych poniżej przewoźników użytkuje 269 Jumbo Jetów, z czego prawie połowa (123) lata w europejskich liniach. 269 samolotów z poniższej listy linii to 50 proc. wszystkich maszyn B747, jakie znajdują się w czynnej służbie na świecie.



1. British Airways – 34 samoloty B747

Pierwsze miejsce zdobywa British Airways, który posiada miano największego operatora B747 na świecie. Pierwszy samolot tego typu trafił do przewoźnika (ówczesnego BOAC) w kwietniu 1970 r. Łącznie przez flotę przewinęło się 101 takich samolotów. Obecnie British posiada we flocie 34 B747-400.

2. Lufthansa – 32 maszyny B747

Drugie miejsce przypadło niemieckiej linii. Lufthansa użytkuje boeingi B747 od 1970 roku i jest jedną z nielicznych linii, która posiada teraz dwie wersje pasażerskie, w tym najnowszą -8 Intercontinental. Obecnie we flocie linii znajduje się 35 boeingów 747: 13 B747-400 oraz 19 B747-8I.  Jako jeden z najstarszych klientów programu, linia w 2015 roku otrzymała jubileuszowego 1500. B747. Od 2016 roku przewoźnik posiada także retrojeta, którym został B747-8I (D-ABYT).

3. Atlas Air – 31 maszyn B747

Na trzecim miejscu jest linia Atlas Air. Ten przewoźnik czarterowy i cargo jest użytkownikiem B747 od momentu swojego powstania, czyli od 1992 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 73 samoloty tego typu. Obecnie we flocie znajduje się 31 B747: 19 B747-400F/BCF, cztery B747-400 oraz osiem B747-8F.

4. Cargolux i Kalitta Air – po 26 maszyn B747

Na miejscu czwartym ex aequo Cargolux Airlines i Kalitta Air. Cargolux to linia z siedzibą i główną bazą w porcie lotniczym Luksemburg. Jest jedną z największych linii tego typu w Europie. W ramach swojej działalności, poza lotami rejsowymi, wykonują też loty czarterowe z ładunkami cargo. Obecnie flota przewoźnika składa się z 26 B747: 12 B747-400F oraz 14 B747-8F. Natomiast Kalitta Air to amerykańskie linie lotnicze cargo z siedzibą w Ypsilanti Township w stanie Michigan. Wykonują ad hoc i regularne loty towarowe na terenie Ameryki Północnej, Azji i Europy. Główna baza znajduje się na lotnisku Willow Run w Ypsilanti Township. Obecna flota składa się już tylko z 26 B747 w wersji -400.

5. UPS Airlines – 24 samoloty B747

Piąte miejsce w rankingu przypadło dla amerykańskiej UPS Airlines. Linia jest użytkownikiem B747 od 1984 r. Do tej pory przez flotę przewoźnika przewinęły się 54 samoloty tego typu. Obecnie we flocie linii znajdują się 24 B747: 13 B747-400F oraz 11 B747-8F.

6. Korean Air – 23 samoloty B747

Na szóstym miejscu znalazła się linia Korean Air. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 1978 r. Łącznie przez linie przewinęło się 81 takich maszyn. Obecnie we flocie Koreana są 23 B747: cztery B747-400F/BCF, dwa B747-400,  siedem B747-8F oraz 10 B747-8I.

7. China Airlines – 22 samoloty B747

Siódme miejsce w rankingu przypadło dla tajwańskiej China Airlines. Linia jest użytkownikiem B747 od 1976 r. Do tej pory przez flotę przewoźnika przewinęło się 59 samolotów tego typu. Obecnie we flocie linii znajdują się 22 B747: 18 B747-400F oraz cztery B747-400.

8. Cathay Pacific Cargo – 20 samolotów B747

Ósme miejsce wędruje do linii z Hong Kongu. Cathay Pacific jest jednym z pierwszych użytkowników B747. Pierwszy samolot tego typu pojawił się w linii w 1978 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 83 samoloty tego typu. Obecnie we flocie znajduje się 20 B747F: sześć B747-400F/BCF oraz 14 B747-8F.

9. AirBridge Cargo (ABC Airlines) – 17 maszyn B747

Dla rosyjskiej linii Air Bridge Cargo przypadło dziewiąte miejsce. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 2004 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęło się 30 samolotów tego typu. Obecnie we flocie ABC znajduje się 17 B747: sześć B747-400F/BCF oraz 11 B747-8F.

10. KLM – 14 maszyn B747

Na ostatnim 10. miejscu narodowy przewoźnik Holandii. KLM jest jednym z najstarszych użytkowników B747 na świecie. Pierwsza dostawa B747-100 nastąpiła w 1971 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęło się 46 samolotów tego typu. Obecnie we flocie linii znajduje się 14 B747: trzy B747-400ERF oraz 11 B747-400/400M.



Fot. Piotr Bożyk

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Boeing inwestuje w naddźwiękowy samolot Aerion AS2

Biznes i przemysł

Boeing inwestuje w naddźwiękowy samolot Aerion AS2

Piotr Bożyk 07 lutego 2019

Decyzja o Boeingu 797 w marcu. Airbus uważnie się temu przygląda

Biznes i przemysł

Decyzja o Boeingu 797 w marcu. Airbus uważnie się temu przygląda

Redakcja 30 stycznia 2019

Boeing: Zamówienie na 19 maszyn P-8A Poseidon

Biznes i przemysł

Boeing: Zamówienie na 19 maszyn P-8A Poseidon

Piotr Bożyk 29 stycznia 2019

 

Etihad Airways rezygnuje z części zamówień

Biznes i przemysł

Etihad Airways rezygnuje z części zamówień

15 lutego 2019

IndiGo odwołuje operacje z powodu braku pilotów

Pasażer i linie lotnicze

IndiGo odwołuje operacje z powodu braku pilotów

15 lutego 2019

Szpikowski: Cała prawda o lotnisku w Modlinie

Prawo i polityka

Szpikowski: Cała prawda o lotnisku w Modlinie

15 lutego 2019

Wiedeń chce 30 mln pasażerów w tym roku

Infrastruktura i lotniska

Wiedeń chce 30 mln pasażerów w tym roku

15 lutego 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5