Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-08-16 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
ATR 42-300 podczas pierwszego lotu technicznego Fot. ATR
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
35 lat od pierwszego lotu ATR-a (Zdjęcia)
Dziś (16 sierpnia) mija 35 lat od pierwszego lotu technicznego ikony europejskiego lotnictwa regionalnego – ATR-a w wersji 42. Od ich wprowadzenia do użytku minęły prawie 34 lata, ale do dziś, szczególnie większa wersja ATR 72, jest trzonem wielu flot regionalnych na całym świecie.
35 lat od pierwszego lotu ATR-a

35 lat temu, 16 sierpnia 1984 r., w swój pierwszy lot techniczny wzbił się ATR 42-300 o rejestracji F-WEGA.  ATR (Aerei da Trasporto Regionale lub Avions de transport régional) to francusko-włoski producent samolotów z siedzibą na terenie lotniska Tuluza-Blagnac we Francji. Spółka joint venture została założona w 1981 roku przez ówczesne francuskie Aérospatiale z Francji (obecnie Airbus) i włoskie Aeritalia (obecnie Leonardo). Jego głównymi produktami są samoloty ATR 42 i ATR 72. ATR dostarczył ponad 1500 samolotów do 200 operatorów w ponad 100 krajach, które wylatały do tej pory 34 mln godzin. Co osiem sekund gdzieś na świecie startuje samolot tego producenta.

Najwięcej ATR-ów lata w Azji, bo aż 29 proc. światowej floty. Na kolejnych miejscach jest Europa (27 proc.), Ameryka Północna (14 proc.), Ameryka Południowa (10 proc.) oraz Afryka z Bliskim Wschodem (9 proc.). Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają samoloty ATR-a, to zapraszamy Was do obejrzenia naszych zdjęć z linii montażu końcowego tych samolotów w Tuluzie.

Kartka z kalendarza

Dostawa pierwszego seryjnego samolotu ATR miała miejsce prawie 34 lata temu, a dokładnie 3 grudnia 1985 roku. Wtedy pierwszego ATR-a w wersji 42 otrzymała francuska linia Air Littoral. Natomiast pierwsza dostawa ATR-a 72 miała miejsce prawie 30 lat temu, a dokładnie 27 października 1989 roku. Wtedy pierwszego ATR-a 72-200 otrzymała linia Finnair.

Od ponad 30 lat ciągła popularność modelu ATR 72 wśród operatorów świadczy o jakości tych samolotów i wielu innowacjach, które przeszły przez trzy dziesięciolecia. Jego wszechstronność operacyjna, efektywność ekologiczna i niezrównana rentowność umożliwiły do tej pory, wraz z ATR-em 42, otwarcie średnio 100 nowych tras rocznie, z rekordową liczbą ponad 150 otwartych przez ATR-y w 2017 r.

Historia ATR-ów w Polsce

Przez floty różnych polskich przewoźników przewinęło się łącznie 35 ATR-ów. Najwięcej rzecz jasna przez dawny Eurolot, bo aż 23 sztuki: 10 ATR-ów 72 i 13 ATR-ów 42. Eurolotowskie ATR-y 72 jednak w pierwszej kolejności były dostarczane do PLL LOT. Dopiero po utworzeniu spółki Eurolot w 1997 r. trafiły pod nowe skrzydła. Pierwszy ATR z polską rejestracją wylądował 1 sierpnia 1991 r., a był nim ATR 72-200 SP-LFA.

Dwa samoloty ATR 42-300 latały w White Eagle Aviation, po jednym w Globus Aviation i JetAir. Cztery ATR-y gościły także w OLT Express Regional. Do tej pory jedynym polskim użytkownikiem ATR-ów pozostaje Sprint Air, mający we flocie sześć sztuk ATR-ów 72. Jako ciekawostkę warto dodać, że ATR 42-300 o rejestracji SP-KTR jest samolotem, który zwiedził najwięcej polskich linii zaczynając od Globus Aviation przez JetAir po OLT Express Regional.

White Eagle Aviation (przewoźnik zbankrutował w 2010 r.)
  • SP-KCA ATR 42-300
  • SP-KCN ATR 42-320
Eurolot (przewoźnik zbankrutował w 2015 r.)
  • SP-EEA ATR 42-300
  • SP-EEB ATR 42-300
  • SP-EEC ATR 42-300
  • SP-EED ATR 42-300
  • SP-EEE ATR 42-300
  • SP-EDA ATR 42-500
  • SP-EDB ATR 42-500
  • SP-EDC ATR 42-500
  • SP-EDD ATR 42-500
  • SP-EDF ATR 42-500
  • SP-EDE ATR 42-500
  • SP-EDG ATR 42-500
  • SP-EDH ATR 42-500
  • SP-LFA ATR 72-202
  • SP-LFB ATR 72-202
  • SP-LFC ATR 72-202
  • SP-LFD ATR 72-202
  • SP-LFE ATR 72-202
  • SP-LFF ATR 72-202
  • SP-LFG ATR 72-202
  • SP-LFH ATR 72-202
  • SP-EFI ATR 72-202
  • SP-EFK ATR 72-202
OLT Express Regional / JetAir (przewoźnik zbankrutował w 2012 r.)
  • SP-KTF ATR 42-320
  • SP-KTR ATR 42-300 (ex JetAir / Globus Aviation)
  • SP-OLH ATR 72-202
  • SP-OLL ATR 72-201
Sprint Air
  • SP-SPA ATR 72-202(F) ex Eurolot SP-LFA
  • SP-SPC ATR 72-202(F) ex Eurolot SP-LFC
  • SP-SPD ATR 72-212(F)
  • SP-SPE ATR 72-202
  • SP-SPG ATR 72-202(F)
  • SP-SPH ATR 72-202(F)

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Paris Air Show w obiektywie Rynku Lotniczego

Biznes i przemysł

Paris Air Show w obiektywie Rynku Lotniczego

Piotr Bożyk 01 lipca 2019

TAROM zamawia dziewięć ATR-ów 72-600

Pasażer i linie lotnicze

TAROM zamawia dziewięć ATR-ów 72-600

Piotr Bożyk 28 czerwca 2019

Podsumowanie zamówień Paris Air Show 2019

Biznes i przemysł

Podsumowanie zamówień Paris Air Show 2019

Piotr Bożyk 26 czerwca 2019

 

Zakończył się program repatriacyjny Thomasa Cooka

Pasażer i linie lotnicze

Zakończył się program repatriacyjny Thomasa Cooka

10 października 2019

Lufthansa zawiesza loty z Łodzi. Lotnisko: Jesteśmy zaskoczeni

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zawiesza loty z Łodzi. Lotnisko: Jesteśmy zaskoczeni

10 października 2019

Rosja wspiera budowę następcy An-2

Biznes i przemysł

Rosja wspiera budowę następcy An-2

10 października 2019

AirBaltic: Cztery nowe trasy z Rygi, jedna z Tallina

Pasażer i linie lotnicze

AirBaltic: Cztery nowe trasy z Rygi, jedna z Tallina

10 października 2019

Bydgoszcz: Rekordowy wrzesień

Infrastruktura i lotniska

Bydgoszcz: Rekordowy wrzesień

10 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5