Podczas Farnborough International Airshow 2024 ATR poinformował o wyraźnym trendzie wzrostowym i solidnej atrakcyjności rynkowej dla obu modeli z rodziny swoich turbośmigłowców. Przedstawiciele producenta ogłosili nowe umowy, a także poinformowali o dalszych planach.
Producent ocenia, że w najbliższych 20 latach będzie potrzebnych około 2,5 tys. nowych samolotów turbośmigłowych oraz 550 nowych turbopropów w wersji cargo. Dlatego pomimo utrzymujących się napięć w łańcuchu dostaw, ATR jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu ponad 40 dostaw rocznie już w tym roku. Według zapowiedzi firma będzie jeszcze bardziej zwiększała produkcję w najbliższych latach.
Najważniejsze krótkoterminowe plany ATR-a do 2025 r., to ulepszanie nowych
silników PW127XT, dalsze testy lotów ATR-a na
100 proc. paliwie SAF oraz analiza przyszłego projektu
ATR EVO. Średniookresowe plany producenta w latach 2025 - 2027, to wprowadzenie
wersji STOL do operacji i produkcji seryjnej, certyfikacja latania na 100 proc. paliwie SAF oraz wprowadzenie samolotów z nowymi
kabinami ATR HighLine. Długoterminowy plan zawiera rozpoczęcie i start produkcji projektu EVO.
W trakcie targów producent z Tuluzy ogłosił także kilka umów na samoloty oraz swoje usługi. ATR zaprezentował także jednego ze swoich firmowych samolotów 72-600 w pokazach dynamicznych, a na ziemi można było odwiedzić ATR-a 72-600 szwedzkiej linii Braathens Airlines (BRA).
Air Tahiti z nowym zamówieniem i globalną umową serwisowąATR ogłosił podpisanie zamówienia na cztery samoloty 72-600 z linią Air Tahiti. Obie strony zawarły także ośmioletnią globalną umową serwisową (GMA). Dostawy nowych samolotów zaplanowano na lata 2025-2028, co podkreśla długoterminową wizję Air Tahiti i zaufanie do produktów ATR w zakresie odpowiedzialnych połączeń i obsługi społeczności całego archipelagu.
Jako oddany użytkownik samolotów ATR od prawie 40 lat, Air Tahiti odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu niezbędnej łączności społecznościom na Tahiti i jej wyspach. Linia posiada obecnie flotę 11 samolotów: dziewięć ATR 72-600 i dwa ATR 42-600. Wprowadzenie kolejnych nowych samolotów umożliwi Air Tahiti zwiększenie zarówno częstotliwości lotów, jak i przepustowości, jeszcze bardziej zwiększając ofertę usług i komfort pasażerów.
Tahitański przewoźnik kontynuuje wymianę swojej floty na turbośmigłowce nowej generacji, które charakteryzują się najniższą emisją CO2 na podróż na rynku regionalnym. GMA, flagowy pakiet serwisowy ATR, odnowiony na osiem lat, wykorzysta doświadczenie ATR zarówno jako producenta samolotów, jak i dostawcy usług w celu dalszej optymalizacji operacji, poprawy wydajności i racjonalizacji kosztów. W ramach tej kompleksowej umowy, ATR będzie świadczyć usługi napraw, przeglądów i wymiany podzespołów, zapewniając Air Tahiti utrzymanie najwyższych standardów niezawodności i wydajności.
Ethiopian MRO rozwija możliwości serwisowe i naprawcze ATR-a w Afryce i na Bliskim WschodzieATR i Ethiopian MRO, część Ethiopian Airlines Group, ogłosiły podpisanie listu intencyjnego mającego na celu rozwój możliwości Ethiopian MRO w zakresie obsługi technicznej i szkoleń samolotów ATR. To strategiczne porozumienie stanowi kamień milowy w rozszerzaniu obecności ATR-a w Afryce i na Bliskim Wschodzie, umożliwiając zwiększenie wsparcia dla lokalnych operatorów i wspierając rozwój rynku.
Współpraca ta obejmie rozwój możliwości serwisowych etiopskiego MRO dla wszystkich typów samolotów ATR oraz utworzenie lokalnego magazynu części zamiennych w celu skrócenia czasu reakcji dla użytkowników tych maszyn w regionie. W ramach współpracy z etiopską akademią pilotów zbadane zostaną również sposoby szkolenia nowych pilotów ATR-ów.
Dzięki szerokim możliwościom w zakresie konserwacji i naprawy samolotów, międzynarodowej sieci zapewniającej płynne dostawy części zamiennych, wielu węzłom komunikacyjnym na całym kontynencie oraz uniwersytetowi lotniczemu, Ethiopian MRO jest kluczowym graczem na rynku części zamiennych i idealnym lokalnym partnerem, który zaspokaja potrzeby 36 linii lotniczych obsługujących 131 samolotów ATR w Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Avation leasinguje ATR-a 72-600 do japońskich linii JCAS AirwaysATR podczas FIA2024 ogłosił także podpisanie listu intencyjnego pomiędzy japońskim start-upem liniami JCAS Airways a singapurskim leasingodawcą Avation dotyczącego leasingu samolotu ATR 72-600. Ten kamień milowy oznacza zaangażowanie JCAS Airways w rozpoczęcie działalności z wykorzystaniem turbośmigłowego samolotu ATR nowej generacji.
Dostawa maszyny zaplanowana jest na koniec 2025 r. Początkowe trasy będą łączyć Kansai z Toyamą i Yonago. Umowa ta jest następstwem niedawnego zamówienia złożonego przez Avation na 10 ATR 72-600 w maju 2023 r. Zamówienie pierwszego samolotu, na długo przed jego dostawą, jest wyraźnym pozytywnym sygnałem z rynku, pokazującym jego dynamikę.
Dzięki wyjątkowej wydajności paliwowej, wszechstronności i zdolności do pracy w trudnych warunkach, ATR 72-600 jest idealnym wyborem do rozszerzenia krajowej i regionalnej łączności na rynku japońskim. Jest to idealny samolot dla japońskich operatorów, którzy chcą zapewnić swoim pasażerom doskonałe i niskoemisyjne wrażenia z podróży, a także dla leasingodawców i inwestorów dążących do zbudowania atrakcyjnego portfela zamówień w regionie.