Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

2019 r. jednym z najbezpieczniejszych w historii lotnictwa


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2020-01-02 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 2019 r. jednym z najbezpieczniejszych w historii lotnictwa
fot. Piotr Bożyk
Aviation Safety Network (ASN), organizacja zajmująca się bezpieczeństwem lotnictwa, zaprezentowała statystyki wypadków lotniczych w 2019 r., które pokazują spadek liczby ofiar śmiertelnych, ale mimo wzrostu liczby wypadków do poziomu powyżej pięcioletniej średniej, klasyfikują ubiegły rok jako jeden z najbezpieczniejszych w historii lotnictwa.
Statystyki ASN opierają się na wyborze na całym świecie śmiertelnych wypadków z udziałem samolotów komercyjno-cywilnych (bez maszyn wojskowych) o minimalnej pojemności wynoszącej 14 pasażerów.

20 katastrof w lotnictwie komercyjnym

Jak możemy zobaczyć na infografice ASN, współpracującej z Flight Safety Foundation, pomimo dwóch dużych wypadków lotniczych, rok 2019 okazał się jednym z najbezpieczniejszych dla lotnictwa komercyjnego.


W ciągu całego 2019 roku odnotowano łącznie 20 wypadków, w których śmierć poniosło łącznie 283 osób (556 osób w 2018). Liczba ofiar zmalała o połowę (-49,1 proc.), a ogólna liczba wypadków wzrosła z 15 do 20 (+33 proc.). Mimo wszystko to sprawiło, że 2019 r. był jednym z najbezpieczniejszych w historii lotnictwa komercyjnego. W minionym roku większość wypadków dotyczyła rejsów komercyjnych lotów pasażerskich (13), a także towarowych i specjalnych (6). Biorąc pod uwagę ruch lotniczy na całym świecie z ponad 39 mln lotów rocznie, wskaźnik wypadków wyniósł jeden wypadek samolotu na prawie 2 mln lotów pasażerskich. Jeden z 20 samolotów uczestniczących w wypadkach był obsługiwane przez linię lotniczą wpisane na “czarną listę” Unii Europejskiej (dwa w 2018 r.).

- Jeśli wskaźnik wypadków pozostałby taki sam jak dziesięć lat temu, w zeszłym roku miałoby miejsce 34 śmiertelne wypadki. Przy wskaźniku wypadków z roku 2000 miałyby miejsce nawet 64 wypadki śmiertelne. To pokazuje ogromny postęp w zakresie bezpieczeństwa w ciągu ostatnich dwóch dekad i kontynuację wielu działań dotyczących bezpieczeństwa prowadzonych przez międzynarodowe takie organizacje lotnicze jak: ICAO, IATA czy Flight Safety Foundation - powiedział Harro Ranter, prezes Aviation Safery Network.


Najgorsze wypadki lotnicze wśród przewoźników regularnych w 2019 r.

Najtragiczniejsza światowa katastrofa zeszłego roku, w której zginęło 157 osób, to wypadek z 10 marca 2019 r. samolotu boeing B737 MAX 8 etiopskiej linii Ethiopian Airlines, który wykonując rejs ET302 rozbił się wkrótce po starcie z lotniska w Addis Abebie. Katastrofa drugiego B737 MAX 8 (w 2018 r. rozbił się MAX linii Lion Air) doprowadziła do uziemienia tych samolotów przez władze lotnicze na całym świecie. Od kwietnia br. FAA oraz Boeing są pod obstrzałem mediów za nieprawidłowości do jakich doszło przy certyfikacji maszyny, a w szczególności systemu MCAS.

Kolejnym najtragiczniejszym wydarzeniem był wypadek Suchoja SSJ100 linii Aerofłot, który wykonując lot z Moskwy do Murmańska zawrócił tuż po starcie na moskiewskie lotnisko Szeremietiewo i lądował awaryjnie. W trakcie ciężkiego przyziemienia pojawił się ogień, który po zatrzymaniu oraz rozpoczętej ewakuacji pasażerów strawił doszczętnie tylną część kadłuba samolotu wraz ze statecznikiem pionowym i poziomym. W wypadku zginęło 41 osób.

Trzecim wypadkiem 2019 r. była katastrofa Fokkera F100 linii Bek Air o rejestracji UP-F1007, który wykonując lot Z92100 z lotniska Ałmaty do Nur Sułtanu (daw. Astana) z 93 pasażerami i pięcioma osobami w załodze, rozbił się tuż po starcie. W wypadku zginęło 12 osób, w tym kapitan samolotu.

Flight Safety Foundation została założona w 1947 r. w celu ciągłej poprawy globalnego bezpieczeństwa lotniczego. Fundacja działa poprzez badania naukowe, audyty, edukację, wydawnictwo branżowe oraz stronę Avation Safety Network.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
W szeregach personelu kokpitowego jest wciąż za mało kobiet

Prawo i polityka

W szeregach personelu kokpitowego jest wciąż za mało kobiet

Tomasz Śniedziewski 01 stycznia 2020

British Airways i Lufthansa zawiesiły loty do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

British Airways i Lufthansa zawiesiły loty do Kairu

Piotr Bożyk 21 lipca 2019

2018 r. jednym z bezpieczniejszych w historii lotnictwa

Pasażer i linie lotnicze

2018 r. jednym z bezpieczniejszych w historii lotnictwa

Piotr Bożyk 02 stycznia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5