Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

ZZKRL: W PAŻP ma miejsce bezprecedensowe załamanie się systemu bezpieczeństwa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-02-2022
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Związek Zawody Kontrolerów Ruchu Lotniczego

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
ZZKRL: W PAŻP ma miejsce bezprecedensowe załamanie się systemu bezpieczeństwa
fot. ZZKRL
Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL) odniósł się w przekazanym Rynkowi Lotniczemu oświadczeniu do słów p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, dotyczących istoty sporu zbiorowego, który toczy się od grudnia 2021 roku.

Według związkowców wiele do życzenia pozostawia sposób organizacji pracy w Agencji oraz równoległe prowadzenie procesu wypowiedzeń definitywnych, a także wypowiedzeń zmieniających, który narusza zasady bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.

"Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest organizacją typu non-profit. Koszty jej działalności są w całości pokrywane przez Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, która pobiera opłaty od linii lotniczych" – podkreślają związkowcy w oświadczeniu.

Według ZZKRL w ostatnim czasie w PAŻP ma miejsce bezprecedensowe załamanie się systemu bezpieczeństwa. "Działania p.o. prezesa mają bezpośredni wpływ na pogorszenie się warunków pracy 600 wysoko wykwalifikowanych kontrolerów, którzy odpowiadają za bezpieczeństwo m.in. 49 mln pasażerów odprawianych rocznie z polskich lotnisk, liczne loty CARGO, a także wojskowe oraz VIP o statusie HEAD/STATE" – argumentują związkowcy, przytaczając kilka przykładów z kwestii podnoszonych przez ZZKRL w sporach z pracodawcą.

Ignorowanie raportów bezpieczeństwa i stosowanie procedury SPO

Najważniejszym z nich jest uporczywe ignorowanie raportów bezpieczeństwa i zaleceń z nich wynikających. Według ZZKRL nie do zaakceptowanie jest również uporczywe stosowanie procedury SPO, czyli jednoosobowej pracy na stanowisku kontroli ruchu lotniczego, które zakłada pracę dwuosobową.

Poza tym związkowcy zwracają uwagę na "umyślne i uporczywe narażanie personelu operacyjnego na możliwość zakażenia wirusem SARS-CoV-2 poprzez nakazywanie przebywania w zamkniętym pomieszczeniu przez 7.5 h (dyżury przestojowe) bez możliwości jego wietrzenia", a także na "szykanowanie i karanie kontrolerów ruchu lotniczego za raportowanie nieprawidłowości", co jest karalne zgodnie z. art. 135e, art. 209ui Prawa Lotniczego.

Dla ZZKRL świadome podejmowanie ryzyka w ruchu lotniczym, będące następstwem planowania zbyt małych obsad stanowisk operacyjnych w harmonogramie pracy, zwiększa obciążenie pracą, przemęczenie i prawdopodobieństwo popełnienia błędu.

Zaniedbania w ciągłości naboru oraz szkoleniu kadr

Związkowcom nie podoba się również "szkalowanie i poniżanie personelu operacyjnego w medialnych wystąpieniach p.o. prezesa PAŻP oraz jego pełnomocników". To według nich prowadzi do deprecjacji samooceny oraz wizerunku grupy zawodowej stanowiącej kluczowe zasoby ludzkie PAŻP. Niepokojące jest także "zaniedbanie w ciągłości naboru oraz szkoleniu kadr kontrolerów ruchu lotniczego są wynikiem zaniechań oraz wcześniejszych decyzji p.o. prezesa".

Na koniec oświadczenia związkowcy zapewniają, że jedynym celem działania ZZKRL jest przywrócenie etosu służby i zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników żeglugi powietrznej. "W dzisiejszych czasach technika rzadko zawodzi. Największe katastrofy lotnicze na całym świecie wynikają najczęściej z błędu ludzkiego. Przestrzeganie procedur i międzynarodowych standardów dot. bezpieczeństwa w ruchu lotniczym jest więc kluczowe dla życia obywateli RP znajdujących się w naszej przestrzeni powietrznej" - podsumowali związkowcy, którzy nie odnieśli się do wprowadzanego w PAŻP nowego regulaminu wynagradzania i zarzutów prezesa Janusza Janiszewskiego, według którego grupa warszawskich kontrolerów domaga się pieniędzy takich, jak w 2019 roku, na które obecnie nie stać Agencji. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

PAŻP: 405 mln zysku netto w 2021 r. Opóźnienia wyniosły 31 894 minuty

Infrastruktura i lotniska

PAŻP: 405 mln zysku netto w 2021 r. Opóźnienia wyniosły 31 894 minuty

Mateusz Kieruzal 02 lutego 2023

5 lat Cywilno-Wojskowego Ośrodka ARCC

Infrastruktura i lotniska

5 lat Cywilno-Wojskowego Ośrodka ARCC

inf. pras. 25 stycznia 2023

PAŻP składa wnioski o dofinansowanie w ramach CEF Transport 2022

Infrastruktura i lotniska

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

PAŻP: 405 mln zysku netto w 2021 r. Opóźnienia wyniosły 31 894 minuty

Infrastruktura i lotniska

PAŻP: 405 mln zysku netto w 2021 r. Opóźnienia wyniosły 31 894 minuty

Mateusz Kieruzal 02 lutego 2023

5 lat Cywilno-Wojskowego Ośrodka ARCC

Infrastruktura i lotniska

5 lat Cywilno-Wojskowego Ośrodka ARCC

inf. pras. 25 stycznia 2023

PAŻP składa wnioski o dofinansowanie w ramach CEF Transport 2022

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5