Wstępne wyniki przewozowe za wrzesień sporządzone na podstawie danych 39 przewoźników lotniczych z Azji, opublikowane przez Stowarzyszenie Linii Lotniczych Azji Pacyfiku (AAPA), wskazują na umiarkowany wzrost liczby pasażerów w przewozach międzynarodowych. W tym samym czasie spadał popyt na lotnicze przewozy cargo, co zdaniem autorów opracowania stanowi odzwierciedlenie stagnacji w handlu międzynarodowym.
We wrześniu, na pokładach samolotów przewoźników z regionu na trasach międzynarodowych podróżowało łącznie 29,1 mln pasażerów, o 3 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Popyt mierzony w pasażerokilometrach (RPK) wzrósł o 3,4 proc. rdr, wolniej niż oferowanie (ASK), które wzrosło o 4,4 proc., przez co średni współczynnik wypełnienia (LF) spadł o 0,7 proc. do poziomu 78,6 proc.
Od początku roku do końca września, przewoźnicy z Regionu Azji-Pacyfiku przewieźli ponad 280,7 mln pasażerów, o 4,3 proc. więcej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach 2018 r.
W tym samym miesiącu międzynarodowe przewozy cargo lotniczego mierzone w tonokilometrach (FTK) spadły aż o 6,5 proc. rdr, co stanowiło odzwierciedlenie postępującego osłabienia popytu zewnętrznego. Razem z niewielkim, 0,3 proc. ograniczeniem oferowania, przełożyło się to na 4 proc. spadek średniego współczynnika wypełnienia przestrzeni cargo (FLF) do poziomu 60,4 proc. za cały wrzesień.
– Podczas pierwszych dziewięciu miesięcy roku, linie lotnicze z Azji łącznie przewiozły 281 mln pasażerów na trasach międzynarodowych, o 4,3 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wyhamowanie tempa wzrostu w porównaniu do wyższych wyników osiąganych w ubiegłych latach, odzwierciedla coraz bardziej wymagające środowisko ekonomiczne – powiedział Andrew Herdman, dyrektor generalny AAPA, komentując wrześniowe wyniki.
– W tym samym czasie nierozwiązane spory handlowe podkopały zaufanie do prowadzenia biznesu, wpływając na światowe łańcuchy dostaw. Linie lotnicze z Azji borykają się z 5,8 proc. spadkiem popytu na przewozy cargo odnotowanym w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku, przy prognozach na najbliższy okres nie zapowiadających poprawy – dodał Herdman.
– Bieżące środowisko operacyjne stanowi wyzwanie dla przewoźników z Azji, którzy zmagają się z intensywną konkurencją oraz powściągliwymi nastrojami w gospodarce. Mimo tych warunków, linie lotnicze ostrożnie planują zwiększanie oferowania, stosują dyscyplinę kosztową oraz usprawniają operacje, tak aby być w stanie osiągnąć przychodowość – podsumowuje szef AAPA.
Azja Wschodnia i Południowo Wschodnia to jeden z najbar¬dziej atrakcyjnych rynków lotniczych na świecie. Polskie Linie Lotnicze LOT mają szczególnie dobre perspektywy rozwoju na regionalnych rynkach zwłaszcza w Korei i Japonii. Więcej na ten temat przeczytają państwo w raporcie ZDG TOR pt. „
PLL LOT na wybranych rynkach azjatyckich”