Od 26 października aż do 4 grudnia 2025 roku wszystkie operacje lotnicze w Porcie Lotniczym Wrocław będą czasowo wstrzymane. Powodem jest realizacja największej inwestycji w historii dolnośląskiego portu lotniczego. Jej celem jest dalsza poprawa komfortu i bezpieczeństwa pasażerów, a także dostosowanie infrastruktury do rosnącego ruchu lotniczego.
Zainaugurowana pod koniec października 2024 r. inwestycja jest największą w historii wrocławskiego lotniska, a jej koniec zaplanowany jest na grudzień 2026 r. Całkowity koszt inwestycji, która niemal podwoi możliwości operacyjne lotniska w stolicy Dolnego Śląska to niespełna 377 mln złotych netto (463,5 mln zł brutto). Cały projekt został dofinansowany z funduszy europejskich w ramach programu CEF2 na lata 2021 - 2027 kwotą 175 mln zł. Głównym wykonawcą jest firma STRABAG Infrastruktura Południe, która jest częścią europejskiego koncernu budowlanego STRABAG, lidera w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii. Częścią inwestycji jest połączenie drogi zjazdu z drogi startowej drogą kołowania. Podczas prac samoloty nie będą mogły z niej korzystać ze względów bezpieczeństwa. Zespół specjalistów analizował wiele scenariuszy, które mogłyby pozwolić na nieprzerwane funkcjonowanie lotniska, jednak każdy z nich niósł ze sobą pewne ryzyka dotyczące bezpieczeństwa operacji lotniczych, na co dbając o swoich pasażerów, port lotniczy się nie zgodził.
Nowa płyta postojowa najważniejszą z inwestycji
Główne prace przy przebudowie obejmują budowę nowej płyty postojowej na 14 samolotów pasażerskich, nową płytę do odladzania, budowę drogi kołowania o długości 2,5 kilometra, drogę szybkiego zjazdu z drogi startowej oraz remont dróg kołowania. Więcej o tym pisaliśmy już w
TYM TEKŚCIE.
Źródło: Materiały prasowe portu lotniczego Wrocław.
Najważniejsza z powyższych jest nowa płyta postojowa, dzięki której na lotnisku zmieści się jednocześnie 28 samolotów. Za jej sprawą operacje lotnicze - cywilne i wojskowe będą wykonywane jednocześnie i co więcej, z lepszą przepustowością i prędkością.
– Przebudowa części operacyjnej naszego lotniska oraz przygotowania do procesu rozbudowy terminalu to bez wątpienia projekty, które nie mają precedensu w historii Portu Lotniczego Wrocław. Po ich zakończeniu pasażerowie będą mieli do dyspozycji lotnisko na najwyższym europejskim poziomie – podkreśla Karol Przywara, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
– Nie możemy zapominać, że lotnisko to nie tylko terminal i płaszczyzny lotnicze. To również zaplecze techniczne oraz infrastruktura towarzysząca, które sprawiają, że jesteśmy w stanie nie tylko oferować coraz wyższą jakość podróży, ale również planować dalszy rozwój w najbliższych latach – dodał Karol Przywara.
Połączenia z Wrocławia z PKP Intercity
PKP Intercity zachęca do skorzystania z przejazdów pociągiem, aby dotrzeć z Wrocławia do najbliższych lotnisk w Polsce. W nieco ponad 2 godziny i 45 minut z Wrocławia dojedziemy do Krakowa pociągami IC 55 Odra oraz IC 59 Galicja. Dzięki tym połączeniom podróżni z Wrocławia mogą sprawnie dotrzeć na lotnisko Kraków – Balice. Łącznie z Wrocławia do Krakowa kursuje obecnie 17 par pociągów.
Do Poznania z Wrocławia w bardzo dobrym czasie, bo w 77 minut dojedziemy pociągiem EIC 1612 Lech czy w 79 minut pociągiem IC 262 Baltic Express. PKP Intercity oferuje z Wrocławia do Poznania łącznie 23 połączenia.
Jeśli ktoś planuje lub ma zaplanowany wylot z Katowic, dobry dojazd z Wrocławia zapewni np. pociąg IC 57 Wawel, którym do stolicy województwa śląskiego dojedziemy w niecałą 1 godzinę i 55 minut. PKP Intercity oferuje szeroki wybór połączeń z Wrocławia na Górny Śląsk. Pasażerowie udający się na lotnisko w Pyrzowicach mogą także skorzystać z połączeń regionalnych przesiadając się np. w Katowicach, Gliwicach, czy Bytomiu.
Mieszkańcy Dolnego Śląska do stolicy mają możliwość podróży m.in. pociągiem EIP 6104, który do Warszawy dojedzie w czasie 3 godzin 41 minut.
PKP Intercity oferuje 18 par pociągów łączących te miasta.