Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Władze portu: Na lotnisku w Modlinie można zarobić


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-07-03 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Władze portu: Na lotnisku w Modlinie można zarobić
fot. Grzegorz Dąbrowski, Port Lotniczy Warszawa-Modlin
– W wielu wywiadach pojawiało się stwierdzenie, że będziemy marnotrawić publiczne pieniądze, a to jest kwestia komercyjna, biznesowa. Chcieliśmy tylko, żeby właściciele dali zgodę na kredyt komercyjny, a my to spłacimy. Trzy największe banki uznały w 2017 roku, że spółka będzie w stanie spłacić taki kredyt samodzielnie. Wszyscy, poza PPL-em, zgodzili się – przekonują w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Marcin Danił i Piotr Okienczyc, wiceprezesi Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.
Jakich konkretnie inwestycji potrzebuje teraz Modlin?

Piotr Okienczyc, wiceprezes ds. operacyjnych: Rozbudowy terminala, płyt postojowych i modernizacji kolejnych dróg kołowania.

A kolejna wieża kontroli lotów?

Marcin Danił, wiceprezes ds. korporacyjnych: Obecnie mamy tymczasową wieżę i w związku z tym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zobowiązała się, że wybuduje nową. Niedawno jednak zmieniła zdanie i wykreśliła ten projekt z planu inwestycyjnego. O wieży mobilnej w dłuższym okresie nie ma mowy, byłaby zbyt niebezpieczna dla pasażerów przy tak dużym natężeniu ruchu. PAŻP planował też utworzenie tzw. remote tower, ale ten projekt prawdopodobnie również porzucił. Bierzemy pod uwagę, że tymczasową wieżę, którą mamy, zmodernizujemy, dobudujemy kilka niezbędnych elementów, dodamy systemy przeciwpożarowe i ona z tej tymczasowej stanie się „tymczasowa na dłużej” i będziemy ją wynajmować PAŻP-owi. Tylko jaki jest tego sens? Nie rozumiemy, dlaczego PAŻP nie chce, podobnie jak w każdym porcie w Polsce, wybudować w Modlinie wieży kontroli lotów.

Co z linią kolejową do Modlina?

M.D.: Obsługujemy dzisiaj 3 mln pasażerów, a więc można się do nas dostać wykorzystując połączenie kolejowe.

Można by też było wygodniej.

P.O.: Prace nad linią kolejową trwają. Głównym inwestorem jest województwo, ale teraz pracują nad tym PKP PLK. Jest wyznaczone miejsce na przystanek, dzisiaj toczy się dyskusja częściowo środowiskowa a częściowo projektowo-koncepcyjna i to wszystko trwa. Bierzemy udział w spotkaniach. Mamy nadzieję, że cała infrastruktura będzie działała w 2022 roku.

Jest również decyzja o obwodnicy Łomianek, która cieszy wszystkich tych, którym przeszkadza ruch, ale nas także. Docelowo ułatwi to dojazd na lotnisko.

M.D.: 200 mln zł na kolej pochodzi z Unii. 60 mln zł doinwestował marszałek m.in. na projekty. Mamy więc złożone pełne finansowanie projektu i PKP PLK ma za co to wybudować, ma również wszelkie zgody. Nie widzę dużych zagrożeń, że to połączenie nie powstanie, nawet politycznych. W innym wypadku musielibyśmy przecież oddawać środki unijne.

P.O.: Koleje Mazowieckie zakupiły już parokrotnie tabor z jasnym przesłaniem, że jednym z głównych jego zadań jest połączenie lotniska Warszawa-Modlin z centrum Warszawy.

Jak Modlin przyczynia się do rozwoju regionu?

M.D.: Modlin rozwija region, obsłużyliśmy w ubiegłym roku 40% z 9 mln turystów, którzy odwiedzili Warszawę i Mazowsze. Średnio każdy z nich zostawił w województwie 1400 zł. Wokół lotniska działa Specjalna Strefa Ekonomiczna. Rozwija się średni i mały biznes, taki jak hotele czy parkingi. A to dopiero początek.

Czyli Modlin utrzyma się sam?

P.O.: W wielu wywiadach pojawiało się stwierdzenie, że będziemy marnotrawić publiczne pieniądze, a to jest kwestia komercyjna, biznesowa. Chcieliśmy tylko, żeby właściciele dali zgodę na kredyt komercyjny, a my to spłacimy. Trzy największe banki uznały w 2017 roku, że spółka będzie w stanie spłacić taki kredyt samodzielnie. Wszyscy, poza PPL-em, zgodzili się. Na Modlinie można zarobić.

M.D.: Do naszego lotniska dotychczas, tj. do zeszłego roku, nikt nie dopłacał. Na II emisję obligacji bank zaoferował nam warunki komercyjne bez dotychczasowej umowy wsparcia. Ten plan pozwalał nam na utrzymanie się oraz rozwój z własnych środków. I znów PPL to powstrzymał, obawiamy się, że ten nasz samodzielny rozwój był nie po drodze z rodzącym się pomysłem Radomia.

Czytaj także poprzednią część wywiadu: Modlin rozważa pozwanie PPL-u. „Szpikowski chce zamknąć port. Był nawet w Sanepidzie”

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

Prawo i polityka

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

23 października 2018

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

23 października 2018

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

Prawo i polityka

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

23 października 2018

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

Infrastruktura i lotniska

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

23 października 2018

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

Prawo i polityka

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

23 października 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS