Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Władze Łodzi: PPL jawnie dyskryminuje Lublinek


Wstecz Dalej

Autor:

Bartosz Józefiak

Data publikacji:
2018-02-27 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Władze Łodzi: PPL jawnie dyskryminuje Lublinek
Fot. Łódź Airport
Wybór Radomia na zapasowe lotnisko dla Centralnego Portu Komunikacyjnego to dyskryminacja Łodzi i marnotrawstwo publicznych pieniędzy. Łódzki port jest gotów od ręki przejąć pasażerów z Warszawy. Nie potrzeba wielomilionowych inwestycji – przekonują łódzcy samorządowcy.
Łódzkich samorządowców rozsierdziła zapowiedź Państwowych Portów Lotniczych. Włodarze PPL zapowiadają, że zapasowym portem dla lotnisk w Warszawie ma zostać Radom. To tam skierowane zostałyby tanie linie i loty czarterowe. Oznacza to spore inwestycje i zwiększenie przepustowości do 10 mln pasażerów rocznie. W sprawie przejęcia radomskiego portu podpisano list intencyjny między PPL i władzami miasta.

To nie mogło spodobać się w Łodzi. Tutejszy port na Lublinku od lat ma poważne kłopoty ze znalezieniem przewoźników. Funkcja zapasowego portu dla Centralnego Portu Komunikacyjnego może być ratunkiem dla nierentownego lotniska. Nowe decyzje władz PPL przekreślają te nadzieje.

Zabieg pod wybory?

Władze Łodzi przypominają, że do rozbudowy lotniska w Radomiu niezbędne są inwestycje idące w setki milionów złotych. Tymczasem łódzki port jest gotowy natychmiast przejąć ruch. Co prawda przy dalszym zwiększaniu ruchu niezbędna byłaby rozbudowa terminala, ale nie ma potrzeby przebudowywania pasa startowego – tak jak w Radomiu.

Również geografia stoi po stronie Łodzi. Odległość między oboma miastami a Warszawą jest niemal identyczna, ale to Łódź może pochwalić się lepszym połączeniem kolejowym oraz infrastrukturą drogową.

– Trzeba pamiętać, że to linie lotnicze decydują skąd latają, a główni gracze na polskim rynku jasno zadeklarowali, że przenosić lotów do Radomia nie zamierzają. Problemem jednak może być to, że niemałe środki publiczne mogą być zaangażowane w coś, co z punktu widzenia nie tylko Łodzi, ale i Polski jest całkowicie zbędne – mówi Mateusz Walasek, radny PO z Łodzi.

Przypomina, że w czasie remontu Okęcia w 2010 roku to w Łodzi obsługiwano ruch na poziomie 20 tysięcy pasażerów dziennie. Do tego licząca siedemset tysięcy mieszkańców Łódź wraz z aglomeracją ma większy potencjał pasażerski niż 200-tysięczny Radom.

To jednak nie wszystko. Łódź jest bowiem – jako jedyne z dużych miast w Polsce – ignorowana przez narodowego przewoźnika. Z Łodzi nie odlatuje żaden samolot LOT-u. – LOT wykazuje więcej zaangażowania w Budapeszt niż w trzecie największe miasto w Polsce, którego mieszkańcy składali się na jego utrzymanie. Mówimy o przewoźniku, który ma zobowiązania publiczne, nie tylko biznesowe. To jawna dyskryminacja – dodaje Walasek.

Według radnego taka decyzja to efekt działania radomskich parlamentarzystów. Istnieje też pogląd, że lotniskowe deklaracje to zabieg przed wyborami samorządowymi. Lepiej zadbać o elektorat w Radomiu, niż dopieszczać Łódź, gdzie żaden kandydat PiS raczej nie zagrozi Hannie Zdanowskiej.

Lotnisko kluczowe dla miasta

Mimo kłopotów, władze Łodzi podkreślają znaczenie lokalnego portu. Jego główna rola to obsługa ruchu jednej z największych w Polsce aglomeracji. Ostatnio uruchomiono połączenia do Bułgarii i Grecji.

– Z drugiej strony ostatnie zamieszanie polityczne wokół lotnisk w Warszawie i okolicach sprawia, że cześć przewoźników obsługujących stolicę może być zainteresowana lataniem z lotniska, które oferuje większą stabilność. Dlatego jesteśmy otwarci na przejęcie części ruchu obsługiwanego w Warszawie – mówi Mateusz Walasek.

Dodaje, że lotnisko jest istotnym elementem rozwoju miasta. Mimo bliskości Warszawy dla mieszkańców ważne jest, by dostępna była oferta połączeń z samej Łodzi. Łódź jest miejscem wielu inwestycji i potrzeba, by inwestorzy mieli możliwość szybkiej komunikacji. Stąd uwaga przywiązywana do przewozów klasycznego przewoźnika. – Jednocześnie mieszkańcy miasta oczekują też połączeń do rodzin, miejsc pracy czy wypoczynku – stąd potrzeba lotów niskokosztowych i czarterowych. W Łodzi bardzo dynamicznie rośnie ruch turystyczny. Poszerzanie oferty połączeń lotniczych powinno jeszcze zwiększyć tę dynamikę – dodaje radny Walasek.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Midera: Eksperci są po stronie lotniska w Łodzi

Infrastruktura i lotniska

Midera: Eksperci są po stronie lotniska w Łodzi

Justyna Urbaniak, Emilia Derewienko 24 lutego 2018

Łódzkie lotnisko zapowiada nowe połączenia na sezon letni

Infrastruktura i lotniska

Łódzkie lotnisko zapowiada nowe połączenia na sezon letni

Justyna Urbaniak 16 lutego 2018

Grabarczyk: CPK to niejednoznaczny problem

Infrastruktura i lotniska

Grabarczyk: CPK to niejednoznaczny problem

Roman Czubiński 17 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS