Ryanair, SunExpress oraz Wizz Air okazały się zwycięskie w przetargu na otrzymanie dotacji za otworzenie nowych połączeń z portu lotniczego w Sarajewie. Interesującym jest to, że bośniackie lotnisko była dla węgierskich linii bazą, która została nagle zamknięta. W przetargu brał udział również LOT, lecz oferta polskiego przewoźnika nie spełniła warunków przetargowych.
Siatka połączeń sarajewskiego portu lotniczego jest ograniczona. Zarówno władze lotniska, jak i Bośni i Hercegowiny, aby zachęcić linie lotnicze do latania do stolicy tego bałkańskiego państwa, ogłosiły przetarg na otrzymanie wsparcia finansowego w zamian za otworzenie nowych, bezpośrednich połączeń lotniczych.
Zarząd portu w Sarajewie wskazał, że lotnisku najbardziej zależy na pozyskaniu przewoźników, którzy zaoferowaliby bezpośrednie loty do tzw. strategicznych destynacji. Są to: Amsterdam, Ateny, Barcelona, Bari, Bazylea, Berlin, Bruksela, Budapeszt, Bukareszt, Düsseldorf, Eindhoven, Genewa, Girona, Göteborg, Londyn, Mediolan, Memmingen, Oslo, Praga, Rzym, Skopje, Sztokholm czy Warszawa. W sezonie letnim połączenia między Sarajewem a Lotniskiem Chopina realizował LOT. Lokalne władze chciałaby, aby z Sarajewa można było bezpośrednio polecieć także do Hong Kongu, Indii, Indonezji, Izraela, Japonii, Jordanii, Kanady, Libanu, Turcji oraz USA. Można jasno stwierdzić, że takiej siatki połączeń nie powstydziłby się nawet większy i dobrze prosperujący port lotniczy.
Oferentami w ubieganiu się o dotacje za loty do i z Sarajewa były linie lotnicze, takie jak LOT, Ryanair, SunExpress, TUI Airways oraz Wizz Air. Pozytywne wyniki oceny wniosków otrzymały tanie linie lotnicze z Irlandii, Turcji oraz Węgier. Oferty LOT-u, jak i TUI Airways nie spełniały warunków ustalonych przez oblata, w związku z czym nie były brane pod uwagę. Do przetargu zgłosiły się również linie Norwegian, lecz było to po terminie, co skutkowało nie braniem złożonej oferty w ogóle pod rozwagę.
Bośniackie ministerstwo transportu zakomunikowało, że trasy, jakie będą dotowane, zostaną ogłoszone w najbliższym czasie. Dla Ryanaira i SunExpressu zaoferowanie połączeń lotniczych ze stolicy Bośni i Hercegowiny będzie nowością.
Inaczej sprawa ma się z Wizz Airem, który w lutym 2021 roku ogłosił, że Sarajewo stanie się 41. bazą węgierskiego przewoźnika, po czym kilkanaście miesięcy później zamknął sarajewską bazę, nie informując o prawdziwych powodach. Bycie jednym ze zwycięzców przetargu oznacza, że węgierskie linie zamknęły bazę, aby móc zgłosić się do przetargu i otrzymywać za oferowanie nowych/starych połączeń finansowe wsparcie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.