Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Wizz Air zamknął bazę w Sarajewie, aby otrzymać dotacje za „nowe” loty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
27-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Wizz Air zamknął bazę w Sarajewie, aby otrzymać dotacje za „nowe” loty
fot. Nándor Derzsi/Unsplash
Ryanair, SunExpress oraz Wizz Air okazały się zwycięskie w przetargu na otrzymanie dotacji za otworzenie nowych połączeń z portu lotniczego w Sarajewie. Interesującym jest to, że bośniackie lotnisko była dla węgierskich linii bazą, która została nagle zamknięta. W przetargu brał udział również LOT, lecz oferta polskiego przewoźnika nie spełniła warunków przetargowych.

Siatka połączeń sarajewskiego portu lotniczego jest ograniczona. Zarówno władze lotniska, jak i Bośni i Hercegowiny, aby zachęcić linie lotnicze do latania do stolicy tego bałkańskiego państwa, ogłosiły przetarg na otrzymanie wsparcia finansowego w zamian za otworzenie nowych, bezpośrednich połączeń lotniczych.

Zarząd portu w Sarajewie wskazał, że lotnisku najbardziej zależy na pozyskaniu przewoźników, którzy zaoferowaliby bezpośrednie loty do tzw. strategicznych destynacji. Są to: Amsterdam, Ateny, Barcelona, Bari, Bazylea, Berlin, Bruksela, Budapeszt, Bukareszt, Düsseldorf, Eindhoven, Genewa, Girona, Göteborg, Londyn, Mediolan, Memmingen, Oslo, Praga, Rzym, Skopje, Sztokholm czy Warszawa. W sezonie letnim połączenia między Sarajewem a Lotniskiem Chopina realizował LOT. Lokalne władze chciałaby, aby z Sarajewa można było bezpośrednio polecieć także do Hong Kongu, Indii, Indonezji, Izraela, Japonii, Jordanii, Kanady, Libanu, Turcji oraz USA. Można jasno stwierdzić, że takiej siatki połączeń nie powstydziłby się nawet większy i dobrze prosperujący port lotniczy.

Oferentami w ubieganiu się o dotacje za loty do i z Sarajewa były linie lotnicze, takie jak LOT, Ryanair, SunExpress, TUI Airways oraz Wizz Air. Pozytywne wyniki oceny wniosków otrzymały tanie linie lotnicze z Irlandii, Turcji oraz Węgier. Oferty LOT-u, jak i TUI Airways nie spełniały warunków ustalonych przez oblata, w związku z czym nie były brane pod uwagę. Do przetargu zgłosiły się również linie Norwegian, lecz było to po terminie, co skutkowało nie braniem złożonej oferty w ogóle pod rozwagę.

Bośniackie ministerstwo transportu zakomunikowało, że trasy, jakie będą dotowane, zostaną ogłoszone w najbliższym czasie. Dla Ryanaira i SunExpressu zaoferowanie połączeń lotniczych ze stolicy Bośni i Hercegowiny będzie nowością.

Inaczej sprawa ma się z Wizz Airem, który w lutym 2021 roku ogłosił, że Sarajewo stanie się 41. bazą węgierskiego przewoźnika, po czym kilkanaście miesięcy później zamknął sarajewską bazę, nie informując o prawdziwych powodach. Bycie jednym ze zwycięzców przetargu oznacza, że węgierskie linie zamknęły bazę, aby móc zgłosić się do przetargu i otrzymywać za oferowanie nowych/starych połączeń finansowe wsparcie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ryanair stara się o pierwsze krajowe trasy poza Europą

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair stara się o pierwsze krajowe trasy poza Europą

Rafał Dybiński 23 listopada 2023

Ryanair nie planuje wracać do Frankfurtu. "Drastyczny wzrost kosztów"

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Wizz Air wraca do Mołdawii

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca do Mołdawii

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Wizz Air: 400 mln euro zysku netto w pierwszym półroczu

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Ryanair stara się o pierwsze krajowe trasy poza Europą

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair stara się o pierwsze krajowe trasy poza Europą

Rafał Dybiński 23 listopada 2023

Ryanair nie planuje wracać do Frankfurtu. "Drastyczny wzrost kosztów"

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Wizz Air wraca do Mołdawii

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca do Mołdawii

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Wizz Air: 400 mln euro zysku netto w pierwszym półroczu

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5