Partner serwisu
Biznes i przemysł

Wizz Air: Strata za 2021 rok większa niż rok wcześniej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-06-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Wizz Air: Strata za 2021 rok większa niż rok wcześniej
fot. Budapest Airport
Węgierskie linie lotnicze Wizz Air opublikowały swoje wyniki za rok finansowy zakończony 31 marca 2022 roku. Niskokosztowiec zwiększył liczbę pasażerów o 166 proc. w porównaniu do 2021 roku, ale poinformował, że jego straty wzrosły do 642,5 mln euro z 576 mln euro w roku poprzednim. W stylu prawdziwie tanich przewoźników Wizz Air zarobił 56 proc. swoich przychodów z usług dodatkowych, a tylko 44 proc. ze sprzedaży biletów.

Wizz Air przewiózł 27,1 mln pasażerów w całym 2022 roku, uzyskując przychód w wysokości 1,66 mld euro, całkowicie przewyższając 10,2 mln pasażerów i 739 mln euro przychodów uzyskanych w 2021 roku. Linie z Węgier zgłosiły straty operacyjne w wysokości 465 mln euro. To o 10 proc. mniej niż w wcześniejszym roku, ale straty z tytułu różnic kursowych w wysokości 89,5 mln euro w porównaniu z zyskiem w wysokości 28,4 mln euro i zwiększone koszty finansowe o 20 mln euro miały duży wpływ na całkowitą zgłoszoną stratę w wysokości 642,5 mln euro.

Węgierski przewoźnik jest jedną z niewielu linii lotniczych, które zarabiają więcej na dodatkowych przychodach niż na sprzedaży biletów. W ubiegłym roku fiskalnym przychody z biletów pasażerskich wyniosły 732,1 mln euro, podczas gdy sprzedaż akcesoriów, takich jak dodatkowy bagaż, fotel w samolocie czy pierwszeństwo wejścia na pokład przyniosły przychód w wysokości 931,4 mln euro. W stylu prawdziwie tanich przewoźników Wizz Air zarobił 56 proc. swoich przychodów z usług dodatkowych, a 44 proc. ze sprzedaży biletów. Podniósł się również współczynnik wypełnienia miejsc w samolotach z 64 proc. w zeszłym roku do w miarę zadowalającego poziomu 78 proc.

Pandemia nie zakłóciła dostaw nowych samolotów

Skutki pandemii koronawirusa nie pokrzyżowały planów odnowy i rozwoju floty przez Wizz Air, a linie dodały do posiadanej przez siebie floty samolotów kolejnych 25 airbusów A321neo. Przewoźnik zwrócił leasingodawcom dziewięć starych A320ceo. Na koniec marca flota liczyła 153 samoloty, w tym 59 A320ceo i 41 A321ceo oraz sześć A320neo i 47 A321neo. W listopadzie 2021 roku Wizz Air podpisał z Airbusem umowę na zakup kolejnych 75 samolotów typu A321neo i 27 A321XLR, co spowodowało, że całkowity portfel zamówień i prawa do zakupu odrzutowców Airbusa wzrosły do 415 maszyn.

Dyrektor generalny Grupy Wizz Air, József Váradi, powiedział, że braki kadrowe w kontroli ruchu lotniczego, ochronie i innych częściach portów lotniczych mają wpływ na działalność, personel i klientów. Linie lotnicze zwiększają zasoby, aby zminimalizować zakłócenia, gdyż według Váradiego trwający okres letni będzie najbardziej ruchliwym letnim sezon lotniczym w historii. – Nasz planowany wzrost przepustowości w pierwszych dwóch kwartałach 2023 roku wynosi odpowiednio ponad 30 i 40 proc., a w tym roku spodziewamy się jeszcze silniejszego wzrostu w porównaniu z 2020 roku. Będzie to możliwe dzięki flocie 182 samolotów, którą będziemy posiadali do końca 2023 roku, z czego ponad 50 proc. samolotów to maszyny neo, ze średnim wiekiem floty wynoszącym 4,1 roku i średnią liczbą miejsc na poziomie 221 – podkreślił József Váradi w Genewie.

Duża liczba rezerwacji w lecie

Liczba rezerwacji, jak wskazuje Váradi, jest duża. Około 85 proc. miejsc jest wyprzedanych, a średnie ceny biletów są wyższe niż w tym samym okresie w 2020 roku. Oczekuje się, że zyski z biletów za drugi kwartał będą górne jednocyfrowe, lecz powyżej średniej z rekordowego 2020, współczynniki wypełnienia miejsc osiągną ponad 90 proc. Wizz Air dodał nowe samoloty do istniejących baz w Rumunii, Albanii, Bułgarii, na Węgrzech i w Polsce oraz rozszerzył swoją obecność w porcie lotniczym London-Gatwick, nabywając 15 slotów od linii Norwegian oraz dwie pary slotów od hiszpańskiego taniego przewoźnika Vueling na lotnisku innym londyńskim lotnisku – Luton.

We Włoszech przewoźnik otworzył nowe bazy w Rzymie, Neapolu i Wenecji, zwiększając ich łączną liczbę do siedmiu. Wizz Air zwiększył także swój udział we włoskim rynku lotniczym do 10 proc. József Váradi zapowiedział również nowe trasy i loty skoncentrowane na rynkach we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Polsce, Rumunii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, krajach bałtyckich i Bałkanach Zachodnich. W maju linie podpisały protokół uzgodnień z Królestwem Arabii Saudyjskiej w celu zbadania możliwości otwarcia spółki-córki przewoźnika w Arabii, która do 2030 roku chce się stać międzynarodowym centrum lotniczym.

Emiracka spółka zależna Wizz Air Abu Dhabi działa już od 18 miesięcy i posiada w swoim portfolio ponad 40 bezpośrednich tras ze stolicy tego bliskowschodniego państwa. Do Abu Zabi odrzutowcami Wizz Air można dolecieć z Krakowa, a w październiku wróci połączenie z Katowic.

Węgierski nisokosztowiec w dalszym ciągu ma zaparkowane na Ukrainie cztery samoloty o wartości 25 mln euro. Jedna airbus jest zaparkowany na płycie postojowej lotniska we Lwowie, a trzy w Kijowie. Zarządzającym liniami dyrektor twierdzi, że samoloty są w dobrym stanie i zostaną jak najszybciej sprowadzone na Węgry.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Pasażer i linie lotnicze

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wizz Air wybrały ambasadorów zrównoważonego rozwoju

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wybrały ambasadorów zrównoważonego rozwoju

inf. pras. 01 września 2023

Wizz Air: Problemy z silnikami zmuszają do anulacji rejsów

Biznes i przemysł

61-milionowy zysk netto Wizz Aira na początku roku

Biznes i przemysł

61-milionowy zysk netto Wizz Aira na początku roku

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Pasażer i linie lotnicze

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wizz Air wybrały ambasadorów zrównoważonego rozwoju

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wybrały ambasadorów zrównoważonego rozwoju

inf. pras. 01 września 2023

Wizz Air: Problemy z silnikami zmuszają do anulacji rejsów

Biznes i przemysł

61-milionowy zysk netto Wizz Aira na początku roku

Biznes i przemysł

61-milionowy zysk netto Wizz Aira na początku roku

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5