Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Witold Stępień: Dla Centralnego Portu Lotniczego nie ma lepszej lokalizacji, niż Mszczonów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Witold Stępień: Dla Centralnego Portu Lotniczego nie ma lepszej lokalizacji, niż Mszczonów
fot. Jacek Goździewicz
Tylko na granicy województw łódzkiego i mazowieckiego centralny port lotniczy będzie wystarczająco dostępny komunikacyjnie dla największego grona potencjalnych pasażerów i efektywny ekonomicznie – twierdzi marszałek województwa łódzkiego. Podkreślane przez samorząd atuty Mszczonowa lub Babska to nie tylko bliskość największych polskich aglomeracji, ale również położenie w zasięgu istniejących i planowanych tras komunikacyjnych, w tym planowanej Kolei Dużych Prędkości.

Port naprawdę centralny

Samorządowiec odniósł się do nowych propozycji związanych z umiejscowieniem centralnego hubu – między innymi w okolicach Grodziska Mazowieckiego – o których pisaliśmy wczoraj. Gmina Baranów pod Grodziskiem to lokalizacja podana w wywiadzie radiowym przez ministra spraw zagranicznych Witolda Waszczykowskiego. Niedawno własny wariant zgłosiły także władze Kielc, chcąc połączyć budowę CPL z utworzeniem planowanego od dawna lotniska w Obicach w pobliżu stolicy województwa świętokrzyskiego.

– Lokalizacja CPL w Łódzkiem lub na granicy Łódzkiego i Mazowieckiego jest optymalna – nie ma wątpliwości marszałek. Żadna inna propozycja umiejscowienia centralnego lotniska, w tym ta ostatnio zgłoszona przez władze Kielc, nie zapewniałaby - jego zdaniem - podobnych korzyści. – Port znalazłby się wówczas w centrum Polski, między pierwszym i trzecim największym miastem: Warszawą i Łodzią, w małej odległości od każdego z nich. Nadal będziemy zabiegać o taką właśnie lokalizację, bo spełnia ona wszelkie wymogi związane ze skomunikowaniem oraz dostępnością dla mieszkańców. Ma to znaczenie zarówno dla lotniczych połączeń pasażerskich, jak i cargo – uzasadnia. Dodatkowo pozwoliłoby to połączyć koncepcję CPL z budową Kolei Dużych Prędkości, za którą władze województwa również od lat lobbują.

Konieczne szczegółowe badania

Dwie podstawowe lokalizacje rozważane przez władze obu regionów to Babsk i Mszczonów. – Wydaje się, że przewagę miała ta druga lokalizacja, po stronie województwa mazowieckiego tuż przy granicy z Łódzkiem. Korzystniej przedstawia się w jej przypadku dostępność do szlaków komunikacyjnych – wyjaśnia W. Stępień. – Pamiętajmy jednak, że jeśli decyzje o budowie CPL w konkretnym miejscu będą podejmowane, to na bazie szczegółowych studiów wykonalności. Jeśli będą tam wykorzystywane środki europejskie, muszą być dochowane wszystkie związane z tym standardy. Dokładne analizy będą też oczywiście potrzebne w przypadku zaangażowania środków prywatnych – zastrzega.

Zabiegi władz województwa o korzystną dla regionu lokalizację CPL trwają od dawna. W marcu ubiegłego roku pisaliśmy o koordynowanej przez UMWŁ akcji zgłaszania uwag dotyczących konieczności jego budowy podczas konsultacji Strategii Rozwoju Polski Centralnej 2020 z perspektywą 2030. Ostatecznie wnioski uczestników konsultacji nie zostały jednak uwzględnione przez ówczesne Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. W samej stolicy regionu zdania są natomiast podzielone. Projekt popiera, choć nie bez zastrzeżeń, część miejskich radnych, sprzeciwia mu się natomiast środowisko związane z łódzkim Portem Lotniczym im. Reymonta. Więcej szczegółów tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od CPL do CPK. Jak narodziła się koncepcja nowego lotniska?

Infrastruktura i lotniska

Od CPL do CPK. Jak narodziła się koncepcja nowego lotniska?

Redakcja 01 kwietnia 2024

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK

Infrastruktura i lotniska

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK

Aleksander Domański 03 września 2018

Koncepcja finansowania CPL przygotowana. Nie obciąży budżetu państwa

Pasażer i linie lotnicze

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Infrastruktura i lotniska

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Justyna Urbaniak 28 kwietnia 2017

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych chce współfinansować budowę CPL

Infrastruktura i lotniska

Centralny Port Komunikacyjny oczami ekspertów Warsaw Enterprise Institute

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Od CPL do CPK. Jak narodziła się koncepcja nowego lotniska?

Infrastruktura i lotniska

Od CPL do CPK. Jak narodziła się koncepcja nowego lotniska?

Redakcja 01 kwietnia 2024

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK

Infrastruktura i lotniska

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK

Aleksander Domański 03 września 2018

Koncepcja finansowania CPL przygotowana. Nie obciąży budżetu państwa

Pasażer i linie lotnicze

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Infrastruktura i lotniska

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Justyna Urbaniak 28 kwietnia 2017

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych chce współfinansować budowę CPL

Infrastruktura i lotniska

Centralny Port Komunikacyjny oczami ekspertów Warsaw Enterprise Institute

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5