Port naprawdę centralnySamorządowiec odniósł się do nowych propozycji związanych z umiejscowieniem centralnego hubu – między innymi w okolicach Grodziska Mazowieckiego – o których
pisaliśmy wczoraj. Gmina Baranów pod Grodziskiem to lokalizacja podana w wywiadzie radiowym przez ministra spraw zagranicznych Witolda Waszczykowskiego. Niedawno własny wariant zgłosiły także władze Kielc, chcąc połączyć budowę CPL z utworzeniem planowanego od dawna lotniska w Obicach w pobliżu stolicy województwa świętokrzyskiego.
– Lokalizacja CPL w Łódzkiem lub na granicy Łódzkiego i Mazowieckiego jest optymalna – nie ma wątpliwości marszałek. Żadna inna propozycja umiejscowienia centralnego lotniska, w tym ta ostatnio zgłoszona przez władze Kielc, nie zapewniałaby - jego zdaniem - podobnych korzyści. – Port znalazłby się wówczas w centrum Polski, między pierwszym i trzecim największym miastem: Warszawą i Łodzią, w małej odległości od każdego z nich. Nadal będziemy zabiegać o taką właśnie lokalizację, bo spełnia ona wszelkie wymogi związane ze skomunikowaniem oraz dostępnością dla mieszkańców. Ma to znaczenie zarówno dla lotniczych połączeń pasażerskich, jak i cargo – uzasadnia. Dodatkowo pozwoliłoby to połączyć koncepcję CPL z budową Kolei Dużych Prędkości, za którą władze województwa również od lat lobbują.
Konieczne szczegółowe badania Dwie podstawowe lokalizacje rozważane przez władze obu regionów to Babsk i Mszczonów. – Wydaje się, że przewagę miała ta druga lokalizacja, po stronie województwa mazowieckiego tuż przy granicy z Łódzkiem. Korzystniej przedstawia się w jej przypadku dostępność do szlaków komunikacyjnych – wyjaśnia W. Stępień. – Pamiętajmy jednak, że jeśli decyzje o budowie CPL w konkretnym miejscu będą podejmowane, to na bazie szczegółowych studiów wykonalności. Jeśli będą tam wykorzystywane środki europejskie, muszą być dochowane wszystkie związane z tym standardy. Dokładne analizy będą też oczywiście potrzebne w przypadku zaangażowania środków prywatnych – zastrzega.
Zabiegi władz województwa o korzystną dla regionu lokalizację CPL trwają od dawna. W marcu ubiegłego roku pisaliśmy o koordynowanej przez UMWŁ
akcji zgłaszania uwag dotyczących konieczności jego budowy podczas konsultacji Strategii Rozwoju Polski Centralnej 2020 z perspektywą 2030. Ostatecznie wnioski uczestników konsultacji nie zostały jednak uwzględnione przez ówczesne Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. W samej stolicy regionu zdania są natomiast podzielone. Projekt popiera, choć nie bez zastrzeżeń, część miejskich radnych, sprzeciwia mu się natomiast środowisko związane z łódzkim Portem Lotniczym im. Reymonta.
Więcej szczegółów tutaj.