Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2018-09-03 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ enewsroom.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK
fot. Jacek Bonczek
Główny ekonomista Business Centre Club Stanisław Gomułka udzielił, krótkiej, ale ciekawej wypowiedzi serwisowi eNewsroom o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. W dyskusji o tej inwestycji nie dość głośno wybrzmiewają słowa wypowiadane przez specjalistów, z tym większą przyjemnością prezentujemy ten materiał. 
Gomułka jest doktorem ekonomii. W swej bogatej karierze łączył pracę teoretyczną, współpracując między innymi z Uniwersytetem Columbia, Uniwersytetem Harvarda i Uniwersytetem Stanforda, z praktyką, której nabywał choćby jako konsultant Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju , Komisji Europejskiej czy jako negocjator ze strony polskiej w rozmowach z Klubem Paryskim i Klubem Londyńskim o redukcji naszego zadłużenia. 

Gomułka zwraca uwagę, że planowane koszta nie są tak pokaźne, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka. –  Wydatek rzędu 30-40 miliardów złotych na Centralny Port Komunikacyjny należy rozpatrywać w szerszej perspektywie. Łączne roczne wydatki inwestycyjne w Polsce wynoszą ok. 350 miliardów złotych. Tymczasem budowa CPK będzie trwała przez szereg lat. Tego kosztu nie należy traktować jako wydatek, którego nie da się udźwignąć. Inwestycja jest sensowna, ale czy będzie odpowiednio zyskowna?

Ekonomista zabiera również głos w sprawie ewentualnego zamknięcie Okęcia oraz zwraca uwagę na dość rzadko podnoszoną, a szalenie istotną kwestię uczynienia z CPK dużego punktu przerzutu towarów.

– Lotnisko Chopina jest w pobliżu maksymalnych możliwości sprostania potrzebom, które w Polsce nadal rosną. Okęcie powinno być nadal utrzymane i błędem byłoby zamknięcie go. Należy zastanowić się nad rozbudową pozostałych obiektów lub budową nowych, aby stworzyć możliwość obsługi pasażerów na większą skalę, niż obecnie. Jednym z rozwiązań jest rozbudowa portu w Modlinie, a innym budowa CPK. CPK dodatkowo powinien przejąć ruch poza pasażerski – np. przewozy towarów. W planach są 4 terminale – 2 do obsługi pasażerów, a 2 do obsługi towarów – CPK powinien zacząć działalność od ruchu cargo. Wraz z zapotrzebowaniem na obsługę pasażerów, port lotniczy należałoby rozbudowywać o kolejne terminale. Cały projekt można dostosować do potrzeb i rozłożyć w czasie – wskazał Gomułka.

O tym, że cargo ma być istotnym elementem w planach budowy centralnego portu, mówił w rozmowie z nami prezes Przedsiębiorstwa Państwowe „Porty Lotnicze”. Niestety, na razie mało wiemy o podziale inwestycji na fazy realizacyjne. Głos Gomułki jest kolejnym sygnałem zwracającym uwagę na ten problem. Bardzo wyraźny sygnał wysłali nam też nasi sąsiedzi, popełniając kardynalne błędy przy budowie portu Berlin Brandenburg.

Dobrze, że wśród wielu wypowiedzi dyktowanych politycznymi celami i sympatiami, pojawia się coraz więcej głosów specjalistów z różnych dziedzin. Wierzymy, że kolejnych dostarczy nasz Kongres Rynku Lotniczego, który odbędzie się już 12 września i którego jednym z tematów będą właśnie plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Pociągiem do samolotu i CPK

Infrastruktura i lotniska

Pociągiem do samolotu i CPK

Tadeusz Syryjczyk 19 sierpnia 2018

Będzie łatwiej planować duże inwestycje, w tym CPK

Prawo i polityka

Będzie łatwiej planować duże inwestycje, w tym CPK

Elżbieta Pałys 22 września 2017

Tomasz Siembida: Projekt CPK jest obarczony dużym ryzkiem

Infrastruktura i lotniska

Tomasz Siembida: Projekt CPK jest obarczony dużym ryzkiem

Emilia Derewienko 21 września 2017

 

Singapore Airlines odebrały pierwszego A350-900ULR

Biznes i przemysł

Singapore Airlines odebrały pierwszego A350-900ULR

22 września 2018

Kandydat prawicy wspiera lotnisko w Białymstoku

Infrastruktura i lotniska

Kandydat prawicy wspiera lotnisko w Białymstoku

22 września 2018

Strajkowa Wańka-wstańka w PLL LOT

Prawo i polityka

Strajkowa Wańka-wstańka w PLL LOT

21 września 2018

O’Leary pożegna się z Ryanairem? Trwają rozmowy

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary pożegna się z Ryanairem? Trwają rozmowy

21 września 2018

Blisko rozbudowy Lotniska Chopina. Ruszyło postępowanie PPL-u

Infrastruktura i lotniska

Blisko rozbudowy Lotniska Chopina. Ruszyło postępowanie PPL-u

21 września 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS