Partner serwisu
Biznes i przemysł

WindRunner przyćmi Mriję? Powstaje gigantyczny frachtowiec!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Startup energetyczny z siedzibą w Kolorado o nazwie Radia pracuje nad największym samolotem w historii lotnictwa - informuje "CNN Travel". Ochrzczona jako WindRunner supermaszyna ma dostarczać bezpośrednio do farm wiatrowych gigantyczne śmigła o długości ponad 91 metrów. Takich komponentów nie można transportować drogami, ponieważ są zbyt duże.

Jak przekonują pomysłodawcy supermaszyna będzie potrzebować do wylądowania jedynie zwyczajnie ubitej żwirowej drogi startowej o długości 1800 metrów. Tego nie jest w stanie aktualnie osiągnąć żaden szerokokadłubowy samolot komercyjny.

WindRunner będzie działać na potrzeby węzłów regionalnych i tam dostarczy ponadgabarytowe transporty. Ładownia frachtowca ma mieć pojemność aż dwanaście razy większą niż Boeing 747-400! Będzie też znacznie dłuższy od JumboJeta.

Wysokość giganta oszacowano na 24 metry, a rozpiętość skrzydeł wyniesie 80 metrów. Długość supermaszyny to 109 metrów! W ten sposób przyćmi nawet słynnego Antonowa An-225. Sześciosilnikowa "Mrija" została zniszczona podczas bitwy o kijowskie lotnisko Hostomel na początku rosyjskiej inwazji w Ukrainie.

Startup Radia przekonuje, że projekt oparty jest na istniejącej technologii oraz bezpieczeństwie. Superfrachtowiec będzie składać się z wypróbowanych i sprawdzonych materiałów i komponentów, które posiadają certyfikat FAA (Federalnej Administracji Lotnictwa USA - przyp. red), a także są już dostępne w masowej produkcji i wiążą się z najniższym ryzykiem. Działalność komercyjna ma rozpocząć się w 2027 roku, niemniej na stronie pomysłodawców nie ma potwierdzonego harmonogramu.

Radia opiera się na szacunkach jednostki badawczej Bloomberg NEF, która zakłada, że do 2050 roku na lądową energię wiatrową zostanie wydanych aż 10 miliardów dolarów. Rozwój WindRunner umożliwią GigaWind, turbiny XXL produkowane przez partnerów startupu. Zakres projektu dotyczy pięciu z sześciu największych producentów turbin na świecie.

Obecnie największe łopaty turbin mają zwykle najwyżej 70 metrów, ale Radia chce zastosować w przyszłości łopaty o długości nawet do 104 metrów. Firma twierdzi, że turbiny GigaWind mogą potencjalnie być od dwóch do trzech razy mocniejsze i od dwóch do trzech razy bardziej rentowne niż obecnie stosowane.

Założycielem i dyrektorem generalnym startupu Radia jest Mark Lundstrum, przedsiębiorca i inżynier lotniczy. Założona w 2016 roku firma posiada w zespole doradców czołowych przedstawicieli Boeinga, Rolls-Royce'a i FAA. Ponadto projekt firmują Ernest Moniz, sekretarz ds. energii USA i Malcolm Turnbull, były premier Australii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Plan PPL na Radom. Cargo i MRO „uzdrowi” inwestycję?

Infrastruktura i lotniska

Plan PPL na Radom. Cargo i MRO „uzdrowi” inwestycję?

Mateusz Kieruzal 30 czerwca 2025

MNG Airlines zamówią dwa airbusy A350F

Biznes i przemysł

MNG Airlines zamówią dwa airbusy A350F

Piotr Bożyk 18 czerwca 2025

FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787

Biznes i przemysł

FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787

Mateusz Kieruzal 18 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Plan PPL na Radom. Cargo i MRO „uzdrowi” inwestycję?

Infrastruktura i lotniska

Plan PPL na Radom. Cargo i MRO „uzdrowi” inwestycję?

Mateusz Kieruzal 30 czerwca 2025

MNG Airlines zamówią dwa airbusy A350F

Biznes i przemysł

MNG Airlines zamówią dwa airbusy A350F

Piotr Bożyk 18 czerwca 2025

FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787

Biznes i przemysł

FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787

Mateusz Kieruzal 18 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij