Partner serwisu
Biznes i przemysł

WindRunner przyćmi Mriję? Powstaje gigantyczny frachtowiec!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Startup energetyczny z siedzibą w Kolorado o nazwie Radia pracuje nad największym samolotem w historii lotnictwa - informuje "CNN Travel". Ochrzczona jako WindRunner supermaszyna ma dostarczać bezpośrednio do farm wiatrowych gigantyczne śmigła o długości ponad 91 metrów. Takich komponentów nie można transportować drogami, ponieważ są zbyt duże.

Jak przekonują pomysłodawcy supermaszyna będzie potrzebować do wylądowania jedynie zwyczajnie ubitej żwirowej drogi startowej o długości 1800 metrów. Tego nie jest w stanie aktualnie osiągnąć żaden szerokokadłubowy samolot komercyjny.

WindRunner będzie działać na potrzeby węzłów regionalnych i tam dostarczy ponadgabarytowe transporty. Ładownia frachtowca ma mieć pojemność aż dwanaście razy większą niż Boeing 747-400! Będzie też znacznie dłuższy od JumboJeta.

Wysokość giganta oszacowano na 24 metry, a rozpiętość skrzydeł wyniesie 80 metrów. Długość supermaszyny to 109 metrów! W ten sposób przyćmi nawet słynnego Antonowa An-225. Sześciosilnikowa "Mrija" została zniszczona podczas bitwy o kijowskie lotnisko Hostomel na początku rosyjskiej inwazji w Ukrainie.

Startup Radia przekonuje, że projekt oparty jest na istniejącej technologii oraz bezpieczeństwie. Superfrachtowiec będzie składać się z wypróbowanych i sprawdzonych materiałów i komponentów, które posiadają certyfikat FAA (Federalnej Administracji Lotnictwa USA - przyp. red), a także są już dostępne w masowej produkcji i wiążą się z najniższym ryzykiem. Działalność komercyjna ma rozpocząć się w 2027 roku, niemniej na stronie pomysłodawców nie ma potwierdzonego harmonogramu.

Radia opiera się na szacunkach jednostki badawczej Bloomberg NEF, która zakłada, że do 2050 roku na lądową energię wiatrową zostanie wydanych aż 10 miliardów dolarów. Rozwój WindRunner umożliwią GigaWind, turbiny XXL produkowane przez partnerów startupu. Zakres projektu dotyczy pięciu z sześciu największych producentów turbin na świecie.

Obecnie największe łopaty turbin mają zwykle najwyżej 70 metrów, ale Radia chce zastosować w przyszłości łopaty o długości nawet do 104 metrów. Firma twierdzi, że turbiny GigaWind mogą potencjalnie być od dwóch do trzech razy mocniejsze i od dwóch do trzech razy bardziej rentowne niż obecnie stosowane.

Założycielem i dyrektorem generalnym startupu Radia jest Mark Lundstrum, przedsiębiorca i inżynier lotniczy. Założona w 2016 roku firma posiada w zespole doradców czołowych przedstawicieli Boeinga, Rolls-Royce'a i FAA. Ponadto projekt firmują Ernest Moniz, sekretarz ds. energii USA i Malcolm Turnbull, były premier Australii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Piotr Bożyk 26 września 2025

Trzeci A350 we flocie Edelweiss. Linia pozyska kolejne A320neo

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Piotr Bożyk 24 września 2025

Zobacz również:

Tallin: Nowe centrum logistyczne FedEx na lotnisku (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Tallin: Nowe centrum logistyczne FedEx na lotnisku (zdjęcia)

FedEx 25 września 2025

Tomasik (Katowice): Nie boimy się CPK, ale chcemy ułatwień dla cargo

Prawo i polityka

LOT może pozyskać B787 po China Southern

Biznes i przemysł

LOT może pozyskać B787 po China Southern

Mateusz Kieruzal 15 września 2025

Pozostałe z wątku:

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Piotr Bożyk 26 września 2025

Trzeci A350 we flocie Edelweiss. Linia pozyska kolejne A320neo

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Piotr Bożyk 24 września 2025

Zobacz również:

Tallin: Nowe centrum logistyczne FedEx na lotnisku (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Tallin: Nowe centrum logistyczne FedEx na lotnisku (zdjęcia)

FedEx 25 września 2025

Tomasik (Katowice): Nie boimy się CPK, ale chcemy ułatwień dla cargo

Prawo i polityka

LOT może pozyskać B787 po China Southern

Biznes i przemysł

LOT może pozyskać B787 po China Southern

Mateusz Kieruzal 15 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij