Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Wild: Umowa Ryanaira z Modlinem jest toksyczna


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2019-07-20 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wild: Umowa Ryanaira z Modlinem jest toksyczna
fot. Grzegorz Dąbrowski, PL Warszawa-Modlin
– Test prywatnego inwestora w Modlinie wyszedł negatywnie. Mamy tam dość skomplikowaną sytuację zarządczą, a lotnisko, mimo osiągania 3 mln pasażerów w ciągu roku jest dalej deficytowe i nie ma perspektyw na poprawę – mówił w rozmowie z dziennikarzami wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, Mikołaj Wild.
Test Prywatnego Inwestora w borykającym się z problemami lotnisku w Modlinie miał ocenić kondycję spółki i to, czy jej dokapitalizowanie ma sens. Analiza finansowa miała stwierdzić również, czy dofinansowanie lotniska nie nosi znamion niedozwolonej pomocy publicznej. Due Diligence z kolei miał przedstawić, poza stanem finansowym lotniska, również istotne zagadnienia z analiz prawnych, środowiskowych oraz techniczno-inwestycyjnych.

Wild: Test wypadł negatywnie

Wyniki testu inwestora zostały zaprezentowane 19 czerwca, podczas spotkania wszystkich udziałowców spółki. Władze portu lotniczego do dzisiaj oficjalnie ich nie zaprezentowały – w piątek (19 lipca) przedstawił je natomiast wiceminister infrastruktury, Mikołaj Wild. – Co dalej z Modlinem? Wyceny spółki wykazały, że jej wartość jest bardzo niska. Test inwestora wypadł negatywnie, a zainwestowane pieniądze się nie zwrócą – mówił pełnomocnik ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas spotkania z dziennikarzami.

Dodał, jednak że nie jest upoważniony do przedstawiania informacji, ale zwrócił uwagę na kluczowy problem lotniska w Modlinie. – To nie PPL jest problemem, tylko toksyczna umowa z Ryanairem, która powoduje, że port, pomimo osiągania 3 mln pasażerów rocznie wciąż jest deficytowy i brak jakiejkolwiek perspektywy na poprawę – kontynuował Wild.

Chodzi o umowę, w myśl której irlandzkie tanie linie Ryanair, jedyny przewoźnik regularny na modlińskim lotnisku, płaci bardzo niskie stawki za pasażera – po kilka złotych. Po przekroczeniu 3 mln pasażerów rocznie, stawka ta jeszcze się zmniejsza. To budzi wątpliwości, zwłaszcza, że szczegóły umowy znane są rzekomo tylko Ryanairowi i zarządowi Modlina. Członkowie zarządu od początku pojawienia się tych zarzutów odpierali je, mówiąc, że umowa jest całkowicie legalna i nie ma w niej nic niewłaściwego. – Umowa nie zawiera żadnych praktyk niedozwolonych – mówił w ubiegłym roku w wywiadzie dla Rynku Lotniczego Marcin Danił, wiceprezes zarządu lotniska w Modlinie.

Komisja Europejska pomoże?

Mikołaj Wild poinformował jednak, że ma koncepcję rozwiązania tej sytuacji. – Sugerowałem notyfikowanie do Komisji Europejskiej; spółce nie grozi nagłe bankructwo – więc przed podejmowaniem jakichkolwiek decyzji spytajmy właśnie KE – dodał Mikołaj Wild. Jak mówił, problemy finansowe podwarszawskiego lotniska nie powinny mieć miejsca, skoro port obsługuje rocznie kilka milionów pasażerów.

Port Lotniczy Warszawa-Modlin toczy od kilku lat konflikt pomiędzy właścicielami spółki. Przepustowość lotniska wyczerpuje się, a sam obiekt potrzebuje inwestycji, m.in. w powiększenie terminala, o co apeluje zarząd. PPL, który od kilkunastu miesięcy nie wyraża zgody na zaciągnięcie kredytu pod rozbudowę lotniska w Modlinie nie ma żadnego interesu w tym, żeby Modlin został rozbudowany – pod zapasowy port lotniczy dla zapychającego się Chopina, przygotowuje Port Lotniczy w Radomiu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Modlin świętuje 16 mln pasażerów w ciągu 7 lat

Infrastruktura i lotniska

Modlin świętuje 16 mln pasażerów w ciągu 7 lat

Emilia Derewienko 16 lipca 2019

Impas w Modlinie. Nie ma zgody na dokapitalizowanie

Prawo i polityka

Impas w Modlinie. Nie ma zgody na dokapitalizowanie

Emilia Derewienko 26 czerwca 2019

Port Lotniczy Warszawa-Modlin już z bramkami biometrycznymi

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Warszawa-Modlin już z bramkami biometrycznymi

Emilia Derewienko 26 czerwca 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5