Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

„Ruch na lotnisku Chopina zderzyłby się ze ścianą, gdyby nie decyzja o CPK"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
„Ruch na lotnisku Chopina zderzyłby się ze ścianą, gdyby nie decyzja o CPK"
fot. CPK
– Decyzja o wyprowadzeniu lotniska tak, jak to miało miejsce w wielu innych państwach, oraz wyprowadzeniu ruchu cywilnego poza teren ścisłego miasta, i tak by nas czekała – wyznał Mikołaj Wild podczas paneli konferencji EEC Trends Online.

– Ruch na lotnisku Chopina, gdyby nie decyzja o powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, zderzyłby się w pewnym momencie ze ścianą, ze względu na brak możliwości dalszej rozbudowy. Tutaj nie chodzi o techniczne ograniczenia, co środowiskowe, wiążące się z bliskością lotniska do centrum miasta – podkreślił Wild.

Szef CPK jest również przekonany, że decyzja o powstaniu Portu Solidarność, powinna zostać podjęta wcześniej. – Pandemia powoduje, że gubimy pewien nawis związany z tym, że została podjęta w 2017 roku, a nie w latach 2012-13 – ocenił Wild.

– Jeżeli chodzi o rozwój sieci kolejowej i ogólnie infrastruktury, szczególnie w centralnej części Polski, gdzie mówimy m.in. o budowie autostradowej obwodnicy Warszawy i stworzeniu nowego kanału tranzytowego dla ruchu cargo, nie ulega żadnej wątpliwości, że tego rodzaju dylematy nie odnoszą się do obecnego poziomu rozwoju infrastruktury w Rzeczypospolitej – zaznaczył szef CPK.

Wild przekonywał, że pewne zawirowania, które wiążą się z funkcjonowaniem bardzo skomplikowanych systemów logistycznych, jeszcze nie dotyczą Polski, ponieważ taka infrastruktura dopiero budowana jest od zera. Dzięki temu jest także możliwość stosowania najnowocześniejszych technologii. Niemniej do nadgonienia wieloletnich zapóźnień infrastrukturalnych Polski potrzebna jest co najmniej jeszcze jedna, a być może dwie europejskie perspektywy finansowe. 

Prezes CPK podzielił „komponent kolejowy” programu na dwie części. – Z jednej strony to połączenia uznane przez nas za rozwojowe, łączące ze sobą generatory wzrostu gospodarczego. Należy do nich np. nowa linia 85 Warszawa – Łódź – Wrocław czy CMK Północ. Z drugiej strony to część „solidarnościowa”, obsługująca niektóre regiony, w których potoki pasażerskie są mniejsze, ale których mieszkańcy też mają prawo dostępu do centrum Polski w czasie rzędu 2,5 godziny – przekonywał Wild.

Przykładem planowanej inwestycji z drugiej grupy jest trasa Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Za główne zadanie Wild uznał stworzenie systemu, w którym wszystkie gałęzie transportu są skoordynowane w sposób zapewniający pasażerom jak największy komfort podróży. Kolej ma mieć możliwość konkurowania z transportem indywidualnym w obsłudze całego terytorium Polski.

Centralny Port Komunikacyjny, czyli planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie obsłuży 45 mln pasażerów rocznie. Do końca 2023 roku spółka CPK planuje rozpoczęcie pierwszych robót budowlanych.  Program kolejowy zakłada natomiast realizację do 2034 roku łącznie 1789 km linii kolejowych. Nowe odcinki w formie "szprych" będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, ale również przez pociągi regionalne. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Warszawa: Podróżni ze strefy Schengen z możliwością zwolnienia z kwarantanny

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: 85 proc. mniej podróżnych. Enter Air i Smartwings polecą do Dubaju

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Warszawa: Podróżni ze strefy Schengen z możliwością zwolnienia z kwarantanny

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: 85 proc. mniej podróżnych. Enter Air i Smartwings polecą do Dubaju

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5