Partner serwisu
Prawo i polityka

Wet-leasing to łamanie praw pracowniczych?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
15-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Wet-leasing to łamanie praw pracowniczych?
fot. Piotr Bożyk
Przeprowadzone przez Europejskie Stowarzyszenie Kokpitowego dochodzenie ujawniło, że podczas lotów samolotami w ramach umów wet-leasingu dochodzi do łamania praw pracowniczych. Małe linie świadczące takie usługi mają zatrudniać pracowników na wątpliwych prawnie umowach samozatrudnienia. Ustalenia są alarmujące i zostaną przekazane krajowym inspekcjom pracy i regulatorom lotnictwa oraz Europejskiemu Urzędowi ds. Pracy w Bratysławie w celu przeprowadzenia kompleksowego dochodzenia.

Mokry leasing (ang. wet-leasing) z załogą, znany również jako leasing ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance), stał się powszechnie stosowaną w branży lotniczej praktyką, w której linie lotnicze leasingują samoloty i towarzyszące im załogi od innych przewoźników. Chociaż ta praktyka jest legalna, opinie pasażerów wskazują na niezadowolenie z doświadczenia związanego z lataniem starszymi samolotami i brakiem kontroli nad samolotami realizującymi danymi lot. Co zaskakuje, rosną obawy dotyczące potencjalnych naruszeń prawa pracy w ramach leasingu z załogą.

– Patrząc na mapę Europy i leasing z załogą, możemy zaobserwować wyraźne wzorce i podobieństwa. Profil „typowego dostawcy ACMI” pozostaje dość spójny – małe linie lotnicze zarejestrowane w kraju Europy Wschodniej, zatrudniające członków załogi na niepewnych umowach samozatrudnienia. Jednak pod powierzchnią legalności odkrywamy wątpliwe i niejednoznaczne ustalenia. Naszym zdaniem wymagają one dokładnego zbadania przez odpowiednie organy – powiedział prezes Europejskiego Stowarzyszenia Kokpitowego (ECA), Otjan de Bruijn.

Kompleksowa analiza operacji leasingu z załogą w Europie w okresie letnim ujawniła powszechną praktykę wśród większości dostawców takich usług. Piloci i personel pokładowy są zatrudniani na podstawie umów o samozatrudnieniu, aby obniżone zostały koszty pracy i pracodawca nie musiał płacić składek na ubezpieczenia społeczne swoich pracowników. Należy zauważyć, że samozatrudnienie pilotów jest często uznawane za fikcyjne, a wiele dowodów wskazuje na to, że zatrudnianie samozatrudnionych członków załogi jest niezgodne z prawem pracy. – Niektóre operacje leasingu z załogą w Europie wymagają dokładnego zbadania przez odpowiednie władze – wskazał de Bruijn.

Ponadto, badanie przeprowadzone w 2023 r. przez podgrupę ekspertów UE ds. spraw socjalnych dotyczących załóg samolotów wykazało, że piloci stale pracujący poza bazą macierzystą powinni być uznawani za pracowników delegowanych. Niepokojące jest jednak to, że mniej niż jedna trzecia państw członkowskich egzekwuje obecnie przepisy dotyczące delegowania załóg samolotów z powodu różnych przeszkód. Jak wskazuje stowarzyszenie problemem jest brak świadomości co do zakresu usług zagranicznych załóg statków powietrznych operujących w danym kraju, czy praktyczne trudności w weryfikacji dokumentacji załóg oraz brak współpracy między państwami członkowskimi.



Ponadto znaczna część załóg samolotów jest zatrudniana za pośrednictwem pośredników z państw trzecich, którzy nie są zarejestrowani jako agencje pracy tymczasowej w żadnym państwie na terenie Unii Europejskiej. Okoliczności te potencjalnie wiążą się z nielegalnymi praktykami „wypożyczania” pracowników i mogą stanowić znaczne naruszenia praw w krajach przyjmujących.

Dokładniejsze dochodzenie pomoże wyjaśnić, czy dochodzi do nadużyć minimalnych praw załóg lotniczych w odniesieniu do norm przyjmującego państwa członkowskiego. Sprawdzone mają zostać następujące kwestie: okres odpoczynku, coroczny urlop, wypłacane dodatki lub zwroty ponoszonych kosztów. – Chcemy wezwać linie lotnicze korzystające z wet-leasingu, aby były bardzo ostrożne przy wyborze dostawców. Powinni szczególnie uważać na warunki zatrudnienia wypożyczanej załogi, ponieważ wszelkie naruszenia mogą mieć wpływ również na nich jako przewoźników wynajmujących – podkreśla Ignacio Plaza, zastępca sekretarza generalnego ECA.

– Wzywamy inspekcje pracy państw członkowskich do przeprowadzenia kontroli w celu sprawdzenia zgodności umów ACMI z prawem socjalnym i prawem pracy. Ponadto zachęcamy Europejski Urząd ds. Pracy do koordynowania takich kontroli między państwami członkowskimi – dodał Plaza.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

EFTA rozwija skrzydła i powiększa szeregi pilotów

Pasażer i linie lotnicze

EFTA rozwija skrzydła i powiększa szeregi pilotów

inf. prasowa Emirates 12 listopada 2023

Czy Hiszpania zdelegalizuje loty krajowe?

Prawo i polityka

Czy Hiszpania zdelegalizuje loty krajowe?

Mateusz Kieruzal 10 listopada 2023

Privilege Style wycofały ostatniego boeinga B757

Biznes i przemysł

Privilege Style wycofały ostatniego boeinga B757

Piotr Bożyk 23 października 2023

PE: Wymiary bagażu podręcznego muszą być ustandaryzowane

Prawo i polityka

Tak się szkolą piloci i stewardzi Wizz Air (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Myszakowski (Wrocław): Brak fachowców popycha w stronę nowych technologii

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

EFTA rozwija skrzydła i powiększa szeregi pilotów

Pasażer i linie lotnicze

EFTA rozwija skrzydła i powiększa szeregi pilotów

inf. prasowa Emirates 12 listopada 2023

Czy Hiszpania zdelegalizuje loty krajowe?

Prawo i polityka

Czy Hiszpania zdelegalizuje loty krajowe?

Mateusz Kieruzal 10 listopada 2023

Privilege Style wycofały ostatniego boeinga B757

Biznes i przemysł

Privilege Style wycofały ostatniego boeinga B757

Piotr Bożyk 23 października 2023

PE: Wymiary bagażu podręcznego muszą być ustandaryzowane

Prawo i polityka

Tak się szkolą piloci i stewardzi Wizz Air (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Myszakowski (Wrocław): Brak fachowców popycha w stronę nowych technologii

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5