Jeszcze w sezonie letnim tego roku ma wystartować nowy polski przewoźnik cargo - Warsaw Cargo. Linia na początek planuje operować jednym airbusem A321F, którego zdjęcia ostatnio obiegły lotnicze grupy po przebazowaniu do irlandzkiego Shannon. Będzie to pierwszy wąskokadłubowy frachtowiec tej wielkości w Polsce.
Jak czytamy na stronie internetowej
Warsaw Cargo, firma została założona w 2024 r. przez doświadczonych specjalistów z branży lotniczej i logistycznej w celu obsługi dedykowanej floty samolotów transportowych airbus A321F, umożliwiającej płynny transport towarów w Europie i poza nią. Jak można zobaczyć w KRS, na czele firmy stoi Jarosław Chłopecki, który piastuje stanowisko prezesa a wcześniej pracował m.in. w linii SprintAir. Zarząd przewoźnika tworzy także dwóch innych członków: Tomasz Walentynowicz oraz Mateusz Godun.
Linia podkreśla, że ma się skupiać wyłącznie na transporcie lotniczym towarów, zapewniając innowacyjność, wydajność i absolutną niezawodność. Specjalizować ma się w czarterowym transporcie lotniczym, oferując dostosowane do potrzeb rozwiązania logistyczne, które spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa, punktualności i precyzji. Usługi firmy obejmować będą również elastyczny leasing ACMI oraz dostosowane do potrzeb wsparcie lotnicze dla krótko- i długoterminowych operacji transportowych.
Według informacji dostępnych na stronie www, Warsaw Cargo ma rozpocząć działalność w sierpniu tego roku i na nowo zdefiniować doświadczenia związane z transportem lotniczym "kładąc szczególny nacisk na niezawodność, terminowość i dogłębną wiedzę na temat transportu towarowego".
Pierwszy frachtowiec we flocie
Airbus A321F (MSN1619) o rejestracji N995CM, który otrzyma polskie znaki SP-WCA, jest leasingowany od firmy Cargo Aircraft Management (CAM) i został przebudowany do wersji cargo w firmie Precision Aircraft Solutions w Lakeland i Tampa. Jest to samolot latający w latach 2001 - 2022 w liniach SAS Scandinavian Airlines. Maszyna została wycofana z użytku pasażerskiego pod koniec 2020 r. Była zaparkowana w okresie listopad 2020 - kwiecień 2022 w Madrycie, następnie do grudnia 2022 r. w Oslo. Ostatecznie samolot trafił do miasta Tampa i do lessora CAM, a potem na przebudowę do wersji cargo.
W minionym tygodniu, w dniach 10-11 lipca br., maszyna przebazowana została do Shannon z jednym międzylądowaniem. Trasa przebazowania A321F to: Tampa (TPA) - Bangor (BGR) - Shannon (SNN). Po kolejnych zaplanowanych pracach i oficjalnym odbiorze, prawdopodobnie w nadchodzących tygodniach, samolot trafi do Polski.
Po zarejestrowaniu samolotu w Polsce będzie to powrót airbusów z rodziny A320 do polskiego rejestru statków powietrznych. Ostatnie airbusy A320 i A321 opuściły ten rejestr pod koniec 2018 r. tuż po upadku linii Small Planet Airlines Polska, która w końcówce istnienia latała 12 airbusami: sześcioma A320 oraz sześcioma A321.
A321PCF
W ramach joint venture z Air Transport Services Group (ATSG) firma Precision Aircraft Solutions opracowała przebudowę samolotu transportowy A321-200PCF. W połączeniu systemem załadunku frachtu na pokładzie głównym od firmy TELAIR oraz dolnym pokładem jest jednym z najbardziej elastycznych samolotem cargo. Podczas konwersji samoloty otrzymują m.in. odpowiednio wzmocnioną podłogę, instalację system rolkowego do przemieszczania ładunków oraz duże drzwi cargo.
Airbus A321PCF mieści ładunek o masie 28 ton, który jest podzielony na 14 kontenerów na głównym pokładzie i 10 LD3-45W na dolnym. Samoloty z rodziny A320P2F wyróżnia opcja załadunku kontenerów na dolny pokład, czego nie posiada konkurencyjny B737-800BCF. Pełny załadunek może przewieźć na dystans od 3,5 do 3,8 tys. km.
Dwusilnikowy airbus A321 jest jednym z najbardziej wszechstronnych samolotów w swojej klasie. Dzięki możliwości przewozu kontenerów na pokładzie głównym i dolnym, oferuje on szybki załadunek i rozładunek, a tym samym umożliwia bardzo wydajne operacje lotnicze. Airbus chce przebudować w nadchodzących dwóch dekadach ponad 600 sztuk samolotów należących do rodziny A320. Warto dodać, że konwersja pozwala na użycie standardowych palet ładunkowych na głównym pokładzie maszyny. Jak podkreśla Airbus, samolot A321F to jedyny realny zamiennik frachtowców B757-200F.
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora / Photos used by permission of the photographer.