Boeing i Virgin Australia ogłosili zmianę w zamówieniu czterdziestu maszyn B737 MAX 8 z 2013 r. Australijska linia zdecydowała zamienić dziesięć z nich na największą wersję – B737 MAX 10. Tym samym przewoźnik został pierwszą linią w rejonie Australii i Oceanii, który wybrała boeingi 73 MAX 10.
– Boeing od wielu lat współpracuje z Virgin Australia i jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy. Przewoźnik jest pierwszą linią z Australii, która wybrała nowego B737 MAX 8 i 10. Najnowszy model 737 zapewni pasażerom niezrównany komfort, a linii duże oszczędności i niezawodność operacyjną dla stale rosnącej sieci połączeń – powiedział Ihssane Mounir, wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży w Japonii i regionie Australii i Oceanii.
Najtańszy w eksploatacji wąskokadłubowiec
Boeing 737 MAX 10 ma być najtańszym pod względów kosztów w przeliczeniu na miejsce samolotem wąskokadłubowym, jaki kiedykolwiek był produkowany. Samolot będzie mógł przewozić do dwustu trzydziestu pasażerów, o dziesięciu więcej niż wynosi maksymalna pojemność wariantu MAX 9. MAX 10 będzie napędzany silnikami CFM LEAP-1B, podobnie jak wszystkie inne MAX-y.
Boeing zdecydował się na względnie proste modyfikacje, które nie są obarczone dużym ryzykiem konstrukcyjnym. Aby zwiększyć maksymalną możliwą liczbę miejsce, kadłub został wydłużony o 66 cali, czyli o niecałe 1,7 m. Zmodyfikowane zostało też podwozie, aby umożliwić bezpieczne starty i lądowania samolotu o wydłużonym kadłubie. Skrzydła będą miały nieco inny kształt, aby obniżyć opór aerodynamiczny zwłaszcza podczas lotu z niską prędkością. Do tego Boeing zastosował nieco lżejsze komponenty oraz zmienił konstrukcję drzwi.
Przewoźnik zadowolony ze współpracy
– Bardzo nas cieszy, że zostaliśmy pierwszym klientem Boeinga 737 MAX 8 i 10 w Australii, które będą samolotami zużywającym do 15 proc. mniej paliwa niż obecne 737NG. Jesteśmy także zadowoleni ze współpracy z naszymi kolegami z Boeinga i z elastyczności jaką nam gwarantuje w naszym zamówieniu –powiedział John Borghetti, prezes Virgin Australia.
Wartość całego zamówienia Virgin Australia opiewa na kwotę około 4 mld dolarów. Według ostatnich zapowiedzi linia otrzyma pierwszego Boeinga 737 MAX 8 na początku 2019 r., natomiast pierwszy B737 MAX 10 zasili flotę w 2022 r.
Flota Virgin Australia składa się obecnie z stu jeden samolotów, w tym osiemdziesięciu siedmiu boeingów: osiemdziesięciu dwóch B737NG oraz pięciu B777-300ER. Oprócz tych maszyn linia posiada osiem ATR-ów 72-600 oraz sześć airbusów A330-200.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.