Partner serwisu
Biznes i przemysł

Virgin Atlantic bez wsparcia od Delta Air Lines i rządu Wielkiej Brytanii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Sky News

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Virgin Atlantic bez wsparcia od Delta Air Lines i rządu Wielkiej Brytanii
fot. Virgin Atlantic
Virgin Atlantic nie może liczyć na finansowe wsparcie od Delta Air Lines – informuje brytyjska stacja "Sky News". Rządowe także wydaje się nieosiągalne.

Amerykańska linia lotnicza, która jest właścicielem 49 proc. akcji brytyjskiego przewoźnika, koncentruje się teraz na ochronie własnego biznesu podczas kryzysu związanego z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Współinwestor Sir Richarda Bransona w Virgin Atlantic wykluczył wstrzykiwanie gotówki walczącym o przetrwanie liniom lotniczym i liczy się z tym, że przejdą pod administracyjne zarządzanie przez podmiot zewnętrzny.

Ed Bastian, dyrektor wykonawczy Delta Air Lines, zapowiedział, że obecnie skupia się tylko na ochronie własnego biznesu, ponieważ przemysł lotniczy zmaga się z najgorszym w historii kryzysem. Jeden z głównych przewoźników Stanów Zjednoczonych posiada 49 proc. akcji Virgin Atlantic. Pozostałe 51 proc. należą do Virgin Group Sir Richarda Bransona. 69-letni Brytyjczyk opublikował we wtorek list otwarty do pracowników Virgin Atlantic, w którym ostrzegł, że bez wsparcia finansowego krajowego rządu 36-letnia linia lotnicza upadnie.

Niektórzy obserwatorzy branży spekulowali, że po ostatnich udanych staraniach o państwową pomoc i obniżeniu kosztów Delta Air Lines może będzie w stanie udzielić przewoźnikowi wsparcia. Na nic takiego jednak się nie zanosi. Delta Air Lines zmniejszyła już o połowę koszty operacyjne w ciągu ostatnich 30 dni, otrzymując również dotację 5,4 mld dolarów od rządu Stanów Zjednoczonych na pokrycie płac pracowników w kwietniu, maju i czerwcu. Przewoźnik wnioskuje także o kolejne 4,6 mld państwowej pożyczki.

Bastian wierzy w możliwości Bransona

Ed Bastian kategorycznie jednak zapowiedział w rozmowie udzielonej stacji CNBC, że żadne pozyskane pieniądze nie trafią do Virgin Atlantic. Częściowo jest to wynikiem przepisów Unii Europejskiej. Brytyjscy przewoźnicy muszą bowiem nadal przestrzegać warunku posiadania większości procent akcji przez właściciela, którego główna siedziba zarejestrowana jest na terenie państw członkowskich.

– Nie jesteśmy już w stanie zainwestować w Virgin Atlantic, bo mamy już 49 proc. akcji. Skupiamy się na ochronie własnego interesu podczas tego kryzysu. Wierzę, że Richard i Virgin poradzą sobie z wyzwaniem i uzyskają rządowe wsparcie – zaznaczył Ed Bastian, który nie obawia się upadku Virgin Atlantic.

– Jeśli będą musieli oddać się dobrowolnie pod zarząd administracyjny w Wielkiej Brytanii, to jestem pewien, że mogą się ponownie pojawić. Na tym rynku istnieje zapotrzebowanie na markę Virgin. Jestem pewien, że kiedy dotrzemy do punktu, w którym ludzie będą mogli znów bezpiecznie podróżować, marka Virgin znów będzie silna – przekonuje szef Delta Air Lines.

Branson wcześniej proponował już dziewięć różnych pakietów ratunkowych dla Virgin Australia, której posiadał 10 proc. akcji, ale borykająca się z podobnymi problemami linia lotnicza ostatecznie została przekazana pod zarząd zewnętrzny. Rząd Australii nie przystał na oczekiwane wsparcie finansowe, które zyskały Qantas Airways.

"Nie chcemy pieniędzy za darmo"

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump podpisał w minionym tygodniu pakiet pomocy dla przewoźników, którzy otrzymają w sumie 50 mld dolarów, z czego 17,5 mld dolarów to granty, a reszta to pożyczki. Brytyjski rząd zadeklarował wsparcie liniom lotniczym tylko w ostateczności, po wyczerpaniu innych opcji. Virgin Atlantic wnioskowała o dotację na poziomie 500 mln funtów, ale na razie bezskutecznie.

– Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby utrzymać linię lotniczą, ale będziemy potrzebować wsparcia rządu. Nie wiemy, jak długo będą uziemione samoloty i jak długo potrwa niepewność związana z podróżami drogą powietrzną. Nie chcemy pieniędzy za darmo. Byłaby to forma komercyjnej pożyczki – zapewnia Branson.

Według analityków i ekspertów na rządowe wsparcie nie ma co liczyć nawet British Airways, narodowy przewoźnik, więc los Virgin Atlantic wydaje się także przesądzony. Delta Air Lines uziemiła ponad 650 samolotów podczas bieżącego kryzysu. Pod koniec marca linia lotnicza traciła 100 mln dolarów dziennie. Szacuje się, że cały amerykański przemysł lotniczy stracił w pierwszym kwartale tego roku już co najmniej 2 mld dolarów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Dreamlinery Virgin Atlantic dolecą po raz pierwszy w historii do Brazylii

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery Virgin Atlantic dolecą po raz pierwszy w historii do Brazylii

Rafał Dybiński 06 września 2023

Virgin Atlantic odebrały 10. airbusa A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Virgin Atlantic już oficjalnie w sojuszu SkyTeam

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Dreamlinery Virgin Atlantic dolecą po raz pierwszy w historii do Brazylii

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery Virgin Atlantic dolecą po raz pierwszy w historii do Brazylii

Rafał Dybiński 06 września 2023

Virgin Atlantic odebrały 10. airbusa A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Virgin Atlantic już oficjalnie w sojuszu SkyTeam

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5