United Airlines, jako pierwsze amerykańskie linie lotnicze, ogłosiły wczoraj (3 czerwca) podpisanie umowy z firmą Boom Supersonic z Denver, która wzbogaci ich globalną flotę o samoloty Boom Overture, a także o wspólną inicjatywę na rzecz zrównoważonego rozwoju - jest to krok, który ułatwi powrót prędkości naddźwiękowych do lotnictwa.
Zgodnie z warunkami umowy, United zakupi 15 samolotów Boom 'Overture', po spełnieniu przez tą maszyną wysokich wymagań United w zakresie bezpieczeństwa, eksploatacji i zrównoważonego rozwoju. Umowa zawiera również opcje na dodatkowych 35 samolotów. Firmy będą wspólnie pracować nad spełnieniem wspomnianych wymagań przed dostawą. Oczekuje się, że po wprowadzeniu do eksploatacji, Overture będzie pierwszym dużym samolotem komercyjnym o zerowej emisji dwutlenku węgla netto od pierwszego dnia eksploatacji, zoptymalizowanym do zasilania w 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Samolot ma zostać wprowadzony na rynek w 2025 r., polecieć rok później i przewieźć pierwszych pasażerów do 2029 r. United i Boom będą również współpracować w celu przyspieszenia produkcji większych dostaw biopaliw (SAF).
- United kontynuuje swoją drogę do zbudowania bardziej innowacyjnej, zrównoważonej linii lotniczej, a dzisiejszy postęp technologiczny sprawia, że coraz bardziej realne staje się posiadanie samolotów naddźwiękowych. Wizja Boom dotycząca przyszłości lotnictwa komercyjnego, w połączeniu z najbardziej rozbudowaną siatką połączeń na świecie, zapewni podróżującym służbowo i turystycznie dostęp do wyjątkowych wrażeń z lotu. Nasza misja zawsze polegała na łączeniu ludzi, a teraz współpracując z firmą Boom, będziemy mogli to robić na jeszcze większą skalę - powiedział Scott Kirby, prezes United Airlines.
Zdolny do latania z prędkością Mach 1,7 - dwa razy szybciej niż dzisiejsze najszybsze samoloty - Overture może połączyć ponad 500 miejsc docelowych w prawie o połowę krótszym czasie. Wśród wielu przyszłych potencjalnych tras dla United są połączenia z Newark do Londynu w zaledwie trzy i pół godziny, z Newark do Frankfurtu w cztery godziny oraz z San Francisco do Tokio w zaledwie sześć godzin. Overture będzie również wyposażony w takie funkcje jak ekrany rozrywkowe w fotelach, dużo przestrzeni osobistej i technologię bezkontaktową. Współpraca z Boom jest kolejnym elementem strategii United, polegającej na inwestowaniu w innowacyjne technologie, które pozwolą zbudować bardziej zrównoważoną przyszłość podróży lotniczych.
- Pierwsza na świecie umowa zakupu samolotu naddźwiękowego o zerowej emisji dwutlenku węgla netto oznacza znaczący krok w kierunku naszej misji stworzenia bardziej dostępnego świata. United i Boom mają wspólny cel - zjednoczyć świat w sposób bezpieczny i zrównoważony. Przy dwukrotnie większej prędkości, pasażerowie United doświadczą wszystkich zalet życia przeżywanego osobiście, od głębszych, bardziej produktywnych relacji biznesowych po dłuższe, bardziej relaksujące wakacje w odległych miejscach - powiedział Blake Scholl, założyciel i dyrektor generalny Boom Supersonic.
Boom Supersonic
Konstruowany przez firmy Dassault Systèmes i Boom Supersonic odrzutowiec stanie się najszybszym samolotem pasażerskim poruszającym się z prędkością 1,7 Macha. Przy takich osiągach, czas podróży z Nowego Jorku do Londynu potrwa 3 godziny i 35 minut, a z Tokio do San Francisco 6 godzin. Firma Dassault Systèmes ogłosiła w 2019 r., że firma Boom Supersonic wdrożyła platformę 3Dexperience, aby przyspieszyć prace nad osiągającą prędkość 1,7 Macha jednostką Overture, która popularyzuje i komercjalizuje loty z prędkościami ponaddźwiękowymi. Firma Boom Supersonic wdrożyła bazujące na platformie 3Dexperience rozwiązanie branżowe Dassault Systèmes o nazwie „Reinvent the Sky”, które ma za zadanie wspierać procesy projektowe od fazy koncepcyjnej po produkcję i certyfikację. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala Boom Supersonic skrócić o połowę czas prac nad pierwszym prototypem, a także podnieść jakość produktu dzięki redukcji złożoności programu, kosztów i zużycia zasobów oraz poprawie efektywności. Wszystko to dodatkowo usuwa bariery utrudniające wejście na rynek.
Boom Supersonic pracował także nad naddźwiękowym odrzutowcem XB-1. Producent stworzył maszynę, która docelowo ma latać z prędkością aż 2,2 Macha, czyli to nieco ponad 2,5 tys. km/h. XB-1 obecnie kończy trwający, szeroko zakrojony program testów naziemnych, zanim jeszcze w tym roku wyruszy do Mojave w Kalifornii do prób w locie. XB-1 to samolot, który został wykonany ze specjalnego kompozytu węglowego. To właśnie dzięki temu rozwiązaniu będzie w stanie osiągać tak duże prędkości. Samolot ma 22 metry długości i został po raz pierwszy zaprezentowany przez Boom Supersonic w październiku 2019 r.
Maszyna jest częścią projektu Overture. W jego ramach Boom Supersonic chce stworzyć bardzo szybkie samoloty pasażerskie. Firma chwali się, że przykładowa podróż z Paryża do Montrealu będzie trwała tylko 3 godziny i 45 minut. To blisko dwa razy krócej w porównaniu do przeciętnych lotów wykonywanych obecnie. Samolot Overture ma zabierać na pokład od 65 do 88 pasażerów, a jego długość całkowita ma wynosić 62,5 m. Zasięg maszyny to 7800 km (4250 mil morskich), maksymalny pułap wyniesie 18288 m (60 tys. stóp) a prędkość przelotowa 1,7 Mach (2082 km/h). Producent obecnie posiada zamówienia na 15 maszyn Overture, a także zobowiązania na zakup 30 maszyn od Japan Airlines i Virgin Group.
Inne projekty
Przypomnijmy, że to niejedyny projekt samolotu naddźwiękowego. W podobne rozwiązanie zainwestował też gigant lotniczy, firma
Boeing, który zawiązał współpracę z przedsiębiorstwem Aerion. W ramach umowy Boeing dokonał znaczącej inwestycji w spółkę, aby przyspieszyć rozwój technologii i projektowanie samolotów oraz odblokować naddźwiękowe podróże biznesowe na nowych rynkach.