Partner serwisu
Prawo i polityka

UE protestuje przeciwko lotom Gruzja – Rosja

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
UE protestuje przeciwko lotom Gruzja – Rosja
fot. Tbilisi Airport
27 państw członkowskich Unii Europejskiej złożyło formalną skargę do rządu Gruzji w związku ze wznowieniem bezpośrednich lotów do Rosji. Rejsy z Tbilisi do Moskwy rozpoczęły się 19 maja. Wydane zezwolenie ma być wbrew wprowadzonemu w zeszłym roku zakazie lotów między Rosją a Europą. Gruziński premier pozytywnie ocenia wznowienie lotów, podczas gdy prezydent kaukaskiego państwa twierdzi, że jest to prowokacja i działanie destabilizujące polityczno-społeczną sytuację Gruzji.

Państwa unijne przekazały swoje stanowisko za pośrednictwem Pawła Herczyńskiego, ambasadora unijnego bloku w Gruzji, podczas spotkania dyplomaty w Tbilisi z gruzińskim ministrem gospodarki, Lewanem Dawitaszwilim. Wysłannik Unii Europejskiej podkreślił, że decyzja o zatwierdzeniu bezpośrednich lotów między położonym na Kaukazie państwem a Rosją jest sprzeczne z wprowadzonym w zeszłym roku zakazie lotów między Europą a Federacją oraz wlotu rosyjskich samolotów do powietrznej strefy Unii Europejskiej.

– Wyrażaliśmy zaniepokojenie, że decyzja o wznowieniu lotów jest sprzeczna z decyzją Unii Europejskiej o izolacji Rosji i zwiększeniu presji na Rosję [po jej inwazji na Ukrainę, od red.]. Zapewniono nas, że sankcjonowane samoloty nie polecą do Gruzji – powiedział dziennikarzom Paweł Hereczyński. Unijny dyplomata zwrócił uwagę, że decyzja Tbilisi „przeczy determinacji do izolowania Rosji i wywierania na nią presji, aby zmieniła taktykę, jeśli chodzi o brutalną i agresywną wojnę, którą nadal prowadzi”.

Dawitaszwili wskazał z kolei, że rozmowa z przedstawicielem Unii Europejskiej była oparta o „uczciwy i otwarty dialog”. – Rozmawialiśmy o sytuacji geopolitycznej. Powiedziałem, że o sytuacji w Gruzji nie można mówić w takim samym kontekście, jak o sytuacji w innych krajach. Gruzja ma szczególnie trudną sytuację, mamy bezpośrednią granicę z Federacją Rosyjską, a 20 proc. terytorium naszego państwa jest okupowane, więc kontekst tutaj jest inny niż w krajach członkowskich UE – wyznał gruziński minister gospodarki.

Pierwszy lot między stolicą Gruzji a Federacji Rosyjskiej wykonały Azimuth Airlines. Rejs odbył się 19 maja, a samolot rosyjskich linii przybył do Tbilisi z portu Moskwa-Wnukowo. Do obsługi połączeń desygnowano maszynę rosyjskiej produkcji – Suchoja Superjet 100. Kolejnego dnia, 20 maja, lot na tej trasie wykonały Georgian Airways. Do obsługi połączeń gruzińskie linie wykorzystują jednego z dwóch posiadanych przez siebie boeingów 737-700. W połowie czerwca rejsy między Moskwą-Dododiedowo a portem w Tbilisi zainauguruje inny rosyjski przewoźnik, Red Wings.

Przylot pierwszego lotu rosyjskiego przewoźnika spotkał się z dużym protestem przed lotniskiem. Podczas gdy gruziński premier, Irakli Garibaszwili, pozytywnie odniósł się do decyzji Rosji o zniesieniu wiz dla Gruzinów i wznowieniu bezpośrednich lotów, gruzińska prezydent, Salome Zurabiszwili, nazwała posunięcie Rosji kolejną prowokacją i zamierzonym działaniem mającym na celu destabilizację polityczno-społeczną kaukaskiego państwa.

25 maja założyciel Georgian Airways, Tamaz Gaiasszwili, powiedział Radiu Wolna Europa, że jest niezadowolony z dotychczasowego współczynnika wypełnienia lotów. Przewoźnik obsługuje trasę Tbilisi – Moskwa – Tbilisi wykonuje codziennie, a dotychczasowy wskaźnik zajętości miejsc wynosi zaledwie 40 proc. Zapytany, czy linie planują zmniejszyć częstotliwość operacji, odpowiedział, że trzeba poczekać miesiąc lub dwa. – Oczekiwania były inne – wyznał Gaiasszwili.

W momencie ogłoszenia decyzji o wznowieniu po wielu latach bezpośrednich lotów, założyciel gruzińskich linii lotniczych powiedział, że przewoźnik zamierza zaoferować Rosjanom loty tranzytowe przez Tbilisi do Europy, co również byłoby naruszeniem obowiązujących sankcji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Siemens: Nic już nie łączy nas z Rosją

Prawo i polityka

Siemens: Nic już nie łączy nas z Rosją

Roman Czubiński 01 listopada 2023

Problem z ubezpieczeniem kursów do Niżankowic

Prawo i polityka

Problem z ubezpieczeniem kursów do Niżankowic

Kasper Fiszer 23 października 2023

Ukraiński A319 zbazowany w Kraków Airport

Prawo i polityka

Ukraiński A319 zbazowany w Kraków Airport

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Zobacz również:

Nowy czarter z Bydgoszczy. Na Majorkę polecimy latem z Buzz

Pasażer i linie lotnicze

Nowy czarter z Bydgoszczy. Na Majorkę polecimy latem z Buzz

Redakcja/inf. pras. 28 listopada 2023

Wizz Air połączy Abu Zabi z południem Kazachstanu

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air połączy Abu Zabi z południem Kazachstanu

Rafał Dybiński 28 listopada 2023

Eurowings żąda od aktywistów klimatycznych odszkodowania finansowego

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Siemens: Nic już nie łączy nas z Rosją

Prawo i polityka

Siemens: Nic już nie łączy nas z Rosją

Roman Czubiński 01 listopada 2023

Problem z ubezpieczeniem kursów do Niżankowic

Prawo i polityka

Problem z ubezpieczeniem kursów do Niżankowic

Kasper Fiszer 23 października 2023

Ukraiński A319 zbazowany w Kraków Airport

Prawo i polityka

Ukraiński A319 zbazowany w Kraków Airport

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Zobacz również:

Nowy czarter z Bydgoszczy. Na Majorkę polecimy latem z Buzz

Pasażer i linie lotnicze

Nowy czarter z Bydgoszczy. Na Majorkę polecimy latem z Buzz

Redakcja/inf. pras. 28 listopada 2023

Wizz Air połączy Abu Zabi z południem Kazachstanu

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air połączy Abu Zabi z południem Kazachstanu

Rafał Dybiński 28 listopada 2023

Eurowings żąda od aktywistów klimatycznych odszkodowania finansowego

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5