Komisja Europejska zapowiedziała, że wszczęła szczegółowe dochodzenie w sprawie pomocy dla operatorów francuskiego portu lotniczego Beziers oraz umów między operatorami a Ryanairem.
Komisja, która nadzoruje politykę konkurencji w Unii Europejskiej stwierdziła, że wstępne dochodzenie wzbudziło obawy, że pomoc przyznana operatorom portu lotniczego Beziers od 2007 r. była niezgodna z zasadami jednolitego rynku.
Nienależne korzyści ekonomiczne
W odniesieniu do Ryanair Komisja stwierdziła, że postanowiła przeprowadzić dogłębne badanie niektórych umów marketingowych z 2009 r. i umów o świadczenie usług portu lotniczego z 2007 r. z operatorami portów lotniczych.
– Na tym etapie Komisja ma obawy, że przedmiotowe umowy mogą dać Ryanairowi nienależną korzyść ekonomiczną w stosunku do konkurentów, która może stanowić niezgodną pomoc na rzecz Ryanaira – powiedziała Komisja w oświadczeniu. Beziers znajduje się na południu Francji.
Przypominamy, że kilka miesięcy temu zapadła decyzja Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej udzielonej Ryanairowi na innym francuskim lotnisku – Montpellier. Wydarzenia miały miejsce w kwietniu i to właśnie wtedy irlandzki przewoźnik przeniósł się na położone 100 km dalej lotnisko w Beziers. Chodziło wówczas o bardzo dużą kwotę – 8,5 mln euro, czyli 36,5 mln zł.
Zasada prywatnego inwestora
Wytyczne Komisji w sprawie pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i linii lotniczych obejmują publiczne regionalne porty lotnicze, które mogą zaoferować liniom lotniczym atrakcyjne warunki, aby zachęcić przewoźników do prowadzenia działalności, a tym samym do zwiększenia ruchu w obrębie regionu, który obsługują. Taka pomoc, zdaniem KE, nie może zasadniczo wykraczać poza to, co operator portów lotniczych, nastawiony na zysk, byłby gotowy zaoferować w tych samych okolicznościach.
W ciągu ostatnich kilku lat Komisja orzekała w szeregu spraw dotyczących pomocy dla linii lotniczych mających na celu przyciągnięcie lub utrzymanie ruchu w niektórych portach lotniczych. Zarzuty, iż taka pomoc nie była zgodna z zasadami pomocy państwa, pojawiły się m.in. w przypadku lotnisk Nîmes, Pau i Angoulême we Francji, Zweibrücken i Altenburg-Nobitz w Niemczech, Klagenfurt w Austrii oraz sardyńskiego lotniska w Cagliari, Olbia i Alghero we Włoszech.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.