Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy
fot. CPK
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) może odegrać kluczową rolę w powojennej odbudowie Ukrainy i jej drogi do integracji z Unią Europejską (UE). Zaangażowanie CPK w odbudowę Ukrainy zostało niedawno podkreślone poprzez podpisanie porozumienia Ukraine Business Compact podczas konferencji Ukraine Recovery Conference w Londynie.

Ukraine Business Compact stanowi zobowiązanie czołowych firm do wspierania Ukrainy w jej odbudowie, pomagając krajowi wyjść z wojny jako silniejsze i zamożniejsze państwo. Zaangażowanie CPK w tę inicjatywę jest potwierdzeniem znaczenia infrastruktury transportowej, która według szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego może generować 3 dolary PKB na każdy 1 dolar zainwestowany w perspektywie długoterminowej.

– Nasze wsparcie dla Ukrainy w jej wysiłkach na rzecz odbudowy i na drodze do przystąpienia do UE pozostaje niezmienne. Postrzegamy Ukrainę jako kluczowego partnera regionu, a zwiększenie jej bliskości z UE stanowi dla nas wyzwanie, któremu wspólnie sprostamy. Już teraz dzielimy się ze stroną ukraińską naszymi standardami kolejowymi i współpracujemy w zakresie transgranicznych połączeń kolejowych z Polską – podkreślił znaczenie tego zobowiązania Mikołaj Wild, prezes CPK.



Jednym z kluczowych filarów ukraińskiego planu odbudowy jest rozwój infrastruktury kolejowej. Już w styczniu tego roku CPK i Koleje Ukraińskie podpisały porozumienie w sprawie rozwoju nowych połączeń kolejowych między Polską a Ukrainą, w tym linii kolei dużych prędkości Warszawa- Lwów-Kijów.

CPK planuje w tym roku ogłosić przetarg na studium wykonalności dla transgranicznej linii kolejowej biegnącej do Lwowa zgodnej z europejskim rozstawem szyn. Linia Kolei Dużych Prędkości Lublin-Lwów stworzyłaby najkrótsze i najszybsze połączenie między centralną Polską a Ukrainą, odgrywając istotną rolę w odbudowie kraju i jego połączenia z UE. Linia jest planowana zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego ze wszystkimi parametrami technicznymi zapewniającymi pełną kompatybilność z normami UE dotyczącymi infrastruktury kolejowej.

– Docelowy czas podróży na przyszłej linii Warszawa-Lwów wyniesie około 3 godzin – dodał Mikołaj Wild. Linia ta nie tylko stworzyłaby najszybsze połączenie między Polską a Ukrainą, ale także zapoczątkowałaby rozwój ukraińskiego systemu Kolei Dużych Prędkości. Ma ona strategiczne znaczenie dla całego regionu.

W przyszłości linia może zostać przedłużona dalej ze Lwowa do Kijowa, tworząc szkielet nowej ukraińskiej sieci Kolei Dużych Prędkości. Taka linia mogłaby również zostać wytyczona ze Lwowa na południe do Rumunii. Stworzyłoby to najkrótsze połączenie północ-południe między portami bałtyckimi i czarnomorskimi, eliminując konieczność przekraczania Karpat. Zwiększyłoby to przepływ towarów i pasażerów wzdłuż osi północ-południe, wzmacniając szlaki transportowe i zwiększając mobilność wojskową w regionie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Infrastruktura i lotniska

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Centralny Port Komunikacyjny 05 lipca 2025

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Infrastruktura i lotniska

Miliony z CPK na wsparcie samorządów

Centralny Port Komunikacyjny 05 lipca 2025

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij