Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Ponad 800 kilometrów kolei do CPK, 40 miliardów na rozbudowę sieci


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-07-05 09:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ponad 800 kilometrów kolei do CPK, 40 miliardów na rozbudowę sieci
Fot. CC0
Ponad 800 kilometrów kolei do CPK, 40 miliardów na rozbudowę sieci
Ponad 800 kilometrów kolei do CPK, 40 miliardów na rozbudowę sieci
Ponad 800 kilometrów kolei do CPK, 40 miliardów na rozbudowę sieci
Ponad 800 kilometrów kolei do CPK, 40 miliardów na rozbudowę sieci
Ponad 800 kilometrów kolei do CPK, 40 miliardów na rozbudowę sieci
Ponad 800 kilometrów kolei do CPK, 40 miliardów na rozbudowę sieci
Jednym z trzech najważniejszych celów budowy CPK ma być rozbudowa polskiej sieci kolejowej. – Jesteśmy skrajnie zacofani w kwestii budowy linii. Gdy inne kraje je rozwijały, my likwidowaliśmy połączenia – mówił wczoraj na posiedzeniu Komisji Infrastruktury minister Mikołaj Wild. I podkreślał, że zmienić musi się cały sposób myślenia o transporcie kolejowym w Polsce. Pierwszy etap realizacji jego planów ma objąć ponad 800 kilometrów modernizowanych i nowych linii i pochłonąć około 40 miliardów złotych.
Wczoraj (4 maja) na obradach sejmowej Komisji Infrastruktury minister Mikołaj Wild przedstawił informację na temat projektu CPK. Wymienił trzy cele: przeniesienie ruchu transferowego z lotniska Chopina; rozbudowę sieci kolejowej; zagospodarowanie terenów wokół portu. Rozbudowa sieci kolejowej została zapisana w przyjętej przez rząd koncepcji budowy Portu Solidarność. Szeroko opisywaliśmy ją w tym miejscu. Wczorajsze obrady komisji, w której wziął udział m.in. prezes PKP PLK Ireneusz Merchel i Patryk Wild, współautor kolejowego komponentu CPK od wielu lat opowiadający się za budową nowych linii, przyniosły jednak nowe informacje.

Kolejowe zacofanie Polski


Minister Mikołaj Wild szeroko uzasadniał konieczność budowy nowych linii kolejowych. – Jesteśmy skrajnie zacofani w kwestii budowy linii kolejowych. Gdy inne kraje rozwijały swoją sieć, my rozebraliśmy 5 tysięcy kilometrów tras. Efekty tego podejścia są tylko częściowo znane opinii publicznej. Mamy ponad sto miast o populacji przekraczającej 10 tysięcy mieszkańców nieobsługiwanych przez kolej. Największe takie miasto – Jastrzębie-Zdrój – ma blisko 90 tys. mieszkańców. To unikalne – w negatywnym znaczeniu – w skali Europy niezapewnienie dostępności komunikacyjnej mieszkańców – przypominał posłom Wild, dodając, że kolej jest najbardziej bezpiecznym i ekologicznym środkiem transportu.

Wild mówił, że w podróżach od stu do czterystu kilometrów to kolej powinna być pierwszym środkiem wyboru w podróżach. Dlatego model „piasta i szprychy” wokół CPK ma rozwinąć nie tylko ruch dalekobieżny, ale też średniodystansowy. Do tego potrzebna jest też dostępność komunikacyjna. – Wszyscy obywatele mają mieć dostęp do stacji kolejowej w odległości maksymalnie 30 kilometrów od miejsca zamieszkania – podkreślił wiceminister infrastruktury.
– W ramach projektu przewidujemy inwestycje kolejowe na „szprychach”, daleko wykraczającej poza sam port CPK. Mówimy o rozbudowie sieci kolejowej dla całego kraju, o takim systemie transportu który będzie zapewniał dostęp z  CPK do Krakowa i Katowic w 75 minut, do Poznania w 1 godz. 50 minut, a do Gdańska w 100 minut – mówił minister Wild.

Ponad 800 kilometrów, 40 miliardów złotych

Minister pokazał posłom prezentację kolejowych założeń projektu CPK (slajdy prezentujemy w galerii artykułu), w której zapisano piętnaście połączeń kolejowych – istniejących i planowanych. To linie kolejowe stanowiące pierwszy etap koncepcji CPK. Jak poinformował Mikołaj Wild, realizacja poniższych inwestycji może kosztować około 40 miliardów złotych, ale kwota ta musi zostać jeszcze doszacowana (prawdopodobnie również ze względu na rosnące koszty inwestycji infrastrukturalnych – przyp. JM.).
 
Jak potwierdził w Ministerstwie Infrastruktury "Rynek Lotniczy", łączna długość linii kolejowych objętych tym etapem mieści się w przedziale 800-850 kilometrów i obejmuje zarówno odcinki nowe (np. wpięcie CPK w sieć kolejową, linię Płock – Włocławek, nowe odcinki trasy Łódź – Wrocław, CMK Północ do Gdańska), jak i modernizowane linie kolejowe, częściowo już prowadzone przez PKP PLK (np. Warszawa – Lublin). Potwierdziliśmy także w ministerstwie, że z PKP PLK uzgodniono już 13 z 15-tu powyższych tzw. "szprych" kolejowych.

Sieć kolejowa z funduszy unijnych?

Minister Wild poinformował posłów, że rozbudowa sieci kolejowej do CPK powinna być finansowana z funduszy unijnych – obecnej i kolejnej perspektywy. Przypomniał stwierdzenie (jego autorem jest prawdopodobnie dr inż. Massel – przyp. JM), że pierwsza perspektywa unijna służyła naprawie zdewastowanej sieci kolejowej, obecna – jej modernizacji, a nowa powinna być nakierowana na budowę nowych odcinków.

Finansowanie rozbudowy sieci kolejowej kraju będzie pozyskiwane oddzielnie względem samego CPK – w ramach budowy samego portu powstaną tylko podstawowe połączenia do Łodzi, Warszawy i CMK. Jednak zarówno budową tych linii kolejowych, jak i realizacją kolejnych etapów ma zająć się specjalna spółka celowa, nie PKP PLK.

Jak dodał, równolegle z rozbudową sieci kolejowej będzie rozbudowywany węzeł przy CPK. – Z czasem z węzła dla samego CPK, który zakłada połączenie z nim Warszawy, Łodzi i Centralnej Magistrali Kolejowej, stanie się on głównym punktem komunikacyjnym Polski. To jest też odpowiedź na pytanie dlaczego nie Modlin, dlaczego nie Okęcie, dlaczego nie mówimy o Centralnym Porcie Lotniczym, a Komunikacyjnym – zaznaczył.

Jak przypomniał Wild, powołując się na przyjętą przez rząd koncepcję CPK, wstępny kosztorys jest następujący:
  • 16–19 mld – koszt samego portu lotniczego,
  • 8–9 mld – koszt połączeń kolejowych Warszawa – CPK – Łódź i CPK – CMK,
  • 6–7 – koszt infrastruktury drogowej do portu.
Stąd bierze się kwota 36 miliardów złotych potrzebnych na budowę portu i osiągnięcie przezeń funkcjonalności. – Rozbudowa sieci kolejowej to dodatkowe 40 miliardów, ale nie ma powodu do rozbudowy sieci, jeżeli nie będzie ona podporządkowana pewnemu schematowi, koncepcji – podsumował Wild.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wild: Analiza lokalizacyjna CPK w procedurze odbioru

Infrastruktura i lotniska

Wild: Analiza lokalizacyjna CPK w procedurze odbioru

Jakub Madrjas 04 lipca 2018

Dzisiaj wchodzi w życie ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Prawo i polityka

Dzisiaj wchodzi w życie ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Emilia Derewienko 21 czerwca 2018

 

Grupa Eurowings umacnia swoją pozycję

Pasażer i linie lotnicze

Grupa Eurowings umacnia swoją pozycję

12 lipca 2018

Nowi przewoźnicy czarterowi w Modlinie

Pasażer i linie lotnicze

Nowi przewoźnicy czarterowi w Modlinie

12 lipca 2018

Kolejne połączenie z Kraków Airport do Londynu

Pasażer i linie lotnicze

Kolejne połączenie z Kraków Airport do Londynu

12 lipca 2018

Tylko jeden Dreamliner uziemiony

Pasażer i linie lotnicze

Tylko jeden Dreamliner uziemiony

12 lipca 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS