Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Szybka linia kolejowa „Y" przez CPK ma być gotowa do 2030 roku


Wstecz Dalej

Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2020-01-17 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szybka linia kolejowa „Y" przez CPK ma być gotowa do 2030 roku
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Spółka CPK właśnie podjęła współpracę z Kolejami Francuskimi. SNCF doradzi, w jaki sposób projektować i w jakim standardzie technicznym budować szybkie linie kolejowe w naszym kraju. Harmonogram prac nad pierwszą z nich został już określony.
– Będziemy współpracować z najbardziej doświadczonymi kolejarzami, będzie to kooperacja w celu zdobycia know-how. Ale omówione zostaną możliwości współpracy dużych producentów z polskimi podmiotami, w zakresie konkretnych rozwiązań technicznych. Przykładowo Francuzi mają bardzo duże doświadczenia w obszarze zasilania 25 kV i dalej ten system rozwijają. Chcielibyśmy, by się nim z nami podzielili, ponieważ takim napięciem będziemy chcieli elektryfikować nowe trasy KDP w Polsce – powiedział Piotr Malepszak, członek zarządu spółki CPK do spraw komponentu kolejowego.

Kiedy rozpoczniemy projektowanie linii Y?

Malepszak podkreśla, że zanim dojdzie do budowy linii i zakupów taboru, trzeba wypracować standardy techniczne projektowania. Temu właśnie ma służyć współpraca z Francuzami, którą dofinansuje Unia Europejska. Prace w tym zakresie będą trwały przez cały 2020. W 2021 spółka chce już ogłaszać pierwsze przetargi na dokumentacje projektową dla nowych linii kolejowych. Jako pierwsze mają powstać elementy linii Y, czyli szybkie połączenie Warszawy, przez Centralny Port Komunikacyjny, do Łodzi, skąd będzie się rozgałęziać na Wrocław (dokąd ze stolicy dojedziemy w 2 godziny) i Poznań.

– W pierwszej kolejności zajmiemy się odcinkami linii kolejowych, które są w sieci bazowej TEN-T. Do ich realizacji zobowiązuje nas Komisja Europejska i mamy bardzo dużą szansę na ich znaczące dofinansowanie ze środków unijnych. Realizacja linii „Y” jest zarazem zasadna z punktu widzenia potoków podróżnych i możliwości przeniesienia podróżnych z aut do pociągów, zarówno w podróżach dalekobieżnych, jak i poprawy połączeń regionalnych oraz poprawy przepustowości dla ruchu towarowego – powiedział Piotr Malepszak. Dodał, że aby określić ramy finansowe rozłożonych na najbliższe lata inwestycji, konieczne jest przyjęcie przez rząd programu wieloletniego, dotyczącego budowy nowej infrastruktury kolejowej w Polsce w ramach Programu CPK.

– Jeśli pieniędzy będzie mniej, to priorytety też są wyznaczone w ujęciu dla wybranych odcinków linii, których realizacja dawałaby dużą funkcjonalność dla poprawy ruchu kolejowego także na liniach istniejących i efekty dla pasażerów i przewoźników w skróceniu czasu przejazdu – uspokaja. Pierwszy taki odcinek to Warszawa Zachodnia – Bełchów do połączenia z linią nr 11 na odcinku Skierniewice – Łowicz. Na dalszym odcinku od Łodzi do Wrocławia, bardzo duże efekty przynieść może realizacja około-120 kilometrowego odcinka Sieradz – Czernica Wrocławska.

Ile będzie kosztować polska kolej dużych prędkości?

Ile będzie kosztować nowa linia? Kosztorys dla „Y” był wykonany w ramach studium wykonalności w latach 2010–2013, zakładano wówczas koszt budowy jednego kilometra KDP na 10 mln euro (ok. 43 mln zł). Obecnie zakłada się, że będzie to droższe.

– Nasza analiza zakłada koszt rzędu 60 milionów złotych za kilometr linii dwutorowej. To koszt porównywalny z budową kilometra drogi ekspresowej, które obecnie są procedowane – dodaje Malepszak.

Zadania związane z pracami studialnymi dla nowych linii kolejowych mają być zakończone do 2023 roku.

– Naszym celem jest aby linia „Y” od Warszaw do Wrocławia i Poznania była zbudowana do 2030 roku. Oznaczać to będzie budowę około 470 kilometrów nowej linii kolejowej, biorąc pod uwagę całego Y – wyjaśnia członek zarządu spółki CPK.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Zmiany w ministerstwie: CPK pod nadzorem Jacka Sasina. PGL przejmie Maciej Małecki

Prawo i polityka

Zmiany w ministerstwie: CPK pod nadzorem Jacka Sasina. PGL przejmie Maciej Małecki

Magdalena Romanowska 17 stycznia 2020

Stambulskie lotniska z 104 mln pasażerów za 2019 rok

Infrastruktura i lotniska

Stambulskie lotniska z 104 mln pasażerów za 2019 rok

Justyna Urbaniak 17 stycznia 2020

Airbus: W pełni autonomiczny start samolotu pasażerskiego

Biznes i przemysł

Airbus: W pełni autonomiczny start samolotu pasażerskiego

Emilia Derewienko 17 stycznia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5