Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Kolej do CPK: KE wspiera współpracę z francuskim SNCF


Wstecz Dalej

Autor:

simetra

Data publikacji:
2020-01-16 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kolej do CPK: KE wspiera współpracę z francuskim SNCF
fot. Alstom/ A. Février
Komisji Europejska (KE) przyznała wsparcie dla współpracy z Francją w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Dużych Prędkości. Koleje Francuskie SNCF będą doradzać m.in. w sprawie standardów technicznych dla budowy KDP w Polsce.
Unia Europejska dofinansuje Polskę w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych. Umowa zostanie zawarta na półtora roku, a wartość dofinansowana ze strony Brukseli wyniesie od 2,1 do 3 mln zł. Partnerem Polski zostaną Koleje Francuskie SNCF, którym za usługę konsultacyjną na rzecz naszego kraju zapłaci KE.

SNCF stworzyło szybką kolej. Będziemy uczyć się od najlepszych

Bezpośrednim beneficjentem tej współpracy zostanie spółka CPK, ale pośrednio skorzystają też PKP Intercity, PKP Polskie Linie Kolejowe, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego i Ministerstwo Infrastruktury. – Projekt CPK i Ministerstwa Infrastruktury dotyczy wymiany know-how i wspierania zdolności instytucjonalnej do budowy KDP w Polsce. Nasza współpraca będzie obejmowała konsultacje, w ramach których SNCF przedstawi m.in. rozwiązania i regulacje dotyczące KDP, które będą uwzględniały specyfikę rynku polskiego – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– Współpraca z partnerem zagranicznym jest wskazana, ponieważ dotychczas w Polsce nie budowano KDP. Francja to ojczyzna szybkich kolei TGV, czyli najbardziej dojrzałej technologii KDP na świecie. Dla spółki CPK ma to znaczenie pierwszorzędne – podkreśla Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji. – Zależy nam na tym, żeby doprowadzić do uruchomienia systemu KDP we współpracy z najlepszymi – dodaje.

Unijne dofinansowanie pozwoli na wymianę doświadczeń między krajami i wsparcie Polski w zakresie standardów technicznych i organizacyjnych stosowanych przy projektowaniu i budowie KDP. Umożliwi to np. przygotowanie przyszłych przetargów kolejowych uwzględniających tę technologię.

Kolej do CPK zgodna ze strategią transportową UE

KE zdecydowała się na przyznanie dofinansowania m.in. dlatego, że Program Kolejowy CPK wpisuje się w europejskie strategie ekologiczne, takie jak Europejski Zielony Ład (The European Green Deal) oraz założenia europejskiej polityki transportowej, np. promowanie transportu niskoemisyjnego i optymalizację zużycia energii oraz inne unijne inicjatywy KDP, jak np. linia V4 Warszawa – Budapeszt.

– Zakładamy, że współpraca polsko-francuska pod parasolem Brukseli będzie miała charakter win-win, czyli że korzyści będą obustronne. Ponadto za sprawą otwarcia się Polski na francuskie doradztwo, polskie firmy kolejowe zostaną włączone w łańcuch dostaw na rzecz projektu i uzyskają łatwiejszy dostęp do wspólnego rynku – podsumowuje Horała.

Z Polski wybrano w konkursie 9 wniosków na 27 (z puli 609 złożonych przez wszystkie kraje UE). Nasz kraj otrzymał wstępne dofinansowania o łącznej wartości ponad 17 mln zł. Oprócz wniosku CPK i Ministerstwa Infrastruktury dofinansowanie z KE otrzymały również projekty z ministerstw m.in. Rozwoju, Finansów, Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oficjalne potwierdzenie finansowania nastąpi po zatwierdzeniu budżetu Programu Wspierania Reform Strukturalnych KE, co zgodnie z harmonogramem powinno wydarzyć się pod koniec lutego br.

CPK buduje, PKP PLK modernizuje

W skład programu budowy CPK wchodzą inwestycje w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć 1600 km nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie KDP), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz.

Każda z 10 szprych prowadzących do CPK składać się będzie z: nowych odcinków torów i wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę tych pierwszych będzie odpowiadać spółka CPK, a modernizację drugich – PKP Polskie Linie Kolejowe.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Projekt CPK w 2020 roku: Wykup gruntów i wybór doradcy strategicznego

Infrastruktura i lotniska

Projekt CPK w 2020 roku: Wykup gruntów i wybór doradcy strategicznego

Red. ed 07 stycznia 2020

Nie żyje Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK

Infrastruktura i lotniska

Nie żyje Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK

Redakcja 02 stycznia 2020

Projekt CPK w 2019: Plany kolejowe, zmiany kadrowe

Infrastruktura i lotniska

Projekt CPK w 2019: Plany kolejowe, zmiany kadrowe

Emilia Derewienko 24 grudnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5