Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Szpikowski: Zamknięcie Okęcia to racjonalna decyzja

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Szpikowski: Zamknięcie Okęcia to racjonalna decyzja
fot. Lotnisko Chopina
Analizy podające maksymalną przepustowość portu na warszawskim Okęciu w wysokości ponad 20 milionów pasażerów są oparte na nierealnych założeniach. Zbliża się czas, w którym lotnisko przestanie wystarczać do obsługi rosnącego ruchu – mówił w dyskusji na Kongresie 590 dyrektor warszawskiego Lotniska Chopina i pełniący obowiązki prezesa Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” Mariusz Szpikowski. Jak dodał, Centralny Port komunikacyjny powinien być także atrakcyjnym węzłem przesiadkowym dla obywateli pozostałych krajów Europy Środkowej.

W odpowiedzi na pytanie o to, dlaczego jest zwolennikiem zamknięcia kierowanego przez siebie lotniska, Szpikowski stwierdził, że – choć lotnisko zlokalizowane w mieście wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem – dalsza rozbudowa Okęcia byłaby niemożliwa. Jak wyjaśnił, możliwości każdego lotniska określają dwa parametry. Pierwszym z nich jest maksymalna liczba operacji lotniczych na dobę (na Lotnisku Chopina wynosi ona ok. 600, a wszelkimi możliwymi działaniami można tylko nieznacznie ją poprawić). W najbardziej dogodnych godzinach odbywają się dziś na Okęciu 38-42 operacje lotnicze – zdaniem dyrektora nie da się podnieść tej wartości powyżej 50. – Pomijam tu kwestię nakładów kosztowych w odniesieniu do osiągniętych korzyści. Do tego dochodzą ograniczenia operacji lotniczych w porze nocnej i układ lotniska, czyli krzyżujące się drogi startowe. Start odbywa się nad miastem, a autostrada i inne drogi wokół lotniska oznaczają brak możliwości rozbudowy – przekonywał.

Drugi kluczowy parametr to liczba korzystających z portu pasażerów. – W 2015 r. obsłużyliśmy ich 11,3 mln, w roku ubiegłym – 12,8 mln. W tym roku zbliżymy się już do 15 milionów. Należy tu rozprawić się z mitem, że przepustowość portu wynosi 22 lub nawet 25 mln osób. Jest to przepustowość hipotetyczna, wyliczona w oparciu o założenie równomiernego obciążenia lotami w poszczególne dni tygodnia i równomiernego rozkładu operacji lotniczych w ciągu doby – argumentował Szpikowski.

Z tych powodów – kontynuował – Warszawa i Polska muszą otrzymać nowy produkt lotniskowy, który zaspokoi rosnący popyt lotniczy. Jako dodatkowy argument podał fakt, że lotnisko Chopina było budowane i rozbudowywane jako port uniwersalny, tymczasem dzisiejsze realia wymagają większego zróżnicowania infrastruktury w zależności od przeznaczenia do konkretnego rodzaju działalności. – Lotniska Heathrow i Luton różnią się od siebie rodzajem architektury, były bowiem budowane z myślą o zupełnie innej funkcjonalności. Pierwsze jest lotniskiem typowo przesiadkowym, drugie – przeznaczonym dla lotów niskokosztowych – przytoczył przykład. Na lotnisku Chopina tymczasem przy istniejących ograniczeniach nie ma możliwości pomieszczenia większego ruchu, typowego dla lotnisk przesiadkowych z prawdziwego zdarzenia. – Okęcie nie jest w stanie spełnić niezbędnych wymogów i kryteriów. Już przy obecnie zakładanych 15 milionach pasażerów mamy takie godziny operacji, w których nie jesteśmy w stanie zapewnić większego ruchu. Mamy tzw. sloty, przyznawane przez niezależny podmiot godziny startów i lądowań, których linie lotnicze nie otrzymują w tej liczbie, w jakiej chcą – poinformował.

Według Szpikowskiego budowa CPK spowoduje również przepływ pasażerów z krajów ościennych przez Polskę, dzięki czemu nasz kraj znajdzie się na głównych szlakach komunikacyjnych, a pieniądze zarobione za granicą zaczną być wydawane u nas. – Czy powinniśmy zatem trzymać się naszych obecnych lotnisk? Patrzymy na temat z perspektywy interesu całego państwa polskiego i wybraliśmy korzystne dla niego rozwiązanie – podsumował prezes PPL. Jak dodał, zamknięcie Lotniska Chopina nie oznacza zwolnienia jego obecnych pracowników: znaczna ich część będzie stanowiła naturalną bazę personelu CPK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Janiszewski (PPL): Lotnisko Chopina puchnie w oczach

Infrastruktura i lotniska

Janiszewski (PPL): Lotnisko Chopina puchnie w oczach

Redakcja 07 września 2023

Apteka na Lotnisku Chopina. Kolejne udogodnienie dla pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy lipiec w dziejach Lotniska Chopina!

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy lipiec w dziejach Lotniska Chopina!

Redakcja/inf. pras. 10 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Janiszewski (PPL): Lotnisko Chopina puchnie w oczach

Infrastruktura i lotniska

Janiszewski (PPL): Lotnisko Chopina puchnie w oczach

Redakcja 07 września 2023

Apteka na Lotnisku Chopina. Kolejne udogodnienie dla pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy lipiec w dziejach Lotniska Chopina!

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy lipiec w dziejach Lotniska Chopina!

Redakcja/inf. pras. 10 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5