Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PRAWO I POLITYKA

Szef IATA ostrzega zarządców lotnisk w Polsce przed podwyższaniem opłat


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2021-12-09 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szef IATA ostrzega zarządców lotnisk w Polsce przed podwyższaniem opłat
fot. IATA
Wzrost opłat lotniskowych na polskich lotniskach z dużym prawdopodobieństwem wyhamuje popyt na podróże lotnicze, szczególnie w sytuacji, gdy w Polsce bardzo duża część rynku opiera się na obsłudze pasażerów wrażliwych cenowo, ostrzega dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).
Wraz ze wzrostem opłat lotniskowych w Polsce pojawia się duże prawdopodobieństwo, że rosnące koszty doprowadzą do wyhamowania popytu na podróże lotnicze na polskim rynku, ostrzegł Willie Walsh, dyrektor generalny IATA podczas środowego (8 grudnia 2021 r.) briefingu dla mediów, odpowiadając na pytanie Rynku Lotniczego o to, czy ogłoszony oficjalnie przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" nowy cennik opłat wpłynie na ceny biletów i odbudowę rynku lotniczego w Polsce.

“Linie lotnicze nie są w stanie przejąć tych kosztów”

Największa organizacja branżowa, skupiająca linie lotnicze z całego świata, nie ma dobrej wiadomości dla tych osób, które wierzą w zapewnienia, iż wzrost opłat ponoszonych przez przewoźników nie oznacza wzrostu cen biletów lotniczych. Środowisko niskich marż, w jakim zmuszone są działać linie lotnicze, powoduje że jakiekolwiek wzrosty opłat, narzucane przez lotniska na linie lotnicze, w ostatecznym rachunku będą ponoszone przez pasażerów, wynika ze słów szefa IATA.

- Lotniska twierdzą, że podwyżki nie dotkną linii lotniczych, ale to nie jest prawdą, gdyż linie lotnicze nie są w stanie przejąć tych kosztów, szczególnie w środowisku, w jakim musimy działać w tym momencie. Podczas najlepszej w historii dekady dla tej branży, która przypadała na lata 2010- 2019, w najlepszych momentach marże operacyjne dochodziły do 5,5 proc. Dekadę wcześniej byliśmy w gorszym położeniu z marżami w wysokości 0,7 proc., dlatego zmuszeni jesteśmy do tego, by trzymać koszty pod kontrolą - wyjaśniał Walsh.

Polski rynek w dużej mierze wrażliwy cenowo

Na to, by poprzez podnoszenie opłat, które ostatecznie doprowadzą do podwyżek cen biletów, nie doprowadzić do wygaszenia zainteresowania podróżami lotniczymi, w szczególności powinni uważać polscy operatorzy lotnisk, gdyż w Polsce bardzo duża część rynku opiera się na obsłudze pasażerów wrażliwych cenowo, uważa Walsh, który wcześniej stał na czele International Airlines Group (IAG) oraz linii lotniczych British Airways oraz Aer Lingus.

- Linie lotnicze zbyt szybko mówią “nasze opłaty stanowią tylko niewielką część ceny biletu”. To nieprawda! To jest znacząca część, każdy koszt jest znaczącą częścią i każdy cent, który dodają do tabeli opłat powoduje kumulację kosztów ponoszonych przez linie lotnicze i w ostateczności powoduje wzrost ceny biletu do punktu, w którym spowoduje ona wyhamowanie popytu. Wiele osób spośród tych, które podróżują, jest wrażliwych na cenę, w szczególności w Polsce, gdzie bardzo duża część rynku opiera się na obsłudze pasażerów wrażliwych cenowo, dlatego jeśli lotniska w Polsce rozpoczynają podnoszenie opłat i ostatecznie to działanie będzie się wyrażało w cenach biletów, to prawdopodobnie doprowadzi to do wyhamowania popytu na podróże lotnicze w Polsce - ostrzegł Walsh.

Drożej na polskich lotniskach oraz w polskiej przestrzeni powietrznej

Niedawno Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" poinformowało oficjalnie o wzroście o 35 proc. opłaty pasażerskiej na warszawskim Lotnisku Chopina i o 25 proc. opłaty za lądowanie. Jednocześnie Przedsiębiorstwo  PPL zapowiedziało również wprowadzenie szeregu zniżek, które mają stanowić ulgę dla przewoźników w ciągu najbliższych lat.

Podwyżki zaplanowała też wcześniej Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Rząd postanowił podnieść opłaty trasowe i terminalowe dla linii lotniczych korzystających z polskiej przestrzeni powietrznej i lotnisk. Podwyżka miałaby obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku i być znacznie wyższa dla linii lotniczych korzystających z lotnisk regionalnych. Planowane wartości to 26 proc. na Lotnisku Chopina i aż 70 proc. w portach regionalnych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Koniec obostrzeń. Czy lotnictwo w końcu odetchnie?

Prawo i polityka

Koniec obostrzeń. Czy lotnictwo w końcu odetchnie?

Łukasz Malinowski 08 października 2021

ACI do IATA: Lotniska też ucierpiały w pandemii

Prawo i polityka

ACI do IATA: Lotniska też ucierpiały w pandemii

simetra 06 października 2021

Historyczna decyzja. IATA przyjmuje cel neutralności węglowej do 2050 r.

Prawo i polityka

Historyczna decyzja. IATA przyjmuje cel neutralności węglowej do 2050 r.

Tomasz Śniedziewski 05 października 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5