Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PRAWO I POLITYKA

Wyższe opłaty na Lotnisku Chopina. PPL wprowadza także zniżki dla przewoźników


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-12-01 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/Rynek-lotniczy.pl/PPL

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wyższe opłaty na Lotnisku Chopina. PPL wprowadza także zniżki dla przewoźników
fot. Piotr Bożyk
Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" poinformowało oficjalnie o wzroście o 35 proc. opłaty pasażerskiej na warszawskim Lotnisku Chopina i o 25 proc. opłaty za lądowanie. Wprowadzone zostaną także zniżki dla przewoźników. Nowe opłaty obowiązują od środy 1 grudnia.
Urząd Lotnictwa Cywilnego podał we wtorek na swojej stronie internetowej, że w Dzienniku Urzędowym ULC zostało opublikowane ogłoszenie prezesa ULC z 29 listopada 2021 roku w sprawie opłat na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Zaproponowane przez PPL zmiany w Taryfie opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie dotyczą wzrostu opłaty pasażerskiej o 35 proc. oraz opłaty za lądowanie o 25 proc. Zakładają jednak również wprowadzenie szeregu zniżek, które mają stanowić ulgę dla przewoźników w ciągu najbliższych lat.

Jak uzasadnia PPL opłaty lotniskowe oparte są na ponoszonych przez zarządzającego Lotniskiem Chopina kosztach. Mimo znaczącego ich wzrostu w latach 2020 oraz 2021, przekraczającego uzyskiwane przychody, PPL zdecydował się na kompensację jedynie części z nich znając sytuację branży, której skutki odczuwają zarówno przewoźnicy jak i zarządzający portami lotniczymi. W toku konsultacji zdecydowano się na odejście od proponowanej wysokości podwyżki opłaty za lądowanie o 35 proc. Obniżono jej wzrost do poziomu 25 proc.

Mając na względzie zarówno interes pasażerów jak i przewoźników, PPL wprowadził zniżki stanowiące ulgę od rzeczonych podwyżek stawek bazowych w czasie, w którym rynek jest w trakcie odbudowy. Zniżka wspierająca odbudowę ruchu została skonstruowana w taki sposób, aby każdy przewoźnik wykonujący regularne przewozy pasażerskie mógł z niej skorzystać, ponosząc de facto mniejsze koszty w ciągu najbliższego roku niż ponosi obecnie.

Jak podkreśla PPL wszelkie zachęty na Lotnisku Chopina wprowadzane są zgodnie z prawem, w oparciu o zasadę niedyskryminacji, zatem w szczególności zniżka wspierająca odbudowę ruchu jak i obowiązująca od 2023 zniżka dla tras obsługiwanych z wysoką częstotliwością dostępna jest dla zdecydowanej większości przewoźników pod warunkiem spełnienia określonych w taryfie kryteriów.

Zniżka dla 10 wybranych tras strategicznych oparta jest na analizie największego nieobsługiwanego bezpośrednio z Warszawy ruchu. Na przykład trasą nieobsługiwaną o największym potencjale ruchu jest Warszawa - Bangkok, na której w 2019 roku podróżowało z przesiadką w innych portach prawie 100 000 pasażerów. Celem tej zniżki jest zachęcenie przewoźników do otwarcia tych tras, a tym samym stymulacji ruchu z Warszawy. Zniżka ta skonstruowana została w taki sposób, aby dostęp do niej miało możliwie wielu przewoźników. Podobna praktyka jest stosowana przez inne lotniska np. przez port lotniczy w Kopenhadze.

Trasy strategiczne z Lotniska Chopina to: Addis Abeba (ADD), Bangkok (BKK), Bilbao (BIO), Hanoi (HAN), Kair (CAI), Manchester (MAN), Mumbaj (BOM), San Francisco (SFO), Waszyngton (IAD), Tuluza (TLS). PPL na koniec przypomina, że stawki podstawowe na Lotnisku Chopina nie były zmieniane od roku 2005.

Podwyżki zaplanowała też wcześniej Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Rząd postanowił podnieść opłaty trasowe i terminalowe dla linii lotniczych korzystających z polskiej przestrzeni powietrznej i lotnisk. Podwyżka miałaby obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku i być znacznie wyższa dla linii lotniczych korzystających z lotnisk regionalnych. Planowane wartości to 26 proc. na Lotnisku Chopina i aż 70 proc. w portach regionalnych – pisaliśmy kilka tygodni temu.

 –  To bardzo zły pomysł. I pytanie: jak zamierzamy zachęcać do latania, skoro będzie drożej, a rośnie niepewność, co do kolejnych mutacji wirusa. Kolejne kraje się zamykają, coraz mniej jest lotnisk, na które można latać bez ograniczeń. Nie mówiąc już o tym, że od przyszłego roku linie lotnicze będą musiały spłacać pożyczki, jakie zaciągnęły na początku pandemii. Nie mam wątpliwości, że nowe obciążenia zostaną przerzucone na pasażerów – stwierdził Adrian Furgalski dla "Rzeczpospolitej". Prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR dodał, że w sejmie złożono wniosek o przyznanie PAŻP dotacji w wysokości 200 mln zł. – Ale nic z nim się nie dzieje. A przecież są pieniądze w budżecie – zaznaczył Furgalski, który odniósł się również do inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny. – Chcemy budować wielki port, a dusimy ruch lotniczy. W ten sposób szybko nie wrócimy do stanu z 2019 roku – uważa prezes ZDG TOR.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Brussels Airlines wraca do Warszawy i Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Brussels Airlines wraca do Warszawy i Krakowa

Redakcja 25 listopada 2021

Lotnisko Chopina: Trzeci milion na koniec kwartału, Londyn znów najpopularniejszy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Trzeci milion na koniec kwartału, Londyn znów najpopularniejszy

inf. pras 22 października 2021

Warszawa: Nowy skaner do kontroli bezpieczeństwa w LS Cargo Terminal

Infrastruktura i lotniska

Warszawa: Nowy skaner do kontroli bezpieczeństwa w LS Cargo Terminal

inf. pras 19 października 2021

 

Modernizacja torowiska w Katowicach Załężu

Infrastruktura i lotniska

Modernizacja torowiska w Katowicach Załężu

13 sierpnia 2022

Czytali Maciej i Tomasz Knapikowie

Pasażer i linie lotnicze

Czytali Maciej i Tomasz Knapikowie

13 sierpnia 2022

Hyperloop w Bawarii

Biznes i przemysł

Hyperloop w Bawarii

13 sierpnia 2022

Air New Zealand: B777 zamienią piaski Mojave na latanie

Pasażer i linie lotnicze

Air New Zealand: B777 zamienią piaski Mojave na latanie

13 sierpnia 2022

Emirates zmodernizują 120 samolotów

Biznes i przemysł

Emirates zmodernizują 120 samolotów

13 sierpnia 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5