Możliwe, że pojawi się przełom w ciągu nieudanych prób sprzedaży należących do skarbu państwa linii lotniczych Air India. Rząd Indii rozważa plan anulowania ponad połowy z 11 mld długów przewoźnika, informuje Bloomberg, powołując się na swoje źródła.
Według najnowszych, niepotwierdzonych założeń planu sprzedaży Air India rząd kraju gotowy jest pokryć zadłużenie przedsiębiorstwa w wysokości 7 mld dolarów i oczekuje, że potencjalny inwestor wyłożyłby 4,2 mld dolarów, czyli 300 mln rupii na pokrycie reszty zadłużenia. Zdaniem wnioskodawców taki plan ma szansę na przyciągnięcie zainteresowania inwestorów, gdyż 4,2 mld dolarów ma pokrycie w wartości floty samolotów należących do przewoźnika narodowego Indii.
Według proszących o anonimowość rozmówców Agencji Bloomberg, rząd kraju mógłby otworzyć procedurę wyrażania zainteresowania ofertą już 15 grudnia tego roku.
Sprzedaż Air India ratunkiem na deficyt budżetowyRządowi Indii, kierowanemu przez premiera Narendra Modi, bardzo zależy na sprzedaży należącego do sojuszu Star Alliance przewoźnika, tak aby ograniczyć rosnący deficyt budżetowy spowodowany mizerną ściągalnością podatku oraz ulgami w podatkach korporacyjnych wynoszącymi równowartość 20 mld dolarów. Air India nie byłaby jedynym przedsiębiorstwem, które trafiłoby w prywatne ręce. W ubiegłym tygodniu rząd sprzedał wszystkie swoje udziały w drugiej pod względem wielkości największej rafinerii w kraju oraz w największej firmie transportowej.
Rząd Indii planuje przejąć obligacje przewoźnika o łącznej wartości 7 mld dolarów w celu ich umorzenia, natomiast do wystawionej na sprzedaż wydzielonej spółki celowej Air India Assets Holding przypisane zostałoby zadłużenie w wysokości 4,2 mld dolarów oraz część majątku Air India, wyjaśnili rozmówcy Bloomberg.
Rzecznik Ministerstwa Finansów Indii, które odpowiedzialne jest za sprzedaż majątku skarbu państwa, nie był dostępny dla komentarzy.
Dekada pod kreskąLinie lotnicze Air India, przewoźnik narodowy kraju, który uznawany jest za rynek lotniczy z jednym z największych potencjałów na świecie, już od dekady nie są w stanie wygenerować zysku. Przez te wszystkie lata ratunkiem dla przedsiębiorstwa były transze wsparcia publicznego opłacane przez pieniądze podatników, wynoszące ogółem 7,8 mld dolarów, wyliczają rozmówcy Bloomberg.
Przewoźnik, który dysponuje rozpoznawalną marką oraz rozbudowaną siatką połączeń, wliczając w to liczne sloty na najbardziej atrakcyjnych lotniskach świata, może przedstawiać sporą wartość dla inwestorów, jednak realizacja tego potencjału zależy od gotowości rządu do umorzenia części długu nieposiadającego pokrycia w majątku firmy.
Najnowszy, niepotwierdzony plan sprzedaży, jest kolejnym z wielu zabiegów zmierzających do znalezienia inwestora przewoźnika. Nie dalej jak we wrześniu 2019 r. rząd Indii postanowił o sprzedaży BPCL, firmy logistycznej Container Corp of India Ltd, obciążonej długiem Air India, jeszcze przed końcem roku budżetowego 2019/20. Udałoby się wtedy zebrać 600 mld rupii (8,5 mld dolarów) –
oświadczył wtedy przedstawiciel indyjskiego Ministerstwa Finansów.