Od zawsze stosunki między Delhi a Islamabadem były napięte, a Kaszmir terytorium spornym. Widmo konfliktu zbrojnego atomowych państw jest coraz większe, co negatywnie rzutuje na branżę lotniczą. Linie Air India chcą od rządu prawie 600 milionów dolarów odszkodowania za znacznie wydłużone czasy lotów do USA.
Subkontynent indyjski to kulturowo-religijny tygiel, który w latach 1858-1947 pozostawał pod władzą Brytyjczyków. Plany korony brytyjskiej ujednolicenia całkowicie niespójnego narodu spaliły na panewce, a Indie Brytyjskie podzieliły się na trzy niezależne od siebie i niepodległe państwa: Indie, Pakistan i Bangladesz.
Konfliktów wewnętrznych nie zażegnał podział terytorium, a wyznaczenie przez Brytyjczyków granic m.in. Kaszmiru doprowadziło do niekończącego się konfliktu, mimo że traktat demarkacyjny jasno wyjaśnia zasady podziału i np. sposób wykorzystania wód granicznej rzeki. Spór o górski region znów nabrał na sile, a jego skutki zaczęła odczuwać m.in. branża lotnicza. Pakistan zamknął niebo dla indyjskich linii lotniczych, które korzystały z prawa przelotu samolotów na trasach do i z m.in. Stanów Zjednoczonych Ameryki. W odpowiedzi na działanie Islamabadu, władze Republiki Indii zamknęły swoje niebo dla pakistańskich linii lotniczych.
O ile zakaz przelotu przez Indie dla operatorów z Islamskiej Republice Pakistanu nie jest bardzo odczuwalny – siatka połączeń Pakistan International Airlines jest ograniczona, to realizacja bezpośrednich lotów przez linie Air India do północnoamerykańskich miast jest obecnie niemożliwa. Przewoźnik zmuszony jest wykonywać rejsy do USA i Kanady trasą południową, która wjedzie przez Zatokę Perską vel Arabską, Turcję i Europę, a nie trasą przez Rosję i biegun północny, która jest krótsza, a co za tym idzie – samoloty spalają znacznie mniej paliwa i są tańsze operacyjnie.
Przelot przez Europę skutkuje koniecznością międzylądowania na tankowanie w Kopenhadze i Wiedniu przed kontynuacją rejsów do Ameryki Północnej. Zarząd Air Indii zgłosił już – jak informuje agencja Reutera – wniosek do rządu Indii o finansowe odszkodowanie dłuższych operacji. Indyjski flagowiec, jeśli obecna sytuacja będzie trwać do 31 grudnia, wycenił dodatkowe koszty na 590 milion dolarów amerykańskich. Linie chciałyby otrzymać subsydia proporcjonalne do poniesionych strat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.