Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Systemy antydronowe w naszych portach morskich


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2020-09-21 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/port.szczecin.pl/polska-zbrojna.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Systemy antydronowe w naszych portach morskich
fot. tu.swinoujscie.pl
W ramach prac nad systemem „Inteligentnej ochrony”, przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A 23 września wzięli udział w realnym pokazie najnowszego systemu ochrony antydronowej „Jastrząb” firmy Hertz Systems, który zorganizowano na lotnisku w Zielonej Górze.
System pozwala na pełną ochronę przed nieautoryzowanymi wlotami dronów na rozległe terenowo obiekty, jakimi są np. lotniska czy porty. Oprócz dotychczas stosowanej metody pozbawienia łączności drona-intruza z operatorem i jego unieruchamiania najnowsza wersja systemu pozwala również na „zhackowanie” drona i przejęcie nad nim kontroli przez operatora systemu i zmuszenie go do wykonywania jego poleceń. W najbliższych tygodniach system będzie poddany testom w realnym środowisku zespołu portów Szczecin-Świnoujście.

Nie jest to jedyny polski port myślące o zabezpieczeniu przed nowym zagrożeniem dla bezpieczeństwa. W kwietniu tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. poinformował, że chce w ramach projektu „Antydron” opracować system, który umożliwi wykrywanie dronów naruszających przestrzeń powietrzną portu i w razie potrzeby zmusi je do lądowania. – Chcemy również opracować projekty przepisów niezbędnych do takich działań – zapowiadał wtedy Michał Świeczkowski z ZMPG.

W najbliższych latach Port Gdynia ma zostać znacznie rozbudowany, a jego możliwości przeładunkowe się podwoją. Przede wszystkim dzięki budowie Portu Zewnętrznego, który umożliwi przyjmowanie największych kontenerowców wpływających na Morze Bałtyckie – czyli 430-metrowych statków oceanicznych (największym kontenerowcem, jaki do tej pory zawinął do Portu Gdynia był Charlotte Maersk o długości prawie 347 m).

Przy okazji rozbudowy Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. chce jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo portu, przede wszystkim przed zagrożeniami ze strony bezzałogowych statków powietrznych. – To zagrożenie, które pojawiło się niedawno i z roku na rok, wraz z coraz powszechniejszym dostępem do tego typu rozwiązań, staje się coraz poważniejszym problemem – mówił Michał Świeczkowski, kierownik Działu Bezpieczeństwa i Monitoringu ZMPG. Dodał, że nad Portem Gdynia eksperci odnotowują intensywny ruch dronów. – Jest to w dużej mierze spowodowane działalnością marketingową firm funkcjonujących na terenie portu. Należy również pamiętać o operatorach rekreacyjnych bezzałogowych statków powietrznych, których ruch wzmaga się zwłaszcza w sezonie zawinięć statków wycieczkowych – zaznacza Świeczkowski.

ZMPG nie ma sprzętu, który umożliwiłby wykrywanie dronów i w ostatecznej sytuacji ich neutralizację, np. jeśli stwarzają zagrożenie dla portowej infrastruktury, innych statków czy ludzi. – Jednak nawet gdybyśmy dysponowali takim rozwiązaniem, to w naszej ocenie nie ma odpowiednich przepisów umożliwiających podmiotom cywilnym, korzystanie z niego – podkreślał Michał Świeczkowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Pierwszy Irkut MC-21 zostanie dostarczony przed końcem 2021 r.?

Biznes i przemysł

Pierwszy Irkut MC-21 zostanie dostarczony przed końcem 2021 r.?

Avgeek 27 września 2020

Heathrow wdrożyło system antydronowy

Infrastruktura i lotniska

Heathrow wdrożyło system antydronowy

Aleksander Domański 20 stycznia 2020

Powstał polski system antydronowy

Infrastruktura i lotniska

Powstał polski system antydronowy

Redakcja 31 stycznia 2019

 

Furgalski: Dla PLL LOT to bardziej odszkodowanie niż pomoc

Prawo i polityka

Furgalski: Dla PLL LOT to bardziej odszkodowanie niż pomoc

02 października 2020

Lufthansa zaplanowała sześć nowych tras, w tym na Alaskę

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zaplanowała sześć nowych tras, w tym na Alaskę

02 października 2020

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Biznes i przemysł

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

02 października 2020

Ostatni B737-400 LOT-u (SP-LLF) odleciał na przebudowę do Shannon

Pasażer i linie lotnicze

Ostatni B737-400 LOT-u (SP-LLF) odleciał na przebudowę do Shannon

02 października 2020

Zurych wraca do rozkładu lotów z Wrocławia

Pasażer i linie lotnicze

Zurych wraca do rozkładu lotów z Wrocławia

02 października 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5