Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Powstał polski system antydronowy


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-01-31 12:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ konflikty.pl/ dlapilota.pl/ konflikty.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Powstał polski system antydronowy
fot. Hertz System
Ostatnie tygodnie co rusz przynoszą informacje o lotniskach zamykanych z powodu dronów latających zbyt blisko portów i stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla startujących i lądujących samolotów. Kwestią czasu jest wystąpienie takich zdarzeń równie w Polsce. Pojawiają się jednak systemy antydronowe, które mają rozwiązać ten problem. Jeden z nich nazywa się Jastrząb i został opracowany przez Hertz Systems z Zielonej Góry.
Jak wykazały testy i modelowanie komputerowe opłacone przez Brytyjski Departament Transportu, Wojskowy Urząd Lotniczy oraz Brytyjskie Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych niektóre komponenty drona mogą powodować znacznie większe szkody aniżeli ptaki, które posiadają podobną masę oraz lecą z taką samą prędkością jaką porusza się w powietrzu użytkowany bezzałogowy statek powietrzny. Zagrożenie jest więc realne.

Straty też realne

Mając tego świadomość, w razie pojawienie się dronów w pobliżu lotniska ustają wszelkie operacje z niego prowadzone. To powoduje gigantyczne straty. Drugie z lotnisk Wysp Brytyjskich, Gatwick, w wyniku wstrzymania ruchu w okresie świątecznym stracił 15 mln funtów. Ogólna liczba pasażerów obsłużonych w grudniu 2018 przez Gatwick spadła o 0,4 procent r/r, co było spowodowane właśnie zamknięciem lotniska z powodu wykrycia obecności dronów. Według prognoz, ruch w grudniu wzrósłby o 4,8%, gdyby incydenty z dronami nie miały miejsca.

Straty poniosły jeszcze między innymi amerykańskie Newark oraz londyńskie Heathrow. Władze tego statniego lotniska wraz z władzami pobliskiego Gatwick mają wspólnie wydać około miliona funtów na wspólny system antydronowy. Oczywiste jest, że w ślad za Brytyjczykami zaczną iść inne lotniska.

Jastrząb polską odpowiedzią?

Widać, że będzie coraz większa potrzeba tworzenia systemów antydronowych. Lotniska nie są jedynymi potencjalnymi klientami, a one same mogą zapewnić najlepszym producentom takich rozwiązań fundusze na wieloletnie funkcjonowanie.

– Inżynierowie naszej firmy opracowali system, który jest odpowiedzią właśnie na tego typu zagrożenia: ma wykryć drona przed wtargnięciem na teren chroniony, śledzić go i sprowadzić na ziemię bądź zneutralizować w powietrzu, czyli bardzo szybko wyeliminować potencjalne zagrożenie – mówi Zygmunt Rafał Trzaskowski, dyrektor generalny Hertz Systems.

System antydronowy Jastrząb jest przeznaczony do detekcji i neutralizacji niepożądanych bezzałogowych statków powietrznych. Do wykrywania zagrożeń służy dookólny radar o zasięgu pięciu kilometrów zdolny do wykrywania nawet niewielkich dronów o masie mniejszej niż trzy kilogramy. Radar jest wspomagany kamerami.

Za pomocą zainstalowanego oprogramowania dokonywana jest analiza wykrytego celu, a urządzenie automatycznie odróżnia drona od samolotu załogowego lub ptaków. Ostatnim elementem jest neutralizator przypominający kształtem karabin, który za pomocą fal radiowych przejmuje kontrolę nad dronem i pozwala sprowadzić go na ziemię.

System występuje w wersji stacjonarnej lub mobilnej – zamontowanej na samochodzie. Prowadzone są również dalsze prace rozwojowe, mające na celu poszerzenie jego możliwości, na przykład przez zwiększenie zasięgu rozpoznawania czy też rozwój systemu niszczącego elektronikę bezzałogowców. W ramach rozwiązania dostępny jest również dron, który może realizować czynności przechwytywania, łapania dronów w siatkę i sprowadzania w bezpieczne miejsce.

Czy tego typu rozwiązaniami zainteresują się polskie porty lotnicze? Kwestią czasu jest, gdy to nastąpi. Nie jest istotne czy będzie to Jastrząb czy inny system. Latająca zabawka za kilkaset złotych w rękach osoby nieodpowiedzialnej jest w stanie przynieść wielomilionowe straty.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Poznań: Nowe połączenia Ryanaira

Pasażer i linie lotnicze

Poznań: Nowe połączenia Ryanaira

Aleksander Domański 31 stycznia 2019

Rekordowy rok American Airlines Cargo

Biznes i przemysł

Rekordowy rok American Airlines Cargo

Tomasz Śniedziewski 31 stycznia 2019

Monachium hubem Lufthansy dla połączeń azjatyckich

Pasażer i linie lotnicze

Monachium hubem Lufthansy dla połączeń azjatyckich

inf. pras./ Redakcja 31 stycznia 2019

 

Decyzja środowiskowa dla kolei do Modlina w kwietniu

Infrastruktura i lotniska

Decyzja środowiskowa dla kolei do Modlina w kwietniu

02 lutego 2019

Ryanair rozbudowuje siatkę na Ukrainie

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair rozbudowuje siatkę na Ukrainie

02 lutego 2019

Poznań: Nocne autobusy z lotniska do dworca

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Nocne autobusy z lotniska do dworca

01 lutego 2019

Singapurskie lotnisko z kolejnym, imponującym rekordem

Infrastruktura i lotniska

Singapurskie lotnisko z kolejnym, imponującym rekordem

01 lutego 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5