Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Światowy rynek lotniczy: Zażarta walka o samoloty i załogi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CE Communication

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Światowy rynek lotniczy: Zażarta walka o samoloty i załogi
fot. Lufthansa
Według danych IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) w 2017 roku globalna liczba pasażerów po raz pierwszy przekroczyła 4 mld, a do 2036 roku ma się podwoić. Za rekordowy wzrost odpowiadają przede wszystkim rynki wschodzące, w tym Chiny, w których tylko w tym roku obsłużonych zostanie 612 mln pasażerów (wzrost 11 proc. r/r). Eksperci coraz częściej mówią o przegrzaniu rynku, na którym zaczyna brakować maszyn oraz załóg. Czy globalna sytuacja wpłynie na polski rynek lotniczy?

Sytuację na rynku lotniczym najlepiej oddaje prognoza światowego giganta tej branży. Według najnowszych szacunków Boeinga, do 2037 r., amerykański producent sprzeda do Chin 7,7 tys. nowych samolotów o wartości 1,2 biliona dolarów. To wzrost prognoz aż o 6,2 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Choć Chiny są najlepszym przykładem obrazującym hossę na rynku lotniczym, to według Krzysztofa Wójtowicza, prezesa Portu Lotniczego Lublin, sytuacja w Europie również wygląda dynamicznie.

– Światowy współczynnik mobilności się zwiększa i wszelkie prognozy mówią nam, że podróżowanie samolotem będzie zjawiskiem coraz powszechniejszym. Tylko dwóch największych tanich przewoźników w naszej części Europy, Ryanair i Wizz Air, chce do 2024 r. zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów aż o 50 proc (Ryanair planuje 200 mln pasażerów, a Wizz Air 150 mln) – zaznacza Krzysztof Wójtowicz. Czy rynek nadąży za wzrostem zainteresowania lataniem?

Podaż nie nadąża za popytem

Linie lotnicze przyzwyczaiły nas do tego, że oferują coraz większą siatkę połączeń. Nie dziwią już połączenia z lotnisk regionalnych do Gruzji, na Ukrainę, czy do Tel Awiwu. Jednak sytuacja na rynku lotniczym zmienia się, na co coraz częściej wskazują eksperci. – Globalny ruch lotniczy jest na rekordowym poziomie i z tego powodu brakuje pilotów, którzy są przejmowani przez rynki wschodzące. Do tego dochodzą niestabilne ceny ropy, ograniczona liczba maszyn oraz brak pewności co do kształtu siatki portów lotniczych w Polsce i mamy powód przyspieszenia procesu optymalizacji połączeń oferowanych przez linie lotnicze – wyjaśnia Krzysztof Wójtowicz.

Koniunktura na światowym rynku lotniczym może mieć wpływ na rozwój branży w Polsce. W związku z problemami, linie lotnicze podążają za najbardziej dochodowymi kierunkami. Pierwsze tego oznaki można było zaobserwować już w 2013 r., kiedy rynek lotniczy w Polsce rósł stabilnie, a pomimo tego, gigant wśród przewoźników lotniczych, Ryanair, podjął decyzję o przeniesieniu kilku samolotów do bogatszej Europy Zachodniej. Ta decyzja spowodowała znaczną zmianę prognoz wielu portów lotniczych w Polsce.

Po likwidacji baz Wizz Aira

Obecnie sytuacja na rynku lotniczym w Polsce zaczyna przypominać tę z 2013 roku. W czerwcu Wizz Air zlikwidował swoją bazę w Lublinie, a we wrześniu funkcjonującą od 10 lat w Poznaniu. Likwidacja oznacza ograniczanie siatki połączeń lotniczych w całej Polsce, bowiem samoloty zasilały bazy w Katowicach, Gdańsku i Warszawie. A według Macieja Kłosa, Dyrektora Naczelnego firmy doradczej International Business Advisors, kolejne linie lotnicze analizują rentowność połączeń z polskimi lotniskami regionalnymi, które mogą przegrać rywalizację ze swoimi odpowiednikami na zachodzie Europy.

– Coraz częstszym kryterium organizacji sieci połączeń przez linie lotnicze, będą przychody z działalności pozalotniczej. W dobie rekordowego popytu na usługi lotnicze, a jednocześnie ograniczonej podaży, nastąpi zmiana modelu siatki połączeń na te najbardziej rentowne – zachodnioeuropejskie. Głównym kryterium będzie nie tylko zysk ze sprzedaży biletów, ale również zasobność portfela pasażerów, którzy podczas lotów dokonują zakupów – ocenia Maciej Kłos.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Samson (ULC): Dobry czas dla przewoźników niskokosztowych

Wywiady i komentarze

Samson (ULC): Dobry czas dla przewoźników niskokosztowych

Łukasz Malinowski 01 czerwca 2023

Wizz Air zawiesza połączenia z i do Norwegii

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zawiesza połączenia z i do Norwegii

Emilia Derewienko 13 marca 2020

Koronawirus. Ryanair zmniejsza liczbę połączeń do Włoch

Prawo i polityka

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Samson (ULC): Dobry czas dla przewoźników niskokosztowych

Wywiady i komentarze

Samson (ULC): Dobry czas dla przewoźników niskokosztowych

Łukasz Malinowski 01 czerwca 2023

Wizz Air zawiesza połączenia z i do Norwegii

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zawiesza połączenia z i do Norwegii

Emilia Derewienko 13 marca 2020

Koronawirus. Ryanair zmniejsza liczbę połączeń do Włoch

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5