Partner serwisu
Prawo i polityka

Śmierć pilota. Odszkodowanie i tak się należy. IATA oburzona

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
curia.europa.eu/Rynek Lotniczy/IATA

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Śmierć pilota. Odszkodowanie i tak się należy. IATA oburzona
fot. Mateusz Kieruzal
Odwołanie lotu z powodu niespodziewanej śmierci drugiego pilota nie zwalnia przedsiębiorstwa lotniczego z obowiązku wypłaty odszkodowania pasażerom - orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości (TSUE) w sprawie TAP Air Portugal. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) nie kryje oburzenia tym wyrokiem.  

17 lipca 2019 roku TAP Air Portugal miały wykonać lot o godzinie 6:05 między niemieckim Stuttgartem a Lizboną. Tego samego dnia o godzinie 4:15 drugi pilot tego rejsu został znaleziony martwy w swoim łóżku hotelowym. Cała załoga, wstrząśnięta tym wydarzeniem, stwierdziła, że jest niezdolna do lotu, wobec czego rejs został odwołany. Załoga zastępcza wyruszyła z Lizbony o godzinie 11:25 i dotarła do Stuttgartu o godzinie 15:20. Pasażerowie zostali następnie jak najszybciej przetransportowani do Lizbony rejsem o godzinie 16:40.

Niektórzy pasażerowie odwołanych lotów przenieśli swoje prawa wynikające z odwołania lotu na spółki świadczące pomoc prawną pasażerom linii lotniczych. TAP odmówił wypłaty odszkodowania na rzecz tych spółek, przewidzianego w rozporządzeniu dotyczącym praw pasażerów linii lotniczych, argumentując, że niespodziewana śmierć drugiego pilota stanowi nadzwyczajną okoliczność zwalniającą przewoźnika lotniczego z obowiązku wypłaty odszkodowania. Rozpatrujący sprawę sąd krajowy w Stuttgarcie poprosił o dokonanie wykładni rozporządzenia.

Trybunał Europejski uważa, że środki dotyczące personelu obsługującego przewoźnika lotniczego, takie jak planowanie załóg i rozkładu czasu pracy personelu, wchodzą w zakres normalnego wykonywania działalności tego przewoźnika. Ponieważ niespodziewana nieobecność, z powodu choroby lub śmierci, jednego lub większej liczby pracowników niezbędnych do wykonywania lotu, w tym na krótko przed odlotem, jest nierozerwalnie związana z kwestią planowania załogi i rozkładu czasu pracy personelu, nieobecność taka wpisuje się w ramy normalnego wykonywania działalności obsługującego przewoźnika lotniczego i wobec tego nie wchodzi w zakres pojęcia „nadzwyczajnych okoliczności”. Jak z tego wynika, przewoźnik lotniczy nie jest więc zwolniony z obowiązku wypłaty odszkodowania pasażerom.

Trybunał uściślił, że niezależnie od tego, jak jest tragiczna i ostateczna, niespodziewana śmierć nie różni się z prawnego punktu widzenia od sytuacji, w której lot nie może zostać wykonany ze względu na to, że członek personelu zachorował w sposób niespodziewany na krótko przed odlotem. Zatem to właśnie sama nieobecność, nie zaś dokładna medyczna przyczyna tej nieobecności, stanowi zdarzenie wpisane w normalne wykonywanie działalności tego przewoźnika, wobec czego przy planowaniu załóg i rozkładu czasu pracy swojego personelu przewoźnik musi liczyć się z wystąpieniem takich nieprzewidzianych sytuacji.

Trybunał dodał, że okoliczność, w której dany członek załogi bez zastrzeżeń przeszedł regularne badania lekarskie przewidziane przez obowiązujące przepisy, nie może podważyć tego wniosku, ponieważ każda osoba może w każdej chwili stać się ofiarą niespodziewanej choroby lub śmierci. Wyrok TSUE w sprawie TAP Air Portugal wzburzył IATA.

"TSUE wydał już ponad 70 wyroków w sprawach pasażerów linii lotniczych, ale ten jest najbardziej absurdalny. Śmierć, ostateczna siła wyższa, nie jest nadzwyczajną okolicznością! Czas, żeby Komisja Europejska, Parlament Europejski oraz Rada Unii Europejskiej odzyskały zdrowy rozsądek w stosowaniu prawa" - skomentowała IATA wyrok TSUE w tej sprawie na Twitterze.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Łukasz Malinowski 13 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Orzeczenie TSUE w sprawie odpowiedzialności linii przy lotach łączonych

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Łukasz Malinowski 13 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Orzeczenie TSUE w sprawie odpowiedzialności linii przy lotach łączonych

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5