Partner serwisu
Prawo i polityka

Orzeczenie TSUE w sprawie odpowiedzialności linii przy lotach łączonych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ curia.europa.eu/ prtl.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Orzeczenie TSUE w sprawie odpowiedzialności linii przy lotach łączonych
fot. Alan Lebeda, commons.wikimedia.org, GFDL 1.2
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że prawo do odszkodowania za opóźniony lub zakłócony rejs dotyczy również lotów łączonych, nawet jeśli zakłócony lot był obsługiwany przez inną linię lotniczą. Każdy pasażer, którego dotknie taka sytuacja, może być uprawniony do ubiegania się o zastępczy transport oraz odszkodowanie w wysokości do 600 euro za osobę.

TSUE zajął się sprawą w związku z pytaniem, jakie skierował do trybunału czeski sąd drugiej instancji rozpatrujący sprawę České aerolinie (Czech Airlines) pozwanych przez grupę jedenastu osób. To klienci firmy, którzy dokonali rezerwacji obejmującej lot z Pragi do Bangkoku przez Abu Zabi.

Kto ma zapłacić?

Lot realizowany przez Czechów do Zjednoczonych Emiratów Arabskich przebiegł bezproblemowo. Natomiast drugi lot, obsługiwany – w ramach umowy o wspólnej obsłudze połączenia – przez niewspólnotowego przewoźnika lotniczego Etihad Airways i łączący Abu Zabi z Bangkokiem, przyleciał 488 minut po czasie. To ponadtrzygodzinne opóźnienie może stanowić podstawę do wypłaty odszkodowania na rzecz pasażerów na mocy rozporządzenia w sprawie praw pasażerów w transporcie lotniczym. Czeskie linie nie czuły się jednak winne i nie zamierzały płacić za opóźnienie partnera biznesowego. Sprawa trafiła do sądu w konsekwencji do unijnego trybunału.

Ten 11 lipca wydał wyrok, w którym przypomniał najpierw, że lot z jednym lub kilkoma połączeniami będący przedmiotem jednej rezerwacji stanowi całość usługi i daje pasażerom prawo do odszkodowania. Lot łączony, którego pierwszy lot był wykonywany z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, czyli w niniejszej sprawie z Pragi, wchodzi zatem w zakres stosowania rozporządzenia o odszkodowaniach, nawet jeżeli drugi lot składający się na ten lot łączony został zrealizowany przez przewoźnika niewspólnotowego z i do państwa trzeciego względem Unii Europejskiej.

TSUE stwierdził, że Czech Airlines są zobowiązane do zapłaty odszkodowania. Sąd podkreślił między innymi, że w ramach lotów z jednym lub kilkoma połączeniami, będących przedmiotem jednej rezerwacji, obsługujący przewoźnik lotniczy, który wykonał pierwszy lot, nie może zasłaniać się nieprawidłowym wykonaniem późniejszego lotu obsługiwanego przez innego przewoźnika lotniczego. Jednocześnie Trybunał przypomniał, że przewoźnik ma prawo od partnera o zwrot poniesionych przez siebie kosztów. Innymi słowy, zasugerowano Czechom, że powinni zapłacić odszkodowania i zwrócić się do Etihad o pokrycie strat z tego wynikających.

Przełożenie na wyroki krajowe

Zgodnie z unijnym prawem sądy państw członkowskich mogą w ramach rozpatrywanego przez nie sporu, zwrócić się do Trybunału z pytaniem o wykładnię prawa Unii lub o ocenę ważności aktu Unii. Co istotne, TSUE nie rozpoznaje sporu krajowego. Wyrok w sprawie wydaje sąd, który jedynie zwraca się o poradę do Trybunału. Teoretycznie w opisywanej sprawie sąd miejski w Pradze, który ją rozpatruje winien orzekać zgodnie z orzeczeniem TSUE.

Jak jednak pisaliśmy przy okazji potyczek sądowych Ryanaira, sprawa często wygląda inaczej. – Wyroki trybunału europejskiego muszą być przede wszystkim uwzględnianie przez państwa. To w ich gestii jest stworzenie prawa zgodnego z tymi orzeczeniami. Z sądami krajowymi sprawa ma się nieco inaczej. Choć powinny orzekać zgodnie z linią orzeczniczą trybunału, to nie zawsze tak jest. […] Każda sprawa jest inna. Najważniejszy jest stan faktyczny. Dlatego sądy nie muszą za każdy razem orzekać w ten sam sposób, zgodny z wyrokiem trybunału – wytłumaczyła nam adwokat Jadwiga Stryczyńska, ekspert prawa lotniczego WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr spółka komandytowa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

TSUE: Kolejny wyrok na korzyść pasażerów

Prawo i polityka

TSUE: Kolejny wyrok na korzyść pasażerów

Mateusz Kieruzal 11 lipca 2023

Śmierć pilota. Odszkodowanie i tak się należy. IATA oburzona

Prawo i polityka

Israir chce przejąć czeskie Smartwings

Biznes i przemysł

Israir chce przejąć czeskie Smartwings

Mateusz Kieruzal 07 listopada 2022

Smartwings potroiły liczbę przewiezionych pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Smartwings straciły w 2020 roku ponad 100 mln euro i 84 proc. pasażerów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

TSUE: Kolejny wyrok na korzyść pasażerów

Prawo i polityka

TSUE: Kolejny wyrok na korzyść pasażerów

Mateusz Kieruzal 11 lipca 2023

Śmierć pilota. Odszkodowanie i tak się należy. IATA oburzona

Prawo i polityka

Israir chce przejąć czeskie Smartwings

Biznes i przemysł

Israir chce przejąć czeskie Smartwings

Mateusz Kieruzal 07 listopada 2022

Smartwings potroiły liczbę przewiezionych pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Smartwings straciły w 2020 roku ponad 100 mln euro i 84 proc. pasażerów

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5