Irlandzka firma leasingowa SMBC Aviation Capital, należąca do japońskiego Sumitomo Mitsui Banking Corporation, powiększyła swój portfel zamówień dla rodziny A320neo do 181 samolotów. Airbus poinformował dziś (21 stycznia), że pod koniec roku lessor podpisał zamówienie na dodatkowych 65 samolotów z rodziny A320neo.
Firma postanowiła rozdzielić nowe zamówienie 65 samolotów na dwa typy: 50 A320neo oraz 15 A321neo. Zamówienie zostało sfinalizowane pod koniec grudnia 2018 r. i uwzględnione w danych za ubiegły rok. SMBC zamieniło także 15 wcześniej zamówionych A320neo na A321neo LR. Dzięki temu wraz z nowym zamówieniem firma odbierze łącznie 30 A321neo.
Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasy
Wersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg (7408 km) ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku zarówno dziś, jak i w najbliższej przyszłości, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwoli liniom lotniczym wejść na nowe rynki długodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych.
– Popyt na najnowsze technologicznie samoloty był bardzo duży zarówno od naszych obecnych, jak i nowych klientów, stąd nasza decyzja o powiększeniu zamówienia na A320neo, w tym także o A321neo LR. W obecnej sytuacji globalnej linie lotnicze szukają bardziej paliwooszczędnych samolotów. Skład naszego portfela zamówień pozwala nam bardzo dobrze sprostać tym potrzebom teraz jak i w przyszłości. Mamy silne relacje z Airbusem i cieszymy się, że będziemy z nim współpracować, aby nadal dostarczać naszym klientom najlepsze produkty – powiedział Peter Barrett, dyrektor generalny SMBC Aviation Capital.
Zamówienie 65 samolotów jest dodatkiem do wcześniejszej umowy na sześć A320neo podpisanej w marcu 2018, w wyniku czego całkowita liczba zamówionych samolotów z rodziny A320neo wzrosła do 71.
– Jako jeden z wiodących na świecie leasingodawców samolotów, SMBC Aviation Capital pokazuje swoją mądrość w podejmowaniu dobrych inwestycji w rodzinę samolotów A320neo. Warto dodać, że w 2018 r. rynek leasingu bezpośredniego stanowił ponad 30 proc. naszych 800 dostarczonych samolotów, czyli tyle samo, co całkowita liczba dostarczonych samolotów w Europie i obu Amerykach – powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa.
O A320neo
A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 100 firm i linii zamówiło 6526 maszyn z rodziny A320neo, to około 60 proc. rynku wąskokadłubowego.