Linie Skymark Airlines potwierdziły zakup czterech boeingów B737 MAX z opcjami na kolejne dwie. Japoński przewoźnik planuje zamówić dwie wersje MAX-ów: 737 MAX 8 i 737 MAX 10. Dwie dodatkowe opcje będą również zabezpieczone bezpośrednio u producenta.
Dostawy maszyn zamówionych od producenta mają się rozpocząć w 2026 r. Przewoźnik zamówił dwa B737 MAX 8 oraz dwa B737 MAX 10 i planuje także wyleasingować sześć B737 MAX 8 od jednego z wiodących lessorów. Dostawy tych maszyn wstępnie zaplanowano na pierwszy kwartał 2025 r. Jak podkreślił przewoźnik zamówione u Boeinga MAX-y zastąpią najstarsze samoloty, natomiast jednostki leasingowane posłużą do rozwoju floty. Łącznie do floty Skymark ma trafić 12 MAX-ów.
Skymark Airlines, z siedzibą na tokijskim lotnisku Haneda, jest trzecim największym przewoźnikiem w Japonii pod względem przychodów i obecnie posiada flotę złożoną z 29 samolotów B737-800NG.
- Gdy Skymark Airlines stara się w sposób zrównoważony powiększyć swoją flotę, rodzina B737 MAX oferuje wiodącą na rynku wydajność i ekologiczność. Dzięki wspólności i zwiększonym możliwościom, B737-8 i B737-10 umożliwią Skymark Airlines optymalizację swojej floty we wszystkich operacjach - powiedział Ihssane Mounir, starszy wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży i marketingu.
Niskokosztowiec z Japonii osobno poinformował, że otrzymał zgodę od Tokijskiej Giełdy Papierów Wartościowych na wznowienie obrotu na Rynku Wzrostu TSE 14 grudnia 2022 r. Akcje Skymark zostały zawieszone w marcu 2015 r. ze względu na złą sytuację finansową i trwającą wówczas restrukturyzację. Linia zakończyła restrukturyzację na początku 2016 r. poprzez zamianę długu na kapitał z ANA Holdings, która obecnie posiada 16,5 proc. udziałów w Skymark.
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5459 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2185 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego.
Prawie 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad milion lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,5 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,5 proc.